2018-12-20 14:00:00
SEAT Tarraco
SEAT Tarraco
Zdroj: Jozef Vydra

PRVÁ JAZDA: SEAT Tarraco - najväčší Španiel je až sedemmiestny

Keď sme pred časom boli na odhalení najväčšej novinky španielskej automobilky, už sme poznali termín prvých jázd.

Diskusie o tom, či je najväčší SEAT v portfóliu značky geneticky viac príbuzný modelu Škoda Kodiaq, či VW Tiguan Allspace, vyriešila samotná španielska automobilka oznámením, že sa vyrába na spoločnej linke s Tiguanom v Nemecku.

Ak budete hľadať príbuzenské väzby – nájdete ich na každom kroku. Napriek tomu je Tarraco svojské, osobité a dizajnovo čo najviac odlišné od svojich koncernových súrodencov. To, čo sa osvedčilo u ostatných, zostalo zachované, ale neboli by to Španieli, keby si nevybojovali dizajnovo celkom iné auto. Platí to, samozrejme, pri pohľade spredu, kde Tarraco v rámci segmentu modelov SUV založilo ďalšiu vývojovú líniu dizajnu značky SEAT.  Skončili sa tak podobnosti, kde boli skoro všetky modely „na jedno kopyto“. Tarraco si zachováva vážnosť najväčšej, teda vlajkovej lode značky a pritom prichádza s tvarmi, ktoré odrážajú španielsky temperament a odlišujú model od zvyšku koncernových modelov.

Zdroj: Seat
Zdroj: Seat

Pozoruhodná je predná časť, ktorá je pri pohľade zboku výrazne kolmá. Až sa človek obáva, čo to povedalo s aerodynamikou. Ale výsledky hovoria, že nič, naopak, vďaka štruktúrovanej čelnej maske dostalo auto luxusný vzhľad až s prémiovým nádychom. V niektorých farbách vyzerá naozaj veľmi dobre a úspešne skrýva svoje genetické príbuzenstvo. Aj to je umenie dizajnu – a v ňom sú Španieli dobrí...

Najnovší model, navrhnutý a vyvinutý v centrále značky SEAT Martorell pri Barcelone a vyrábaný v závode VW Wolfsburg v Nemecku, získal svoje meno po stredomorskom antickom meste Tarragona – prvý raz vo verejnom hlasovaní. Zúčastnilo sa na ňom v záverečnej fáze vyše 146 000 fanúšikov značky. Tarraco je tretím modelom SUV ofenzívy španielskej značky. Do segmentu prinieslo svieži závan dizajnu, ktorý na jednej strane zvýrazňuje sebavedomie modelu, na druhej eleganciu a pridáva aj rozhodný, športový charakter.

Zdroj: Seat
Zdroj: Seat

Tarraco je na vrchole modelovej ponuky SUV značky SEAT a je (naj)väčším súrodencom úspešných modelov Ateca a Arona. Kombinuje najmodernejšie technológie a dynamické jazdné vlastnosti. Pridáva vysokú variabilitu vnútorného priestoru a vďaka veľkorysým rozmerom dokáže plniť asi všetky prepravné nároky moderného aktívneho človeka. Nový SEAT Tarraco je určený pre ľudí, ktorí potrebujú veľký variabilný batožinový priestor a prípadne sedem sedadiel, no tiež výhody zvýšenej polohy sedadla vodiča nad zemou. Nezabúda na estetiku vozidla a jeho celkovú harmóniu sebavedomia a elegancie.

Zvonka veľmi opisovať Tarraco netreba. Dostatočne sme vám ho predstavili, keď sa odhalilo svetu priamo v Tarragone. No predsa pár základných informácií: Tarraco má dĺžku 4735 mm a výšku 1658 mm. Spolu s dlhým rázvorom 2790 mm prispievajú k obrovskému vnútornému priestoru, no zároveň aj k impozantnému formátu vozidla. Napriek veľkosti auta, celkový dizajn prináša ľahkosť a agilitu, no zároveň aj robustnosť a harmonické proporcie. Vďaka inteligentnému použitiu plôch a hrán na kapote motorového priestoru, pri pohľade zo sedadla vodiča na prednú časť karosérie Tarraco subjektívne pôsobí ako menšie a prehľadnejšie vozidlo.

Zdroj: Seat
Zdroj: Seat

Ostro rezané predné reflektory z LED zachovávajú trojuholníkovú grafiku denných svetiel, typickú pre modely značky SEAT a sú zapustené hlbšie do karosérie. Veľké SUV štandardne využíva na 100 % technológiu LED nielen pri vonkajšom, ale aj vnútornom osvetlení pri obidvoch stupňoch výbavy Xcellence a Style. To poskytlo dizajnérom väčšiu kreatívnu slobodu a zákazníkom lepšie osvetlenie spolu s výrazným vzhľadom.

Zdroj: Seat
Zdroj: Seat

V kabíne je to na prvý pohľad deja vú – teda známe koncernové prostredie. Možno to niekomu „nevonia“, ale aspoň máte záruku, že kombinuje ergonomicky navrhnutý interiér vysokej kvality a najmodernejšie technológie infotainmentu a konektivity. Tým sa výrazne zlepšuje interakcia medzi vodičom a vozidlom. Prístrojový panel obklopuje vodiča a spolujazdca. Jeho horizontálne členenie zvýrazňuje vnútornú šírku automobilu.

Kabína je optimálne prispôsobená potrebám vodiča a spolujazdcov. Vodičovi umožňuje ergonomickú polohu za volantom, s neobmedzeným dosahom na všetky ovládacie prvky, spolujazdcom vďaka veľkorysému priestoru na nohy a veľkej výške stropu kabíny nad sedadlami poskytuje vysokú mieru pohodlia. Ešte aj na treťom rade sedadiel majú spolujazdci dostatok miesta. Či sa zákazník rozhodne pre tradičné usporiadanie s piatimi sedadlami, alebo si za príplatok objedná sedemsedadlovú konfiguráciu, interiér sa vyznačuje vysokou funkčnosťou, ktorá je nevyhnutnosťou na dnešnom trhu so silnou konkurenciou.

Zdroj: Seat
Zdroj: Seat

Estetické vlastnosti sú síce významné, ale SUV musí byť v prvom rade praktické a funkčné. Potvrdzuje to zadná časť karosérie s nízko položenou nakladacou hranou batožinového priestoru. Dizajn zadných skupinových svetiel, navzájom spojených červeným pásom, vizuálne zvýrazňuje šírku SUV. Konštrukcia zadných skupinových svetiel z LED umožňuje použiť dynamické zadné smerové svetlá, ktoré sa rozsvecujú postupne od stredu k bokom. .

Na prístrojovom paneli je štandardne digitálny združený prístroj Digital Cockpit s uhlopriečkou 26 cm (10,25 palca). Centrálny displej systému infotainmentu s uhlopriečkou 20,3 cm (8 palcov) je odsadený od hornej časti prístrojového panelu aby bol bližšie v zornom poli vodiča. Uľahčuje to sledovanie zobrazovaných informácií a tým prispieva k zvýšeniu bezpečnosti. Elegantný prvok je vnútorné spätné zrkadlo bez rámu. Materiály sú takmer na úrovni prémiových značiek.

Žijeme vo svete, ktorý je vysoko digitálne prepojený buď prostredníctvom nášho smartfónu alebo osobného počítača a nový SEAT Tarraco túto konektivitu plne podporuje. Počas prvých zoznamovacích kilometrov nebolo veľa času na vyskúšanie všetkých  vlastností protokolov Android Auto a Apple CarPlay, ktoré umožňujú využívať mnohé funkcie a aplikácie smartfónu v aute. Viac priestoru bude počas klasického testovania. Prístup k telefónu, správam, záznamu hudby a hlasovému ovládaniu, ako aj k aplikácii SEAT Drive App, umožňuje posádke využívať digitálnu konektivitu kdekoľvek a kedykoľvek.

Zdroj: Seat
Zdroj: Seat

Aplikácia SEAT Drive App umožňuje používateľovi ukladať si trasy, kontrolovať stav vozidla alebo identifikovať skladby z rádia pomocou funkcie Shazam (iba pre Android Auto), a to všetko na dotykovom displeji systému infotainmentu. Vodič modelu SEAT Tarraco má k dispozícii aj hlasového asistenta - Amazon Alexa pomôže optimálne využívať čas za volantom: spravovať termíny, prehrávať hudbu, navigovať, požiadať o personalizované správy, vyhľadať najbližšieho predajcu/servis SEAT. Stačí stlačiť tlačidlo a hovoriť. Tarraco je prvým modelom SEAT s funkciou ovládania gestami (pri vybavení Navigation Plus) pohybom ruky.

Tarraco profituje z ponuky dvoch moderných benzínových a dvoch úsporných naftových motorov, ktoré spĺňajú najprísnejšie emisné normy. Veľké SUV je pripravené pre budúcnosť pre použitie alternatívnych technológií pohonu. Všetky motory sú štvorvalce, vybavené priamym vstrekovaním paliva, prepĺňaním turbokompresorom a systémom štart-stop. Motory pokrývajú výkonové rozpätie od 110 do 140 kW (150 až 190 k) a spĺňajú najnovšie emisné normy. Vyskúšali sme dva – silnejší benzínový a slabší z dvojice dieselových.

Zdroj: Seat
Zdroj: Seat

Základom je motor 1.5 TSI s výkonom 110 kW (150 k), ktorý sa montuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a poháňa predné kolesá. My sme si vybrali väčší benzínový motor 2.0 TSI s výkonom 140 kW (190 k) so štandardne kombinovanou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG a systémom pohonu všetkých kolies 4Drive.

Turbodiesel 2.0 TDI je na výber v dvoch modifikáciách s výkonom 110 kW (150 k) a 140 kW (190 k). Obidve majú rovnaký objem 1968 cm3 , no líšia sa kompresným pomerom. Pre ďalšie jazdy sme skúsili slabší motor. Základná verzia motora TDI dosahuje svoj najvyšší výkon 110 kW (150 k) pri otáčkach 3500 až 4000 min-1 a poskytuje maximálny krútiaci moment 340 Nm v pásme otáčok od 1750 do 3000 min-1. Motor je na výber buď so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies alebo so 7-stupňovou prevodovkou DSG a pohonom všetkých kolies 4Drive – to bola naša voľba.

Silnejší motor imponuje svojim maximálnym krútiacim momentom 400 Nm v rozpätí otáčok 1750 až 3250 min-1. Preto je štandardom 7-stupňová prevodovka DSG a pohon všetkých kolies 4Drive. Tarraco s týmto motorom akceleruje z 0 na 100 km/h za 8,0 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 210 km/h. V roku 2020 dostane SEAT Tarraco pohon plug-in hybrid.

Vpredu má SEAT Tarraco nezávislé zavesené kolesá na spodných priečnych ramenách a tlmičových vzperách McPherson s vinutými pružinami a hydraulickými teleskopickými tlmičmi. Zadné kolesá sú zavesené na viacprvkových závesoch s oddelene namontovanými vinutými pružinami a hydraulickými teleskopickými tlmičmi. V kombinácii s adaptívnymi tlmičmi pruženia DCC (Dynamic Chassis Control) podvozok umožňuje vodičovi prepínať medzi športovým vyladením pre maximálne dynamickú jazdu a komfortnou charakteristikou, vhodnou pre jazdu na dlhé trasy na rozličných typoch ciest.

Zdroj: Jozef Vydra

Tarraco má štandardné 17-palcové kolesá. My sme jazdili na najväčších príplatkových 20-palcových diskoch z ľahkej zliatiny. Podvozok bol výborný aj v tomto prípade. Jazdili sme na diaľniciach, úzkych okresných cestičkách, ale aj na horských cestách, plných zákrut, stúpaní a klesaní. Celkový dojem z jazdy je naozaj na úrovni, v športovom režime auto doslova ožilo a dostalo ostrý charakter.

Vodič má pri jazde perfektnú spätnú väzbu na cestu vďaka hrebeňovému riadeniu s elektrickým posilňovačom. Elektromotor posilňovača riadenia je namontovaný priamo na hrebení prevodovky riadenia a má elektronickú reguláciu účinku podľa rýchlosti jazdy. Výsledkom je vysoká agilita riadenia, ktorú by ste asi neočakávali od veľkého SUV. Tarraco je tak veľmi obratné napriek dlhému rázvoru 2790 mm a pohotovostnej hmotnosti od 1687 kg.

SEAT Tarraco má množstvo bezpečnostných systémov, napríklad Front Assist rozoznáva nielen chodcov, ale aj cyklistov. Lane Assist a systém núdzového volania pri nehode Emergency Call sú prvkami štandardného vybavenia všetkých verzií, radarový tempomat Adaptive Cruise Control je štandardom pri verzii Xcellence. Tarraco má množstvo ďalších bezpečnostných a asistenčných systémov na želanie. Okrem nich si zákazníci môžu objednať aj rozličné komfortné prvky, ako parkovací asistent Park Assist, elektricky ovládané dvere batožinového priestoru s tzv. virtuálnym pedálom a priestorový kamerový systém, vďaka ktorým nový SEAT Tarraco prevyšuje mnohých svojich konkurentov na európskom trhu veľkých SUV.

Predpredaj modelu SEAT Tarraco sa začína v decembri tohto roku a v showroomoch predajcov sa autá objavia začiatkom roka 2019. No a na záver máme pre vás video z jazdy po dráhe, kde sme mali možnosť vyskúšať si jazdné vlastnosti auta s pohonom 4x4.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo