25.06.2018

TEST: Nissan X-Trail 2.0 dCI Tekna – do divočiny aj do mesta

Zvonka elegán, pod povrchom drsniak. Môžete s ním ísť na expedíciu do Himalájí, aj do divadla, či na komfortnú dovolenku.

V našej redakcii sme už mali možnosť zoznámiť sa s najnovším X-Trailom. Teraz u nás pobudol vynovený faceliftovaný Nissan X-Trail s naftovým motorom 2.0 dCi s výkonom 130 kW (177 k), krútiacim momentom 380 Nm a s pohonom oboch náprav All Mode 4×4-i. K dispozícii sme mali kombináciu silnejšieho naftového motora a manuálnej 6-stupňovej prevodovky. Ako uvádzajú technické údaje o aute, že je to najdynamickejšia verzia. Z nuly na 100 km/h by to mal zvládnuť za 9,4 sekundy a maximálna rýchlosť je 204 km/h.

V portfóliu Nissanu nie je X-Trail žiadnou novinkou. Jeho prvá generácia prišla už v roku 2000. Odvtedy sa zmenilo veľa a najnovšia tretia generácia, ktorá sa objavila na konci roka 2013, už nemá veľa spoločného s pôvodnou hranatou karosériu. Kedysi patril Nissan X-Trail medzi čistokrvné off-roady. V plynutí času sa premenil z drsného zálesáka na uhladeného mestského šviháka a z X-Trailu sa na prvý pohľad stalo veľké cestné SUV.  Po poslednom facelifte sa teraz tvári ako crossover.

Na prvý pohľad je to totiž uhladený elegán, ktorý poteší oko kdejakého estéta. Automobil je postavený na platforme CMF, ktorú Nissan vyvinul v spolupráci so značkou  Renault. V porovnaní s minulosťou stratil X-Trail svoj drsný výraz SUV a viac sa priblížil ku crossoverom. Pod kapotou sa teraz ukrýva motor, z ktorého cítiť poctivosť z rokov minulých. Prinavrátil výkonný dvojliter pod kapotou X-Trailu stratenú drsnosť?

Nissan pri tomto modeli prezentuje najmä možnosť mať až sedem miest v interiéri. K tomu množstvo elektronických pomocníkov. Majú svoje opodstatnenie hlavne na ceste. Lenže X-Trail stále patrí v kategórii veľkých SUV k (malej) skupine, ktorá nielen pokukáva po ľahšom teréne. Dokonca ho aj zvládne. Nie je to teda iba elegán do mesta, ktorý sa len tvári, že má na viac. Ako dôkaz je napríklad aj dostatočná svetlá výška 210 mm. X-Trail navyše používa vzadu vždy viacprvkovú nápravu. Verzia s pohonom všetkých kolies tak zostáva, podobne ako predchodca, jedným z najlepších „tereňákov“ medzi stredne veľkými SUV.

Keďže sa tretia generácia predstavila už pred viac ako štyrmi rokmi, prišiel Nissan s omladením vzhľadu. Zboku si nevšimnete skoro nič. Zozadu je viditeľnou zmenou nový nárazník a prepracované svetlá. Najviac zmien je vpredu – okrem nového nárazníka sa to týka hlavne prednej masky. Je v štýle modelov, ktoré prišli neskôr - Qashqai a Micra. Lego výrobcu už nie je vypuklé, plastické, ale zarovnané a ploché zakomponované do prednej mriežky. Vďaka faceliftu vyzerá teraz auto trošku agresívnejšie.

Karoséria pôsobí elegantne a zároveň dostatočne robustne. Vôbec som nemal pocit, že ide o nejakého anabolického „nafúknutého“ krásavca, ktorého skúškou off-roadových vlastností je výjazd na obrubník v meste. Chrómové lemovanie pôsobí akurát decentne. Celkový výraz podčiarkujú príplatkové 19-palcové disky kolies. Sú pekné a efektné. Na hladkom a kvalitnom asfalte sú fajn, čo však nemožno celkom povedať pri jazde v teréne. Limitom sú vlastnosti pneumatík a ich schopnosti adhézie. Celok pôsobí moderne, v súlade so súčasnými trendmi.

Zmeny sa nevyhli ani interiéru. Príjemne sa drží aj volant so sploštenou spodnou stranou, ktorý sa objavil už skôr v modeli Qashqai. Čakal by som ho skôr v športovom aute. Dobrý dojem zanechávajú sedadlá. Na tých predných sa treba vyrovnať so slabším bočným vedením. Na zadných polohovateľných sedadlách sa pohodlne odvezú aj dlháni. Nastaviť sa dá sklon operadla, aj dve pozdĺžne polohy sedadla. K zadným sedadlám smerujú aj výduchy ventilácie. To výrazne zvyšuje pohodlie cestovania oproti menšiemu modelu Qashqai. Priestrannosť je nadštandardná nielen na predných, ale aj na zadných sedadlách. Navyše interiér môžete mať aj ako 7 miestny. Vtedy sú sedadlá tretieho radu schované v batožinovom priestore.

Informačno-zábavný systém využíva staršie riešenie. Užívateľské rozhranie, farby i grafika akoby sa zabudli pár rokov dozadu. Kvalita displeja sa už roky kritizuje vo všetkých modeloch a je dosť podpriemerná. Na druhej strane navigačný systém zasa dobre ukazuje radenie do jazdných pruhov v križovatke, či pri výjazde z diaľnice. Škoda, že sa automobilka po rokoch kritiky na tento prvok nesnažila zlepšiť kvalitu zobrazenia.

Vďaka svetlej koži pôsobí interiér mimoriadne vzdušne. Podiel na tom má aj presklená strecha. Kombinácia svetlej kože na sedadlách a dverách a hornej časti prístrojovej dosky, k tomu čierny top prístrojovky a čierne obklady s imitáciou karbónu a tiež časť čiernych plastov a spolu so strieborným lemovaním na volante a okolo radiacej páky – to je už trocha veľa.  Menej by v tomto prípade bolo viac. Kvalita plastov je celkom dobrá, dokonca aj tie tvrdé na niektorých miestach sú v pohode. Na správnych miestach sú však použité kvalitnejšie materiály.

Jazdu stráži veľký počet asistenčných systémov. Napríklad núdzové brzdenia s rozpoznaním chodcov, upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu a automatické prepínanie LED svetlometov. Medzi „budíkmi“ na stredovom displeji sa zobrazujú dopravné značky. Parkovanie uľahčuje parkovací asistent, pri cúvaní z kolmého státia sa monitorujú autá  prichádzajúce zboku. Štyri kamery vytvárajú pohľad na vozidlo zhora. Sledovanie mŕtveho uhla už dnes považuje ako samozrejmé.

Motor 2,0 dCi je papierovo jedným z najväčších lákadiel vynoveného X-Trailu. Výkon 130kW (177 k) a krútiaci moment masívnych 380 Nm sa osvedčili ako dobrá kombinácia pre auto s hmotnosťou dve tony. Nový motor je v porovnaní s motorom 1,6 pomerne hlučný. Hneď po naštartovaní dáva o sebe vedieť vibráciami a hlukom. Jeho prejav je taký... pracovný.  Možno by sa niekto našiel, čo by charakterizoval jeho prejav ako hrubosť. Nissan X-Trail totiž dokazuje, že by sa za tento výkonný motor nemusel hanbiť ani iný poctivý „robotník“ na kolesách. Mám tým na mysli nejaký pick-up. Zo stajne tejto značky napríklad model Navara, hoci už aj tento model má dosť ďaleko od tých drsných off-roadov s nosným rámom... Po zahriatí sa chod motora utíši, no jeho „robotný“ prejav sa úplne nestratí. V porovnaní s menším motorom tak zaostáva v kultúre chodu.

Výkonové parametre ale kompenzujú tento nedostatok. Výkon motora je vzhľadom na hmotnosť a charakteristiku auta viac ako dostatočný. Má rezervu na predbiehanie, ťahanie prívesu, či karavanu. V nízkych otáčkach sa najprv takmer nič nedeje. „Pod kotlom“ sa rozhorí až skoro pri hranici 2000 otáčok. Výkon sa ale končí pri troch tisíckach. Hoci dvojlitrový naftový motor prináša potrebný výkon pod kapotu, v porovnaní s menším 1,6 litrovým štvorvalcom nie je rozdiel v praxi výrazný. Dokonca nie je ani taký veľký, ako som predpokladal. Manuálna prevodovka je ale určite lepšia alternatíva, ako automat CVT s prednastavenými stupňami. Páka prevodovky má na moje gusto trocha dlhšie dráhy.

Motor, podvozok, ani riadenie nie sú určené a naladené na športovú jazdu. Podvozok sa na ceste snaží filtrovať nerovnosti relatívne úspešne. Nedokáže eliminovať tie väčšie, kde je prejazd sprevádzaný výraznejším buchotom. Aj odhlučnenie interiéru mohlo byť lepšie. Počuť nielen hluk od kolies a zvukové prejavy motora, ale pri vyššej rýchlosti tiež aerodynamický hluk. X-Trail sa vie pozrieť aj do nenáročného terénu. Pre takýto prípad je možnosť zamknúť výkon medzi oboma nápravami. Vtedy zvládne aj ťažšie podmienky mimo asfaltových ciest. Plusom v tomto prípade je aj svetlá výška 21 centimetrov. Posilňovač riadenia má pomerne veľkú účinnosť. Pomáha to pri manévrovaní na mieste a pri parkovaní.

Pri jazde s ľahkou nohou sa ani v režime pohonu prednej nápravy nedostanete so spotrebou na výrobcom deklarované hodnoty. Ale s autom sa dá jazdiť aj za 7 litrov nafty na sto kilometrov. Šesťstupňová manuálna prevodovka má relatívne dlhšie dráhy radenia a tuhší chod, pričom trocha chýba mechanický pocit presnosti radenia. Kruhovým prepínačom za radiacou pákou sa ovláda nastavenie pohonu. Režim s pohonom iba prednej nápravy budete používať najčastejšie. Ďalšou možnosťou je automatické pripájanie zadných kolies v prípade potreby. Tretia možnosť je Lock, teda klasická uzávierka do najťažsieho terénu. Pri nej sa rovonomerne delí výkon motora medzi obe nápravy.

Nissan X-Trail napriek zmenám a úpravám možno zaradiť k starej (dobrej) škole SUV. Najnovšie dizajnové zmeny mu pridali moderný vzhľad. Nemá však žiadne módne výstrelky, ktoré sa tak často používajú v kategórii crossoverov, ale aj SUV. Auto pôsobí dosť robustne, nie ako niektoré „rozmaznané“ pseudo SUV, ktorých hlavnou a vlastne jedinou úlohou je pohyb v meste. Odváži sa aj na miesta, kde sa končí asfalt. V teréne si X-Trail nespraví hanbu. V režime uzamknutých náprav zvládne viac, ako iba mokrú lúku, či jazdu po poľnej ceste. Majte ale na mysli, že je to SUV, nie pravý offroad.

Jazdné vlastnosti aj charakteristika motora sú vyladené skôr pre pohodovú jazdu. Nemajú športové ambície. Podvozok, podobne ako aj riadenie preferujú viac pokojnú, plavnú jazdu. Žiadne naháňanie, či vymetanie zákrut. Tlmiče sú akurátne kompromisom medzi tuhou istotou a pohodlím. V zákrutách sa netreba báť dramaticky prudkých náklonov. Zostala pritom stále vysoká miera schopnosti filtrovať nerovnosti.

Omladený Nissan X-Trail je auto, ktoré na prvý pohľad vyzerá elegantne. Podrobnejšie skúmanie odhalí jeho robustnosť. Po usadení za volant máte pocit, že sa môžete vybrať na komfortnú dovolenku na opačnom konci Európy. Ale hoci aj na expedíciu do Himalájí. Nissan X-Trail nie je nezastaviteľný off-road, ktorý zdoláva prekážky, ako tank. Ani nevie nahradiť limuzínu. Máte v ňom však pocit, že sa v ňom spája luxus spolu  hrubou podstatou svojich predchodcov.

X-Trail zanechal pozitívny pocit. Je to poctivé auto bez zbytočností. Ponúka ale veľkorysý vnútorný priestor aj dobrú  výbavu. Napriek pár pripomienkam k vnútornému vybaveniu nemá nič zásadné, čo by malo odradiť záujemcu. Výkonný dvojliter pod kapotou  je správna voľba. Má dostatok výkonu a dynamiky, pritom prekvapí rozumnou spotrebou. dynamiku a jeho spotreba milo prekvapí. A jeho schopnosť vyjsť mimo spevnených ciest a zvládnuť aj trocha terénnej jazdy je dobrá vec. Keby ste to náhodou potrebovali...

Technické údaje

Model: Nissan X-Trail 2.0 dCI Tekna
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1995
Prevodovka: 6  stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  130/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 380/2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 204
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,3/5,2/5,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4690/1830/1710
Rázvor náprav (mm): 2705
Objem batožinového priestoru (l): 565
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1770
Užitočná hmotnosť (kg): 630
Rozmer pneumatík vpredu: 225/55 R19
Rozmer pneumatík vzadu: 225/55 R19
Základná cenníková cena modelu: 22 700 €
Základná akciová cena modelu: 20 500 €
Základná cena verzie: 32 300 €
Cena testovaného vozidla: 36 800 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku