19.11.2019

Nový Ford Mustang Mach-E je čisto elektrický

Spoločnosť Ford po prvýkrát po 55 rokoch rozširuje rodinu modelov Mustang.

Mustang Mach-E sa pripojí k športovému kupé, kabrioletu a špeciálnym edíciám Mustang. Úplne nový, na mieru postavený, čisto elektrický model symbolizuje začiatok novej éry elektrifikácie spoločnosti Ford. Je jedným zo 14 elektrifikovaných vozidiel značky Ford, ktoré sa v Európe objavia do konca roka 2020.

Funkcia zabudovaného nabíjania nasmeruje vodiča na verejné nabíjacie stanice v okolí. Vydáva odporúčanie, kde je vhodné počas jazdy nabíjať a poskytuje prístup k viac ako 125 000 miestam nabíjacej siete FordPass v 21 krajinách v celej Európe.

Slávny kôň vstupuje do elektrického veku v podobe úplne nového, čisto elektrického SUV Mustang Mach-E. Zrodil sa z rovnakých ideálov slobody, ktoré inšpirovali najpredávanejšie športové kupé na svete.

Mustang Mach-E vznikol vďaka vývojovému procesu, zameranom výlučne na potreby a želania zákazníkov. Výsledkom je elegantné SUV. Okrem jazdy, ktorú si v ňom môžete užiť, prináša najmodernejšiu technológiu pripojených vozidiel. Mustang Mach-E príde na trh koncom roka 2020.

K dispozícii bude s akumulátorom so štandardným a rozšíreným dojazdom. Poháňaná bude buď zadná náprava, alebo pohon všetkých kolies s motormi s permanentnými magnetmi. Mustang Mach-E vybavený akumulátorom s predĺženým dojazdom a pohonom zadných kolies bude mať dojazd až 600 km, vypočítaný pomocou celosvetovo harmonizovaného skúšobného postupu pre ľahké vozidlá (WLTP). Vo verzii s pohonom všetkých kolies a predĺženým dojazdom bude mať Mustang Mach-E výkon 248 kW (337 k) a krútiaci moment 565 Nm.

Spoločnosť Ford tiež ponúkne špeciálnu výkonnú verziu. Mustang Mach-E GT zrýchli z 0 na 100 km/h za menej ako 5 sekúnd, pričom odhadovaný výkon je 342 kW (465 k) a krútiaci moment 830 Nm.

Nový význam slova elektrifikácia vďaka výkonu

Mustang Mach-E ponúka tri režimy jazdy – Whisper, Engage a Unbridled. Každý ponúka prispôsobenú dynamiku jazdy. Mení sa odozva vozidla, napríklad športovejšie ovládanie riadenia, náladové osvetlenie, zvuky v čisto elektrickom vozidle a dynamické animácie na prístrojovej doske prepojené s jazdnými vlastnosťami.

Pri rozbiehaní vozidla systém pohonu všetkých kolies nového modelu Mach-E prenáša krútiaci moment nezávisle na prednú a zadnú nápravu, aby zaistil čo najlepšie zrýchlenie a lepšiu ovládateľnosť oproti modelu s pohonom zadných kolies. Spoločnosť Ford vyladila tento systém tak, aby malo vozidlo vynikajúcu trakciu na ceste a dôsledne otestovala vozidlo na mokrých a zasnežených cestách. Ani v klzkom prostredí vodič nestratí kontrolu nad vozidlom.

Mustang Mach-E bude k dispozícii s úplne novými hliníkovými strmeňmi Brembo Flexira. Majú funkčnosť pevných strmeňov a rozmery plávajúcich strmeňov. Mustang Mach-E GT je tiež vybavený tlmiacim systémom MagneRide®, teda technológiou adaptívneho zavesenia kolies.

Technológia, ktorá sa prispôsobí životnému štýlu

V modeli Mustang Mach-E sa predstaví systém komunikácie a zábavy SYNC® novej generácie s moderným rozhraním. Využíva strojové učenie na rýchle zistenie preferencií vodiča a časom sa vďaka pokročilým bezdrôtovým aktualizáciám dokonca zlepšuje. 15,5-palcová obrazovka a jednoduché rozhranie systému SYNC nasledujúcej generácie neobsahuje komplikované menu. Uľahčuje sa tak prístup k funkciám dotykového ovládania, gest potiahnutia a uchopenia, ktoré pozná každý majiteľ smartfónu.

Systém SYNC nasledujúcej generácie umožňuje pripojenie prostredníctvom cloudu a rozpoznávanie bežnej reči. V porovnaní so systémom SYNC 3 má dvojnásobný výpočtový výkon, aby bola navigácia, prehrávanie hudby a pripojenie smartfónu k vozidlu rýchlejšie a jednoduchšie. Systém tiež predstavuje bezdrôtovú kompatibilitu s funkciami Apple CarPlay, Android Auto a AppLink zo smartfónov a mobilných zariadení.

„Systém SYNC nasledujúcej generácie sa vám začne aktívne prispôsobovať ihneď, ako ho začnete používať. Rýchlo spozná vaše preferencie a navrhne prispôsobené návrhy,“ povedal Darren Palmer, globálny riaditeľ spoločnosti Ford pre batériové elektrické vozidlá. „Ak zistí, že v pondelok chodievate cvičiť, môže vám navrhnúť, aby ste zašli do posilňovne, alebo aby ste zavolali domov, ak zvyknete volať každý deň po práci. Výsledkom je asistent pripojený ku cloudu a intuitívne rozhranie pripravené na budúcnosť vďaka rýchlym aktualizáciám.“

Nová generácia systému SYNC sa vyvíja, aby stále lepšie slúžila zákazníkom. Spoločnosť Ford vybavila Mustang Mach-E schopnosťou neustáleho zlepšovania prostredníctvom bezpečných bezdrôtových aktualizácií.

Nový spôsob, ako sa pozerať – a zažiť – Mustang

Konštruktéri a dizajnéri spoločnosti Ford využili novú architektúru pre čisté elektromobily, kde sú akumulátory v spodnej časti vozidla. Toto vozidlo je tak nielen pravý Mustang, ale maximalizuje aj priestor SUV pre päť cestujúcich a batožinu. Auto je okamžite rozpoznateľné ako Mustang – charakterizuje ho dlhá, mohutná kapota, dizajn zadnej časti, agresívne svetlomety a zadné svetlá vo forme troch pásikov. Dômyselný dizajn a konštrukcia vytvorili prekvapujúco veľký priestor na zadných sedadlách a dostatočný batožinový priestor.

Mustang Mach-E skrýva pod kapotou ďalšie prekvapenie: predný batožinový priestor s odtokom. Má objem 100 litrov a je dosť veľký pre príručnú batožinu. Pretože obsahuje odtok, môže to byť mokré, alebo zablatené športové oblečenie, turistické topánky, či výstroj na pláž.

V interiéri pocit ľahkosti a ovládania

V Mustangu Mach-E s rozmermi SUV sa pohodlne odvezie päť dospelých s dostatkom priestoru pre priateľov, deti a batožinu. Zadný batožinový priestor je s objemom 402 litrov. Po sklopení zadných sedadiel sa zväčší na 1 420 litrov.

V interiéri dominuje spojenie elegantného, moderného dizajnu a inteligentných funkcií. Voliteľný prémiový audiosystém B&O obsahuje reproduktory integrované v prednej časti. Sú umiestnené nad vetracími otvormi ako zvuková lišta. Plávajúca, vyklápateľná lakťová opierka slúži aj ako miesto na uloženie kabeliek alebo tašiek. V interiéri sú aj tradičné dizajnové prvky Mustangu, napríklad dvojitý kryt prístrojovej dosky.

Voliteľná panoramatická strecha s pevným sklom má špeciálnu vrstvu s infračervenou ochranou. Pomáha v lete ochladiť interiér a v zime ho udržať v teple. Okrem toho vnútorná vrstva medzi vrstvami skla pomáha chrániť pred ultrafialovým žiarením.

Modely z limitovanej edície First Edition budú s pohonom všetkých kolies s predĺženým dojazdom, s exkluzívnou metalickou modrou farbou Grabber Blue, s panoramatickou strechou po celej dĺžke, s kontrastným prešívaním sedadiel a panelmi prahov „First Edition“.

Nielen nastupovanie ale aj štartovanie modelu Mustang Mach-E je ľahké a bezproblémové vďaka technológii „Telefón ako kľúč“. Prvýkrát sa predstavuje v modelovom rade Ford. Vozidlo vie zistiť smartfón zákazníka cez Bluetooth. Po priblížení sa Mustang Mach-E odomkne a umožní jazdiť bez vyťahovania telefónu z vrecka, alebo použitia diaľkového ovládača. Ak sa telefón vybije, vozidlo možno odomknúť zadaním záložného kódu na klávesnici na strednom stĺpiku. Samostatný kód zadaný na stredovom dotykovom displeji následne slúži na naštartovanie a riadenie vozidla.

Technológia akumulátora zaistí bezproblémovú jazdu aj nabíjanie

Mustang Mach-E bude k dispozícii vo verzii so štandardným dojazdom (lítiovo-iónový akumulátor s kapacitou 75,7 kWh) aj s predĺženým dojazdom (akumulátor s kapacitou 98,8 kWh). Cieľový dojazd podľa WLTP bude až 600 km pre verziu s pohonom zadných kolies.

Pokročilé akumulátory obsahujú 288 lítiovo-iónových článkov v prípade vozidla so štandardným dojazdom a 376 článkov pre verziu s predĺženým dojazdom. Akumulátor navrhli tak, aby sa maximalizoval priestor v interiéri a optimalizovala sa dynamika jazdy s nízko položeným ťažiskom. Testovali ho pri extrémnych teplotách až do –40 stupňov Celzia. Akumulátor je v podlahe medzi nápravami vozidla a zaistený vo vodotesnom puzdre a obložený ochrannou vrstvou proti nárazu. Využíva moderný systém aktívneho ohrievania a chladenia kvapalinou. Slúži na reguláciu teploty, zaistenie optimalizovaného výkonu v nepriaznivom počasí a na skrátenie času nabíjania.

Majitelia nabíjajú elektromobily až z 80 % doma. Preto Ford ponúka riešenie Ford Connected Wallbox. Má v porovnaní s bežnou domácou zásuvkou až päťnásobný nabíjací výkon – za hodinu nabíjania sa môže zvýšiť priemerný dojazd o 62 km – v prípade vozidla s predĺženým dojazdom a pohonom zadných kolies. Nabíjací kábel pre domácnosti Ford Home Charge Cable, ktorý sa dodáva s vozidlom, dokáže po pripojení do bežnej európskej domácej zásuvky zvýšiť odhadovaný priemerný dojazd o 14 km za hodinu nabíjania. Online navigačný systém identifikuje počas jazdy najaktuálnejšie miesta verejných nabíjačiek a vyzve majiteľa, aby využil možnosť nabíjania na najvýhodnejšom mieste počas jazdy – aby vodič nemal obavy z dojazdu.

Spoločnosť Ford umožňuje aj bezproblémové nabíjanie doma, alebo na cestách. Poskytuje viac riešení pre domáce nabíjanie a v spolupráci so spoločnosťou NewMotion a využitím pripojenia cez zabudovaný modem FordPass Connect poskytne aplikácia FordPass zákazníkom prístup do najväčšej a rýchlo rastúcej európskej siete s viac ako 125 000 verejnými nabíjacími stanicami v 21 krajinách. Zákazníci budú môcť využívať nabíjacie stanice v mnohých krajinách a platiť za služby nabíjania z jedného účtu, čím si zjednodušia používanie vozidla. S vozidlom sa dodáva aj kábel pre verejné nabíjačky Ford Public Charge Cable.

Spoločnosť Ford je zakladajúcim členom a akcionárom konzorcia IONITY. Jeho cieľom je do roku 2020 vybudovať 400 rýchlonabíjacích staníc v kľúčových európskych lokalitách. To umožní v porovnaní s existujúcimi systémami výrazne skrátiť časy nabíjania čisto elektrických vozidiel. Je to ideálne pri cestovaní na dlhé vzdialenosti. Vďaka špičkovému nabíjaciemu výkonu 150 kW dokáže Mustang Mach-E vo verzii s akumulátorom s dlhým dojazdom a s pohonom zadných kolies zvýšiť dojazd až o 93 km počas 10-minútového nabíjania na rýchlonabíjacej stanici s jednosmerným prúdom. Tam by malo trvať nabitie Mustangu Mach-E so štandardným dojazdom z 10 % na 80 % približne 38 minút.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Ford

Komentáre k článku