29.01.2019

PRVÁ JAZDA: Kia ProCeed GT – má sexy zadok a ladné krivky

Ako to urobiť, aby kombi bolo niečím viac ako len prostriedkom prepravy a získalo estetiku, štýlu a dynamiku?

Treba namiešať koktail, do ktorého patrí ako základ Kia Ceed SW modifikovaná ďalšími prímesami na obraz auta, ktoré zaujme. Pridaná štipka zo všetkého spomínaného bez väčších obmedzení na priestor v kombinácii s emóciami a pritom nechýbajúcou praktickou stránkou. Výsledok? Kia ProCeed.

Peter Nagy spieva vo svojej pesničke: „Svet je krásny zadok, záleží od vkusu, či dáš mu naňho pusu“ - a o pár taktov ďalej ešte pridáva: „svet je krásny zadok, všetko na ňom sedí, na ňom nalepené oči celej triedy...“

Nuž tak. To však asi nebol ten hlavný impulz, ktorým sa Kia riadila. Pochopila však, že ak jdú trojdverové hatchbacky, hoci „okorenené“ športovou vizážou a podobnými vlastnosťami, zaujať musí niečo iné. Preto opäť Kia ProCeed – známe meno, lenže teraz v celkom novom vydaní. Už nie ako trojdverový športový hothatch, ale shooting brake. Čo na tom, že pôvodné označenie kombíka „šmrncnutého“ prvkami kupé patrilo pre trojdverové karosárske kreácie? Čo bolo, bolo – terazky je tu praktickejší päťdverový model. ProCeed je treťou karosárskou verziou aktuálnej generácie modelu Ceed a má ich byť spolu až päť. Všetky modely Ceed sa vyrábajú na montážnych neďaleko Žiliny.

Kia nezanevrela na vozidlá kombi. Kým ostatní ich opúšťajú a hromadne sa hrnú do kategórií SUV a všakovakých crossoverov, Kia tuší, že každé čudo trvá nejaký čas. Už sa aj v tej automobilovej Amerike spamätali a kolíska obrovských pickapov a ohromitánskych  „esúvečiek“ začala znova vnímať kombi autá ako lepšie riešenie. Hlavne ak ide o priestor, nižšie ťažisko aj nižšiu spotrebu a lepšiu ovládateľnosť. Trh veľkých (ako inak v USA...) kombivozidiel v USA kontinuálne rastie. Čo na to Európa? Zatiaľ nič, ale príde čas...

Kia ho nechce premrhať a ponúka nielen klasické kombi, ale aj novinku s krivkami, ktoré sú páčivé a nenechajú vás chladnými. Aj preto sme boli vyskúšať novinku v horúcej Barcelone. Hoci hovoriť o horúčavách v januári nie je práve najvhodnejšie. Bolo asi 14-15°C, čo bolo na jazdenie úplne ideálne. Lenže... ako inak lepšie rozprúdiť krvný obeh fanúšikov, ako predstaviť model v jednom z najchladnejších mesiacov roka? Aby – keď príde správny čas, bola Kia ProCeed pripravená ukázať záujemcom, čo vie. Vie toho dosť a navyše už je k dispozícii aj jej cenník. Dá sa teda objednávať.

Značka sa snažila novým poňatím dynamických a štíhlych tvarov novinky vyvolať nielen emócie, (čo sa podarilo) ale aj zvýšiť záujem motoristov, pre ktorých je kombi verzia modelu Ceed SW príliš konzervatívna. Krv rozprúdila na začiatku aspoň novinárom, ktorí sme mali možnosť vyskúšať si novinku takpovediac „v priamom prenose.“ Teda na vlastnej koži.

Kým predná časť po stredné B stĺpiky je prakticky takmer rovnaká, ako štandardný hatchback a kombi, rozdiely sú jasné pri pohľade zboku a hlavne zozadu. Sexy zadku ProCeedu dominuje výrazná svetelná stopa – cez celú celou šírku vedie svietiaca linka. Teda skoro cez celú, lebo v strede je prerušená asi dvojcentimetrovou medzerou. Objavili sa aj tvrdenia, že sa auto zozadu podobá na Porsche Panamera. Nemyslím si to, ale tvrdím: No nech! Byť majiteľom tohto vozidla, potešilo by ma, keby si ho mýlili s Panamerou. Osobne si skôr myslím, že sa ProCeed inšpiroval modelom Mercedes CLA. Neberte to ako kritiku, ale skôr uznanie. Na trh tak prišiel model, ktorý okrem štýlového tvaru prináša aj oveľa civilnejšie cenovky, ako zistíte z cenníka.

Interiér je mixom nenútenej elegancie a praktickosti. Ergonómia ovládacích prvkov je veľmi dobrá, aj pozícia za volantom. Vyhovuje nižším, aj vyšším postavám. Pozornosti nám neušlo prvotriedne spracovanie interiéru s množstvom hliníkových prvkov. Vo verzii GT je aj kontrastné prešívanie volantu, manžety radiacej páky prevodovky, či voliča automatickej. K tomu pribudli lesklé, čierne prvky interiéru.

Auto nechýbajú ani praktické parametre. Len pre zaujímavosť: pri porovnaní s hlavnými konkurentmi (napríklad Golf Variant či Ford Focus kombi), je ProCeed o 60 milimetrov nižší. Aj oproti Ceed-u SW má o 40 milimetrov menej. Kde je to ale? Zdalo by sa, že nikde. ProCeed má väčší objem batožinového priestoru ako napríklad Ford Mondeo, alebo Opel Insignia. To sú autá o pol stupienka vyššie. Paradox, ktorý ale poteší budúcich majiteľov. K plusom patrí nielen tých 594 dm³ využiteľného objemu, ale aj zadná lavica delená v pomere 40 : 20 : 40. Aby sa však tento objem dosiahol a nezavadzala pomerne prudko sa zvažujúca strecha, sú oproti modelu Ceed SW posunuté zadné sedadlá  dopredu. Pod podlahou kufra je k dispozícii niekoľko odkladacích priestorov a miesto na roletku batožinového priestoru. Posuvné koľajničky na podlahe, ako aj ďalšie upevňovacie a stabilizačné prvky dovoľujú rozdeliť batožinový priestor na viac sekcií. Na prvý pohľad sa nič  dramatického neudialo, no vyššia je nakladacia hrana.

S autom sme strávili pár stoviek kilometrov absolvovaných v okolí Barcelony. K tomu pribudla pekná porcia desiatok ďalších aj v tých vari najkľukatejších cestách okolia Montserratu. Preverili schopnosti auta – aj naše. Lebo za každou zákrutou môžete očakávať ďalšiu, ešte prudšiu a „utiahnutejšiu“. Čím viac sa rozjazdíte a pomaly zrýchľujete, tým sa zdajú byť cesty užšie a plnšie zákrut. Ideálne miesto, ako vyskúšať podvozok v spolupráci s ponúkanými motormi. Ešte dôležitý dodatok: v každej zákrute sme si pochvaľovali vynikajúce predné sedadlá. Veľmi dobre držia telo nielen v bedrovej časti, ale v oblasti ramien - hlavne pri ostrejšej športovej jazde.

Motory sú v ponuke tri. Cenovo najdostupnejší model GT-Line má 1.4 T-GDi s výkonom 103 kW (140 k). Alternatívou je 1,6-litrový turbodiesel, ktorý má 100 kW (136 k). Špičku ponuky tvorí verzia GT s rovnako veľkým prepĺňaným benzínom. Jeho maximálny výkon je 150 kW (204 k). Na výber je šesťstupňový manuál a prevodovka DCT so siedmimi stupňami. Hneď na začiatku sme si vybrali auto s najsilnejším motorom a manuálnou prevodovkou. Doviezli sme sa s ním na pretekársky okruh, kde už na nás čakala verzia s dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Prvé kolo bolo zoznamovacie, postupne tlačím na pílu a zisťujem, že ani na mierne vlhkom povrchu trate s výrazným výškovým prevýšením sa auto nespráva nedotáčavo. Len v extrémnych situáciách sú limitom inak výborné pneumatiky Michelin Pilot 4 obuté na 18 palcových diskoch. Podvozok by podľa mňa dokonca zniesol ešte viac výkonu. Prevodovka je v automatickom mierne váhavá. Pomáham jej preraďovať páčkami pod volantom – vtedy je to skvelá kombinácia. Neváhal by som zostať na okruhu až do zotmenia a „brúsiť“ jedno rýchle kolo za druhým.

Na ceste späť skúsili vznetový motor s automatickou prevodovkou. Napriek vyššiemu krútiacemu momentu, ktorý zrýchľuje auto už od nízkych otáčok už nie je jazda s ním taká zábavná. Je však pomerne tichý a veľmi pružný.

Čo dodať? Takmer všetko už viete, ak ste  dočítali až sem. Takže na záver ešte pripomenutie, že Kia ProCeed sa k zákazníkom vyberá v plnej zbroji – kompletne vybavená asistenčnými systémami. Predkolízny systém upozorňuje na prekážky, má aj systém udržania sa v jazdnom pruhu a upozorní vás na autá v mŕtvom uhle. Ak chcete auto vyparkovať cúvaním, systém kontroluje premávku za  vami a adaptívny tempomat pridáva plyn a brzdí od 0 do 180 km/h. To všetko je balík pre autonómnu jazdu druhej úrovne, ktorá sleduje vozidlá idúce vpredu a dokáže na ne zareagovať.

Je už na vás, ako sa k tomu postavíte – ale ProCeed je štýlové kombi s prvkami prémiovej konkurencie. Môže to však byť pre aj „iba“ kombi, ale poriadne sexi. Navyše s v pomere hodnoty a ceny s vynikajúcim pomerom. Pripomínam, že Kia s modelom ProCeed ide „proti všem“. Teda proti prúdu, ktorým sú zdvihnuté a oplastované podvozky, vysoká stavba karosérie a vzhľad off-roadu. Majiteľom však prinesie radosť z jazdy, emócie, netradičný vzhľad – a keby mal niekto výhrady – tak iba o 6 litrov menší batožinový priestor, ako má konzervatívnejšie ladené kombi Ceed SW.

Motor

Palivo

Výkon

Prevodovka

Výbava

Cena

1,4 T-GDI

benzín

103 kW/140 k

6-stupňový manuál

GT-Line

21 090 €

1,4 T-GDI

benzín

103 kW/140 k

7-stupňový automat

GT-Line

22 890 €

1,6 T-GDI

benzín

150 kW/204 k

6-stupňový manuál

GT

24 790 €

1,6 T-GDI

benzín

150 kW/204 k

7-stupňový automat

GT

26 590 €

1,6 CRDi

nafta

100 kW/135 k

6-stupňový manuál

GT-Line

22 890 €

1,6 CRDi

nafta

100 kW/135 k

7-stupňový automat

GT-Line

24 690 €


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku