26.06.2018

PRVÁ JAZDA: Toyota Aygo je tichšia, viac vybavená, menej smädná

Keď je niekto malý, neznamená to, že nemôže byť významný. Platí to aj novom modeli Aygo.

V roku 2005 sa na trhu objavil model Aygo prvej generácie, ktorým Toyota chcela osloviť mladých zákazníkov z mesta a dodať svojej značke väčšiu hravosť. Bol to prvý model značky Toyota v triede kompaktných mestských vozidiel a zároveň spoločný projekt s automobilkou PSA. Vozidlá boli vyvinuté špeciálne pre Európu a vyrábajú sa doteraz v novej továrni TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile) v českom Kolíne.

Aygo každý rok predstavuje nové farby, pravidelne uvádza na miestne trhy špeciálne edície a v rokoch 2008 a 2012 dokonca prišiel s výraznou modernizáciou. Vďaka tomu si počas celej svojej existencie zachoval potrebnú sviežosť. Dokazuje to aj celkový predaj vyše 760 000 vozidiel. Súčasný model Aygo je od svojho uvedenia na trh v roku 2014 úspešný pre značku Toyota v európskej triede mini. Vyniká vďaka charakteristickej prednej časti v tvare písmena X, ktorá je jeho poznávacím znamením. Svojím vzhľadom a jazdnými vlastnosťami priťahuje Aygo viac ľudí, ktorí kladú dôraz na štýl, ako tých, čo si autá kupujú z čisto racionálnych dôvodov. Patrí medzi najúspešnejšie modely Toyota z hľadiska získavania nových zákazníkov.

V roku 2017 sa Aygo zaradilo medzi najpredávanejšie mini automobily s počtom viac ako 85 000 predaných vozidiel a 6,6 % podielom v tejto triede. Nové Aygo preto posilňuje charakter modelu a výnimočnú pozíciu v nesmierne konkurenčnej triede mini vozidiel. Dizajnérom a konštruktérom automobilky sa podarilo pri modernizácii zdôrazniť jeho mladistvý vzhľad a zároveň pripravili účinnejší motor. Celok sme boli vyskúšať počas medzinárodnej prezentácie vynoveného modelu v Kodani a jej okolí.

Nový model má úplne zmenený vonkajší vzhľad a zmeny aj v interiéri, LED svetlá denného svietenia a niekoľko stupňov výbavy ušitých na mieru rôznym životným štýlom. Prichádza v nových atraktívnych farebných odtieňoch. V ponuke siedmich farieb karosérie je jedna nová pre výbavu x-cite - tmavo ružovo-purpurová metalíza Magenta Splash.

Dizajnové zmeny prináša spomedzi súrodencov zo závodu TPSA práve iba Aygo. Zachovalo si svoju kultovú prednú masku v tvare X, dvojrozmernú grafiku ale nahradila výraznejšia trojrozmerná. Dodáva vozidlu celkom nový vzhľad, pričom vďaka výraznému X je hneď jasné, že je to Aygo. Nový je tvar predných aj zadných LED svetiel a nové sú aj typy diskov. Zovňajšok auta tak pôsobí originálnejšie než doteraz.

Kabína má lepšie materiály, pôsobí teraz príjemnejšie a kvalitnejšie. Nový multimediálny systém ponúka pripojenie smartfónov prostredníctvom služieb Apple CarPlay a Android Auto. Základný multimediálny systém využíva plnofarebnú 7-palcovú dotykovú obrazovku, ktorá je zakomponovaná do prístrojového panela. Jeho štandardnou súčasťou je zadná kamera. Voliteľná navigácia môže byť prepojená s multimediálnym systémom.

Súčasť nového výrazného dizajnu prednej časti tvoria prepracované svetlomety v štýle Keen Look so zabudovanými dennými svetlami (DRL). Ich spodná časť lemuje mriežku chladiča. Ozdobné prvky pod svetlami v čiernej, lesklej čiernej, alebo striebornej úprave zvýrazňujú tvar X a šírku vozidla. Nový vzhľad prednej časti dodáva vozidlu nielen výraznejší charakter na cestách, ale aj zlepšuje jeho aerodynamické vlastnosti. Vo všetkých nových modeloch Aygo sú predné svetlomety štandardne vybavené halogénovými svetlami typu PES (polyelipsoidný systém), ktoré majú väčší dosah a širší lúč stretávacích a diaľkových svetiel.

Pri pohľade zboku sa trojrozmerne spracovaná predná maska spája s novo navrhnutými vonkajšími krytmi zadných kombinovaných svetiel. Vďaka novým LED svetlovodom vzadu vyzerá Aygo modernejšie. Nové zadné kombinované svetlá sú v červenej farbe s chrómovými prvkami a obsahujú LED svetlovody so špecifickým podpisom nad širším a nižšie položeným nárazníkom.

Aygo je po zmenách v konštrukcii a použitím nových tlmiacich materiálov počas jazdy teraz aj oveľa tichšie v meste aj na diaľnici. Napriek tomu má vyšší výkon a tiež lepšie jazdné vlastnosti: lepšiu ovládateľnosť a citlivosť riadenia. Plusom je aj najnižšia spotreba paliva v danej triede. Inak naladené tlmiče spolu so zmenami v riadení spôsobili, že sa Aygo stalo „dospelejším“ v prejave na ceste. Menší hluk prichádza do kabíny nielen od kolies, ale hlavne od motora. To však neboli jediné zmeny v rámci faceliftu, ktorý by sa rozsahom a významom dal prirovnať takmer k novej generácii.

