2016-03-04 04:00:00
Opel GT Concept
Opel GT Concept
Zdroj: Opel

Opel GT Concept – predzvesť športových áut budúcnosti

Budú jazdiť ešte po zemi, aký budú mať pohon a aký budú mať vzhľad?

Štúdia Opel GT Concept dokumentuje, ako budr vyzerať populárny športový automobil budúcnosti. Práve tento koncept je tou správnou odpoveďou - ako pravé športové auto má motor za prednou nápravou, sekvenčnú prevodovku a pohon zadných kolies. Kupé má svoju svetovú premiéru na ženevskom autosalóne. Čistokrvný atlét je priamym nasledovníkom modelu Opel GT i štúdie Monza. Posúva filozofiu skulpturálne modelovaného dizajnu Opel na novú úroveň.

Tento športový automobil je avantgardný a puristický, odmieta čokoľvek, čo by rušilo čistý tvar. GT Concept nemá vonkajšie kľučky dverí, vonkajšie spätné zrkadlá ani stierače. Okrem atraktívnej karosérie dizajnéri Opel vytvorili aj interiér, ktorý perfektne spája typické črty športového kupé s futuristickými riešeniami používateľského rozhrania človek/stroj.

Všetko v štúdii GT Concept je podriadené radosti z jazdy. Dve športové sedadlá sú ako oblek na mieru, volant a pedále sa dajú nastavovať elektricky s presnosťou na milimeter, nízka línia dverí umožňuje pohodlnú polohu opretej ruky a panoramatické strešné okno otvára výhľad na oblohu. Človek a stroj splývajú do jedného celku.

Zdroj: Opel
Zdroj: Opel

V najlepšej tradícii

Opel GT Concept ide v stopách slávnej štúdie Opel Experimental GT. V roku 1965, iba rok po založení prvého dizajnového štúdia európskeho automobilového výrobcu, Opel predstavil toto úhľadné a expresívne kupé so spoľahlivou technikou sériového modelu Kadett B na frankfurtskom autosalóne. Inovácia nespočívala iba v tom, že to bola prvá štúdia európskeho automobilového výrobcu v histórii. Opel Experimental GT už vtedy priniesol inovatívne prvky ako zasúvacie reflektory a atraktívny tvar karosérie s perfektnými proporciami bez zbytočných dekorácií. Nekompromisná štúdia, ktorú navrhol Erhard Schnell,  chcela byť predovšetkým dizajnovým posolstvom. Nadšená reakcia publika spôsobila, že sériový Opel GT už o tri roky stál v showroomoch predajcov. Ostatné je už história – príbeh úspechu a ďalšia automobilová ikona.

Zdroj: Opel
Zdroj: Opel

Aktuálna štúdia GT Concept opäť raz demonštruje priekopníckeho ducha značky Opel. Červená línia horizontálne delí karosériu. Nezvyčajné červené predné pneumatiky na diskoch z ľahkej zliatiny s dizajnom kolieskových korčúľ sú reminiscenciou na motocykel Opel Motoclub 500. Ten tiež vo svojej dobe predstavoval avantgardu a v roku 1928 zaujal červenými pneumatikami. GT Concept ale inak nemá veľa spoločného s dávnou minulosťou. Dlhá kapota motora, absencia veka batožinového priestoru, dvojitý výfuk v strede a samozrejme, meno nadväzujú na pôvodný model GT. Inak Opel GT Concept nenesie nijaké známky retro-dizajnu.

Zdroj: Opel
Zdroj: Opel

Kľúčové sú v štúdii Opel GT Concept veľké dvere s integrovanými bočnými oknami, ktoré majú vytvorený plynulý prechod skla do lakovaného povrchu. Vodič a spolujazdec majú prístup do neočakávane priestrannej kabíny po stlačení dotykovej plôšky (touchpad) elektricky ovládaných dverí. Je v červenej charakterovej línii v oblasti strechy. Dvere sa pri otvorení výrazne ponoria do predných blatníkov. Patentované závesy dverí umožňujú veľký uhol otvorenia aj pri relatívne stiesnenom parkovacom priestore. Dve kamery namontované za lemami blatníkov zabezpečujú bezpečný prehľad pri jazde v meste. Obrazy kamier sa prenášajú na dva monitory na ľavej a pravej strane kokpitu. Predné sklo plynulo prechádza do sklenenej strechy.

Zdroj: Opel
Zdroj: Opel

Motor za prednou nápravou, turbo a pohon zadných kolies

Rovnako ako prvý  Opel GT a ikona medzi americkými športovými automobilmi z koncernu GM Chevrolet Corvette má koncept motor uložený za prednou nápravou. Tým sa ťažisko posunulo dolu a do stredu. To je ideálne pre športové jazdné vlastnosti a dynamiku v zákrutách. Opel GT Concept poháňa výkonný prepĺňaný benzínový trojvalec s objemom 1,0 litra. Konštrukčne vychádza z ultramoderného celohliníkového motora v modelových radoch ADAM, Corsa a Astra. V športovej verzii dosahuje výkon 107 kW (145 k) a maximálny krútiaci moment 205 Nm (hodnoty spotreby ešte nie známe). Krútiaci moment motora sa prenáša na zadnú nápravu s mechanickým samosvorným diferenciálom cez sekvenčnú 6-stupňovú prevodovku s ovládaním páčkami na volante. Tradičnú koncepciu s pohonom zadných kolies oceňujú fanúšikovia športových automobilov. Štúdia Opel s pohotovostnou hmotnosťou menej ako 1000 kilogramov akceleruje z 0 na 100 km/h za menej ako 8 sekúnd a dosahuje maximálnu rýchlosť 215 km/h.

Zdroj: Opel
Zdroj: Opel

Predné reflektory s integrovanými smerovými svetlami majú technológiu adaptívneho osvetlenia zo svietiacich diód LED. Reflektory Opel IntelliLux LED® umožňujú jazdu s trvalo zapnutými diaľkovými svetlami bez oslňovania iných účastníkov premávky. Svoj debut mali v novom modelovom rade Astra v roku 2015 a získali ocenenie SafetyBest.

Vizionársky interiér s hlasovým ovládaním

Je rovnako puristický ako exteriér. Prístrojový panel z brúseného hliníka vizuálne naznačuje ľahkú konštrukciu. Na prvý pohľad „pláva“ v priestore pred vodičom a spolujazdcom. Tvorí pritom štrukturálny prvok medzi štíhlymi prednými stĺpikmi karosérie a čelným sklom. Takto sa štruktúra stáva dizajnovým prvkom. Filozofia dizajnu Opel „Sochárske umenie v spojení s nemeckou presnosťou“ je evidentná v celom interiéri. Trojramenný volant svojim dizajnom vytvára odkaz na legendárny Opel GT.

Zdroj: Opel
Zdroj: Opel

Nikde nenájdete tlačidlá. Funkcie športového auta sa ovládajú výlučne pomocou hlasu a centrálnej dotykovej plochy (touchpad). Experti označujú takúto koncepciu ovládania automobilu ako používateľské rozhranie človek/stroj – Human Machine Interface (HMI). GT Concept má adaptívny systém, ktorý sa snaží spoznať vodiča a prispôsobiť sa jeho potrebám. Deje sa to pomocou dialógu, počas ktorého auto odpovedá šarmantným hlasom a dokáže napríklad vybrať správnu hudbu, nastaviť trasu jazdy alebo prispôsobiť teplotu v kabíne podľa situácie.

Zdroj: Opel
Zdroj: Opel

HMI Opel rozozná, či si vodič želá hip-hop alebo chill-out. Aby vždy ponúkol najvhodnejšiu pomoc, softvér sa učí na základe každého povelu, každého dotyku volantu a každého nastavenia počas dní, mesiacov a rokov. Podobný proces je známy pri adaptívnych automatických prevodovkách, ktoré prispôsobujú režim radenia spôsobu jazdy konkrétneho vodiča s dôrazom na športovú, alebo ekonomickú jazdu. Adaptívne rozhranie HMI ukazuje, že spôsob ovládania zo sci-fi filmov sa pomaly stáva realitou. Je viac ako iba dobrý priateľ – je to dodatočný strážny anjel na palube.

Automobil dokáže rozprávať a vyslovovať upozornenia ako: „Dávaj pozor. Neprehliadni motocykel za nami!“ Napokon GT Concept pozorne sleduje aj situáciu v premávke a neprispôsobuje sa iba vkusu a nálade vodiča ale aj vonkajším podmienkam. Prispieva tak k zvýšeniu bezpečnosti.

Jozef Vydra
ZDROJ: Opel

Komentáre k článku


Stream naživo