Subaru XV a nový Forester. Prvé elektrifikované Subaru v Európe
Subaru XV a úplne nový Forester sú prvými dvoma modelmi značky, poháňané systémom e-BOXER.
Ide o novú generáciu pohonu Subaru, ktorá kombinuje elektrickú podporu motora s dvoma kľúčovými technológiami značky: BOXER motorom a symetrickým pohonom všetkých kolies.
Subaru e-BOXER pozostáva z upravenej prevodovky Lineartronic, v ktorej je integrovaný elektrický motor napájaný z vysoko výkonnej lítium-iónovej batérie; meniča jednosmerného prúdu a invertora.
Úplne nový Forester e-BOXER
Piata generácia prichádza s úplne novými vlastnosťami. Nový Forester, postavený na globálnej platforme Subaru (SGP) prináša lepšiu prevenciu pred nehodami, vylepšenú odozvu riadenia, mimoriadne nízke vibrácie a vysoký komfort jazdy.
Nový model si zachoval typický symetrický pohon všetkých kolies, ktorý však kombinuje s novým pohonným reťazcom e-BOXER. Ten je zložený z 2,0-litrového plochého horizontálneho štvorvalcového motora s priamym vstrekovaním paliva, ktorý obsahuje 80 % nových komponentov, spojeného s konštrukčne upravenou prevodovkou Lineartronic. Dosahuje o 30 % lineárnejšiu akceleráciu a vysoký krútiaci moment.
Systém Subaru e-BOXER prispôsobuje rozdelenie výkonu medzi spaľovací 2,0-litrový motor a elektromotor v závislosti od aktuálnych jazdných podmienok. Disponuje 3 jazdnými režimami: jazdou na spaľovací motor, čistým EV režimom a jazdou s podporou elektromotorom.
Pri rozbiehaní alebo pri nízkych rýchlostiach poháňa auto iba elektrický motor. V závislosti od podmienok jazdy a stavu nabitia batérie dokáže Forester v EV režime prejsť vzdialenosť do 1,6 km a dosiahnuť rýchlosť do 40 km/h. V strednom pásme rýchlosti jazdy sa využíva energia spaľovacieho aj elektrického motora, výsledkom je výborná odozva na plyn, lineárne zrýchľovanie a úspora paliva. Pri vysokých rýchlostiach jazdí auto na 2,0 DI BOXER, pričom sa nabíja batéria.
Systém e-BOXER prináša nižšiu spotrebu paliva v meste a pri jazde štýlom stop-and-go, kedy v závislosti od štýlu jazdy vodiča dokáže znížiť spotrebu o 11 % v porovnaní s doterajším 2,0 l benzínovým motorom.
Elektrický motor a batéria sú uložené pozdĺžne. Ťažší motor je umiestnený blízko ťažiska vozidla, zatiaľ čo batéria a ostatné komponenty sa nachádzajú nad zadnou nápravou. Tým sa ešte znížilo ťažisko vozidla a zlepšilo sa rozloženie hmotnosti medzi prednou a zadnou nápravou.
Viac flexibility pri reagovaní na aktuálne jazdné podmienky dáva vodičovi systém SI-DRIVE. Ide o systém riadenia výkonu pohonného reťazca, ktorý umožňuje vodičovi prispôsobiť jeho charakteristiku výberom medzi Inteligentným a Športovým režimom.
Nový Forester je technologicky najvyspelejším modelom Subaru v aktuálnej európskej modelovej ponuke. Je vybavený balíkom nových pokročilých bezpečnostných technológií. K sériovému asistenčnému systému EyeSight pridáva novinku: systém monitorovania vodiča. Je to nová technológia rozpoznávania tváre. Upozorňuje vodiča nielen v prípade, že je unavený alebo nepozorný – po nastúpení automaticky nastaví polohu sedadla, uhol spätných zrkadiel a hodnoty klimatizácie podľa jeho preferencií. Nový model prichádza aj s automatickým brzdením pri cúvaní, aby pomohol zabrániť kolíziám alebo znížiť ich následky pri pohybe vozidla dozadu.
Nová generácia je najpriestrannejším a najvšestrannejším Foresterom v histórii. Dostala vysoko kvalitný interiér, priestrannú kabínu pre cestujúcich a univerzálny batožinový priestor, pričom kompaktná batéria má na objemové hodnoty minimálny dopad. Šírka nového Forestera sa zväčšila o 20 mm s cieľom dosiahnuť lepší komfort pre predných pasažierov. Rázvor dlhší o 30 mm a o 33 mm väčšia vzdialenosť medzi prednými a zadnými sedadlami znamenajú vyššiu mieru pohodlia pre cestujúcich vzadu.
Pri výpravách do destinácií mimo spevnených ciest využije 220 milimetrov svetlej výšky a vysoké úrovne nájazdových i prejazdových uhlov. Režim X-Mode je teraz k dispozícii s duálnymi funkciami, vhodnými pre rôzne typy počasia a cestné podmienky. Aktuálna ťažná kapacita Forestera je 1870 kg.
Subaru XV e-BOXER
S príchodom druhej generácie v roku 2017 sa Subaru XV vrátilo na výslnie záujmu zákazníkov, vlani bolo najpredávanejším Subaru v Európe. Subaru XV je postavené na novej globálnej platforme Subaru (SGP). To umožnilo dosiahnuť pasívnu bezpečnosť na úrovni svetovej špičky a zároveň aj vynikajúcu prevenciu pred nehodami, ako aj zlepšenú ovládateľnosť vozidla a lepší komfort jazdy. SGP priniesla výrazné zlepšenie tuhosti karosérie a podvozku (predná laterálna tuhosť v ohybe + 90 %, torzná tuhosť + 70 %, tuhosť predného zavesenia + 70 %, tuhosť zadného pomocného rámu + 100 %). Absorpcia nárazovej energie sa zlepšila o 40 % v porovnaní s modelmi, konštruovanými na predchádzajúcej podvozkovej architektúre.
Nový model poháňa rovnaký 2,0-litrový plochý horizontálny štvorvalec, ako v prípade modelu Forester. Elektrický motor a batéria sú uložené pozdĺžne. Ťažší motor je umiestnený blízko ťažiska vozidla, batéria a ostatné komponenty sa nachádzajú nad zadnou nápravou. Nižšie ťažisko vozidla zlepšilo rozloženie hmotnosti medzi prednou a zadnou nápravou.
Bezpečnosť je pre Subaru prioritou číslo jeden: Subaru XV e-BOXER je štandardne vybavené súborom vyspelých asistenčných technológií a bezpečnostných prvkov, vrátane asistenčnej technológie EyeSight. XV navyše disponuje systémom detekcie vozidiel vzadu.
Robustný charakter v spojení s kompaktnou karosériou a svetlou výškou 220 mm dáva Subaru XV schopnosti pravého SUV, ešte zvýraznené symetrickým AWD, aktívnym rozdeľovaním krútiaceho momentu medzi kolesami a vylepšeným systémom X-Mode.
AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
Komentáre k článku