Vnútri vozidla zaujme vylepšená grafika združeného prístroja s výraznejšie trojrozmerným efektom a novou farbou podsvietenia. Má luxusnejšiu farebnú schému v sivom odtieni Quartz Grey a čiernom Piano Black. Väčšina stupňov výbavy má nové látkové čalúnenie sedadiel.

Nový dizajn diskov kolies je špecifický pre jednotlivé stupne výbavy a zdôrazní ich jedinečnú osobnosť - Disky majú rozmer 15 palcov, ale vďaka dizajnu lúčov a kontrastu medzi strojovo opracovaným povrchom a čiernym náterom vyzerajú byť väčšie.

Významných zmien sa dočkal 1,0-litrový trojvalcový 12-ventilový motor spoločnosti Toyota s objemom 998 cm3, rozvodom DOHC a duálnym systémom VVT-i v súčasnosti spĺňa emisnú normu Euro 6.2. Agregát prešiel  rozsiahlymi zmenami. Má zlepšený prenos krútiaceho momentu pri nízkych otáčkach. Auto je vďaka tomu agilnejšie hlavne pri jazde v mestskej premávke. Motor dostal variabilné časovanie výfukových ventilov a systém duálneho vstrekovania paliva, čo zvyšuje účinnosť spaľovania. Zmenil sa tvar nasávacieho kanála s cieľom dosiahnuť optimálne priečne vírenie paliva pri nasávaní. To prispelo k ešte vyššej účinnosti spaľovania, a tým aj k nižšej spotrebe paliva a tiež nižšej produkcii výfukových plynov.Vďaka tomu dokáže záujemcom o mini vozidlo ponúknuť najlepšiu kombináciu výkonu a najnižšej spotreby v triede.

Výfukový kanál je teraz väčší, čím sa znížil tlak vo výfukovom zbernom potrubí. To prispelo k lepšiemu prenosu krútiaceho momentu v celom rozsahu otáčok motora a pomohlo znížiť spotrebu paliva. K vačkovému hriadeľu na strane výfuku pribudol mechanizmus VVT, ktorý znížil spotrebu paliva a produkciu výfukových plynov. K ďalšiemu zníženiu spotreby okrem toho prispela aj optimalizovaná charakteristika pružín ventilov a doplnená uhlíková vrstva v štýle diamantu na zdvíhadlách ventilov, ktorá znižuje trenie. Aj v hornej časti piestových krúžkov pribudla uhlíková vrstva v štýle diamantu.

Chladiaci systém recirkulácie výfukových plynov (EGR) zvyšuje účinnosť cirkulácie systému EGR a znižuje spotrebu paliva. Na pravú stranu zavesenia motora bol doplnený dynamický tlmič, ktorý znížil hodnoty hluku a vibrácií (NV). Vylepšený vyvažovací hriadeľ znížil vibrácie pri voľnobežných otáčkach. Vďaka tomuto komplexu úprav dokáže motor vyvinúť 53 kW (72 koní DIN) pri 6 000 ot./min a krútiaci moment 93 Nm pri 4 400 ot./min. Nové AYGO zrýchli z 0 na 100 km/h za 13,8 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 160 km/h. Štandardná verzia dosahuje spotrebu paliva len 4,1 l/100 km a emisie CO2 na úrovni 93 g/km.

Vylepšenia motora dopĺňa upravené nastavenia zavesenia kolies a aktualizovaný softvér riadenia. Auto rýchlejšie reaguje na pohyby volantu a má lepšie manévrovacie schopnosti v meste. Pre zvýšenie komfortu jazdy sú zmenené tlmiace sily tlmičov na prednej aj zadnej náprave a na prednej náprave pribudla izoláciu v spodnej časti vinutých pružín. Nové tesniace a absorpčné materiály na palubnej doske, predných stĺpikoch, dverách a odkladacej polici za zadnými sedadlami výrazným spôsobom prispeli k zníženiu hluku a vibrácií v kabíne v celom rozsahu otáčok motora.

Balík Toyota Safety Sense spája technológie aktívnej bezpečnosti, ktoré pomáhajú zabrániť zrážke alebo zmierniť jej následky v najrôznejších dopravných situáciách. V rozsahu rýchlostí od približne 10 do 80 km/h protikolízny (prednárazový) systém PCS rozpoznáva iné vozidlá vpredu a znižuje riziko, že do nich zozadu narazíte. V prípade hroziacej zrážky systém pomocou zvukového signálu a vizuálnej výstrahy vyzve vodiča, aby zabrzdil. Ak vodič včas nezareaguje, systém automaticky aktivuje brzdy a zníži rýchlosť približne o 30 km/h, alebo dokonca úplne zastaví vozidlo, aby zabránil zrážke alebo znížil silu nárazu.

Systém upozornenia na opustenie jazdného pruhu (LDA) sleduje čiary na vozovke a pomáha predchádzať nehodám a čelným zrážkam v dôsledku opustenia jazdného pruhu. Ak vozidlo začne vybočovať zo svojho jazdného pruhu bez zapnutia smerových svetiel, systém LDA na to vodiča upozorní pomocou zvukového signálu a vizuálnej výstrahy.

Vyskúšali sme to všetko a funguje to presne podľa popisu. Takže možno s pokojným svedomím konštatovať, že v prípade nového modelu Aygo neplatí len to, že čo je malé, je aj milé. Ale tiež dospelé, príjemné, vybavené a bezpečné.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku