19.02.2016

Kia pripravila do Ženevy premiéru modelu Optima Plug-in Hybrid

Novinka je ďalší produkt „zelenej“ revolúcie Kia Motors.

Nový, priekopnícky hybridný pohonný systém s možnosťou externého dobíjania (plug-in) obohatí ponuku verzií sedanu. Optima Plug-in Hybrid je prvé vozidlo tohto typu z produkcie značky Kia, ktoré sa začne predávať v celej Európe v 4. štvrťroku 2016. Doplní rozširujúce sa portfólio nízkoemisných vozidiel Kia.

Úplne nový model Kia Optima Plug-in Hybrid má väčšiu kapacitu akumulátorovej batérie a väčší dojazd v čisto elektrickom režime ako predchádzajúce hybridné modely Optima. Na čisto elektrický pohon s nulovými emisiami dokáže prejsť až 54 kilometrov. Potom sa naštartuje hospodárny 2,0-litrový zážihový motor s priamym vstrekovaním paliva (GDI). Konštruktéri spoločnosti Kia Motors očakávajú, že by kombinované emisie CO2 mohli dosiahnuť len 37 g/km. To prinesie úsporu na celkových prevádzkových nákladoch pre súkromných aj firemných používateľov.

Ako uviedol Michael Cole, prevádzkový riaditeľ spoločnosti Kia Motors Europe: „Objem predaja hybridných automobilov sa v Európe za posledných päť rokov viac ako zdvojnásobil, a podľa odhadov by mal ročný objem predaja nových vozidiel tohto druhu v Európe do roku 2020 stúpnuť až na 700 000 kusov. Kia Optima Plug-in Hybrid umožní značke Kia uspokojiť rastúci dopyt po vozidlách s nízkymi emisiami a pomôže nám splniť náš globálny plán do roku 2020: znížiť priemernú spotrebu paliva v rámci nášho sortimentu modelov o 25 % oproti úrovniam z roku 2014.“

Model Kia Optima poslednej generácie, ktorý prišiel na trh v roku 2010 odštartoval dizajnovú transformáciu značky Kia. Ďalšiu fázu reprezentuje úplne nová Kia Optima typu Plug-in Hybrid s množstvom vizuálnych zmien, ktoré ju jednak odlišujú od ostatných verzií modelu Optima s konvenčným spaľovacím motorom, ale tiež zlepšujú jej aerodynamické vlastnosti.

Elektromotor s výkonom 50 kW je napájaný lítiovo-iónovou polymérovou akumulátorovou batériou s kapacitou 9,8 kWh, ktorá dokáže vydať výrazne viac energie ako akumulátorová batéria v hybridnom systéme predchádzajúcej generácie a umožňuje autu prejsť na čisto elektrický pohon až 54 km pri rýchlosti až do 120 km/h, čo model Kia Optima Plug-in Hybrid radí medzi lídrov strednej triedy, pokiaľ ide o dojazd na čisto elektrický pohon.

Jadrom inovatívneho pohonného systému je hospodárny 2,0-litrový štvorvalcový motor „Nu“ GDI. Dokáže vyvinúť výkon 115 kW (156 k) a krútiaci moment 189 Nm. Spaľovací motor je spriahnutý s elektromotorom, čo umožňuje po vybití akumulátorovej batérie pracovať v režime udržiavania minimálneho stavu nabitia. Celkový výkon pohonnej sústavy je 150 kW (205 k) pri 6 000 ot./min, pričom elektromotor pomáha spaľovaciemu motoru rýchlejšie reagovať na stlačenie plynového pedála. S prispením elektromotora dokáže pohonná sústava Plug-in Hybrid vyvinúť celkový krútiaci moment 228 Nm už od 2 300 ot./min.

Hnacia sila sa na kolesá prenáša prostredníctvom šesťstupňovej automatickej prevodovky. Priamo na ňu je namontovaný 50 kW elektromotor, nahrádzajúci tradičný hydrodynamický menič. Jednoduchosť systému umožňuje jeho kompaktné usporiadanie na prednej náprave a priamy prenos hnacej sily z elektromotora aj spaľovacieho motora na kolesá hnanej nápravy s minimálnymi stratami pri prenose a premene energie. Kia Optima Plug-in Hybrid dokáže akcelerovať z 0 na 100 km/h za 9,4 sekundy, čo je o 0,6 sekundy menej než v prípade predchádzajúcej generácie.

Novú, veľkokapacitnú akumulátorovú batériu sa podarilo umiestniť za zadné sedadlá a do priestoru pre rezervné koleso tak, že na batožinový priestor zvýšilo ešte 307 l objemu (podľa VDA). Vďaka použitiu pohonu typu plug-in (s možnosťou externého dobíjania) mohli konštruktéri zmenšiť palivovú nádrž oproti predchádzajúcemu modelu Optima Hybrid zo 65 na 55 l.

Estetické a aerodynamické zmeny

Kia Optima Plug-in Hybrid má niekoľko nových prvkov, ktoré zlepšujú aerodynamické vlastnosti. So zatvorenou novou aktívnou maskou chladiča dosahuje koeficient odporu vzduchu Cd hodnotu len 0,25 (Optima sedan má hodnotu Cd 0,27). Aerodynamike viac podriadené nárazníky vpredu aj vzadu umožňujú hladšie obtekanie vzduchu.

Medzi rozpoznávacie znaky nového modelu patria aj špeciálne chrómové prvky s modrou metalickou povrchovou úpravou na zadnom nárazníku, obrube masky chladiča a na blatníkových oblúkoch, ako aj špeciálne logo „EcoPlugin“. Nabíjací konektor je umiestnený v prednom blatníku na strane vodiča. V interiéri je nový združený prístroj pred vodičom. Zobrazuje najdôležitejšie informácie o pohonnej sústave - o stave nabitia akumulátorovej batérie, ako aj údaje o štýle jazdy s dôrazom na hospodárnejšiu jazdu.

Nový informačno-zábavný systém

Na palube je najnovší audiovizuálny a navigačný systém Kia AVN s 8,0-palcovou dotykovou obrazovkou a rozhraniami Android Auto™ a Apple CarPlay™, ktoré dokážu pracovať s telefónmi využívajúcimi operačný systém Android verzie 5.0 (Lollipop) alebo vyššej, a Apple CarPlay™ pre telefóny iPhone 5 alebo novšie. Oba systémy možno ovládať hlasom, aby mohol vodič mať ruky stále na volante a sledovať cestu pred sebou. Systém AVN tiež plne podporuje príjem digitálneho rozhlasového vysielania (DAB), ktoré je k dispozícii v mnohých európskych krajinách. V modeli Plug-in Hybrid obsahuje systém AVN nové funkcie zobrazujúce aktuálny dojazd na elektrický pohon a funkcie na vyhľadávanie najbližších dobíjacích staníc.

Systém AVN ponúka kompletný balík funkcií Kia Connected Services, poskytujúcimi aktuálne informácie pre vodičov. S týmto bohatým balíkom sieťových funkcií, poskytovanými spoločnosťou TomTom, môže vodič prijímať aktuálne dopravné hlásenia, informácie o kamerových rýchlostných radaroch, využívať miestne vyhľadávanie a sledovať predpovede počasia. V Európe bude systém pre majiteľov novej Kia Optimy Plug-in Hybrid k dispozícii bezplatne sedem rokov od zakúpenia vozidla.

Štandardnou súčasťou informačno-zábavného systému s dotykovou obrazovkou je šesťreproduktorový audiosystém. Milovníci hudby si však môžu objednať výkonný, 590-wattový audiosystém Harman Kardon QuantumLogic™ Premium Sound s 10 reproduktormi, externým zosilňovačom, technológiou Clari-Fi na zlepšenie kvality zvuku pri prehrávaní súborov MP3 a vyspelou technológiou reprodukcie priestorového zvuku Harman Kardon QuantumLogic.

V spodnej časti stredovej konzoly je tiež k dispozícii nová bezdrôtová nabíjačka pre mobilné zariadenia s výkonom 5 W. Vďaka nej sa dá dobíjať telefón počas jazdy bez použitia kábla. Prehriatiu počas používania bráni príslušná bezpečnostná funkcia. Auto upozorní vodiča, ak pri vystupovaní z vozidla nechá telefón položený na nabíjačke. Stav dobíjania telefónu sa zobrazuje na bloku prístrojov.

Inteligentné technológie „na palube“

Úplne nová Kia Optima Plug-in Hybrid je vybavená množstvom intuitívnych asistenčných jazdných technológií, ktoré sa starajú o maximálnu bezpečnosť a taktiež pomáhajú čo najefektívnejšie využívanie akumulátorovej batérie, a tiež modernými systémami na efektívne získavanie energie motora.

Novinka obsahuje dve kľúčové technológie na úsporu energie z akumulátorovej batérie a jej dobíjanie - rekuperačné brzdenie a novú funkciu Coasting Guide Control (CGC). Kia Optima Plug-in Hybrid je navyše vybavená vyspelým systémom kúrenia, vetrania a klimatizácie (HVAC) s funkciou vetrania len v priestore vodiča, ktorá znižuje spotrebu energie.

Pre model Kia Optima Plug-in Hybrid inžinieri spoločnosti Kia Motors vyvinuli tretiu generáciu systému rekuperačného brzdenia. Systém, umožňuje získavať energiu počas jazdy bez stlačeného plynového, pedála alebo počas brzdenia. Nový systém dokáže za vhodných podmienok rekuperáciou získať o 11 % viac energie oproti predchádzajúcim modelom Optima Hybrid, ktorá sa ukladá do akumulátorovej batérie sústavy Plug-in Hybrid.

Vysoko pevná karoséria a aktívna bezpečnosť

Kia Optima Plug-in Hybrid preukázala vysoký štandard bezpečnosti vďaka svojej ľahkej, no veľmi pevnej karosérii a vysokej úrovni pasívnej a aktívnej bezpečnosti najvyšším možným, päťhviezdičkovým hodnotením v testoch Euro NCAP. Vysoká pevnosť karosérie je výsledkom až 51-% podielu progresívnej vysokopevnostnej ocele (AHSS). Použili ju na vystuženie predných a stredných stĺpikov, bočných prahov karosérie, strechy, podlahy a predných blatníkových oblúkov.

Vnútri pevnej konštrukcie sa o pasívnu bezpečnosť cestujúcich starajú airbag vodiča, kolenný airbag vodiča, airbag spolujazdca, dva predné bočné a dva bočné hlavové airbagy. Všetky sú súčasťou štandardnej výbavy. Úplne nová Kia Optima Plug-in Hybrid je vybavená množstvom intuitívnych asistenčných jazdných technológií. Štandardom je systém riadenia stability vozidla (Kia VSM), ktorý zaisťuje stabilitu počas brzdenia a zatáčania. Pri strate priľnavosti kolies zasahuje do činnosti elektronického stabilizačného systému (ESC) a elektrického posilňovača riadenia.

Voliteľná výbava modelu Optima Plug-in Hybrid bude v závislosti od krajiny predaja obsahovať širokú ponuku aktívnych technológií na predchádzanie nehodám. Patria sem:

  • moderný inteligentný tempomat (SCC)
  • systém autonómneho núdzového brzdenia (AEB)
  • systém na udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu (LKAS)
  • asistent diaľkových svetiel (HBA
  • funkcia upozorňovania na rýchlostné obmedzenia (SLIF)
  • systém detekcie objektov v mŕtvom uhle (BSD)
  • funkcia upozorňovania na križujúce vozidlá vzadu (RCTA).

Systém AEB v modeli Kia Optima Plug-in Hybrid je v tomto segmente európskeho automobilového trhu jedinečný. Obsahuje nielen krátkodosahový radar, ale aj radar s väčším dosahom, ktorý je schopný zachytiť automobily a chodcov v oveľa väčšej vzdialenosti a pri vyššej rýchlosti, než mnohí konkurenti.

Krátkodosahový, „mestský“ radar pomáha vodičovi predchádzať čelným zrážkam, alebo zmierniť ich následky pri rýchlostiach do 50 km/h. Radar s väčším dosahom umožňuje reagovať na prekážky pri rýchlosti od 30 do 80 km/h. Úlohou funkcie detekcie chodcov je identifikovať chodcov pri jazde rýchlosťou do 60 km/h a znižovať riziko zrážky.

Ovládateľnosť a väčšie brzdy

Novinka využíva pri systéme zavesenia kolies rovnaké komponenty ako základný sedan Kia Optima. Pružiny, tlmiče a geometria kolies však zohľadňujú väčšiu hmotnosť pohonnej sústavy Plug-in Hybrid. Auto má elektrický posilňovač riadenia umiestnený na stĺpiku riadenia (C-MDPS). Má lineárnu odozvu na pohyby volantu. Väčšie kotúčové brzdy na zadných kolesách (s priemerom 300 mm namiesto 262 mm) v porovnaní s bežnou Optimou zaručujú zachovanie vysokej účinnosti bŕzd aj napriek vyššej hmotnosti.

Úplne nová Kia Optima Plug-in Hybrid sa pre európsky trh bude vyrábať v juhokórejskej výrobnej prevádzke Kia Motors  Hwasung. Predávať sa začne v celej Európe v poslednom štvrťroku 2016, s jedinečnou zárukou Kia, štandardne platnou počas prvých 7 rokov alebo 150 000 km.

Jozef Vydra
ZDROJ: Kia Motors

Komentáre k článku