27.08.2015

Úplne nová Kia Optima sa pre Európu predstaví vo Frankfurte

Kia Optima štvrtej generácie sa už predstavila pre severoamerický trh začiatkom roka na autosalóne v New Yorku.

V európskej špecifikácii sa oficiálne predstaví už o necelé tri týždne, predaj sa začne v celej Európe vo štvrtom štvrťroku 2015. Európska verzia je auto s novým moderným zovňajškom. Európska Optima sa tej americkej pochopiteľne dosť podobá, napriek tomu ale nie je úplne rovnaká. V oboch prípadoch sa však nová Optima podarila. Má prvotriedny interiér a prináša najmodernejšie technológie.

Príslušnosť nového modelu Kia Optima k značke sa dá okamžite identifikovať podľa typickej masky chladiča v tvare tigrieho nosa, lemovanej dlhšími a širšími svetlometmi. Obopínajú rohy karosérie a sú natiahnuté až nad vypuklé oblúky blatníkov. Zadné svetlá, lemované LED diódovým pásom, obopínajú okraje zadnej časti karosérie a vytvárajú jej nový, moderný svetelný podpis. Ak by ste sa pozerali len na exteriérový dizajn, možno by ste si pomýlili túto novú generáciu s faceliftom. Lenže nie je to iba omladenie, ako by sa mohlo zdať, ale celkom nová generácia s kompletne novou konštrukciou. Kia sľubuje o 50% väčšiu torznú tuhosť a tiež lepšiu pasívnu bezpečnosť, kde bude štandardom napríklad 7 airbagov. Karoséria využíva až 50-percentný podiel ocele s ultravysokou pevnosťou (UHTS). Množstvo lepených spojov stúplo až o 450 %. Karoséria je pritom 8,6 kg ľahšia. K jej celkovej konštrukčnej pevnosti prispelo použitie pevnejších oceľových zliatin na vystuženie stĺpikov A a B, bočných prahov karosérie, strechy, podlahy, predných blatníkových oblúkov a zadnej priečnej steny karosérie.

Vďaka atraktívnemu novému dizajnu je Kia Optima štvrtej generácie najaerodynamickejším modelom v segmente, o čom svedčí koeficient odporu Cd, znížený z 0,3 na 0,29. Úplne nová Optima bude v Európe k dispozícii v deviatich farbách karosérie a zákazníci si budú môcť vybrať z ponuky 16- až 18-palcových zliatinových diskov kolies. Ponuka verzií úplne nového modelu Kia Optima sa v budúcnosti rozšíri o novú karosársku verziu, inšpirovanú konceptom Kia Sportspace, predstavenom na Ženevskom medzinárodnom autosalóne na jar 2015.

Oproti minulej verzii má auto nielen iné predné a zadné svetlá, zmenené sú tiež nárazníky. Práve v nich sú najväčšie vzhľadové rozdiely medzi európskou a americkou verziou. Európska má menšie nasávacie otvory v rohoch a pre zmenu zasa nemá imitáciu difúzora v zadnom nárazníku. Možno je to vďaka rozdielom, ktoré sú najväčšie práve pod kapotou. V USA sú v ponuke benzínové 1,6-litrové a dvojlitrové turbomotory, alebo 2,4 litrový atmosférický motor s výkonmi od 132 do 184 kW (180 až 250 k). V Európe sa bude dať vybrať zatiaľ iba jeden benzínový nepreplňovaný dvojliter CVVL s výkonom 120 kW (163 k) a 196 Nm krútiaceho momentu. Bude aj preplňovaný  1,7-litrový CRDi so 104 kW (141 k) a 340 Nm, ktorý sa chváli spotrebou 4,2 litra na 100 km pri manuálnej šesťstupňovej prevodovke a 4,4 so 7 stupňovou prevodovkou DCT. Zostáva dúfať, že verzia GT s výkonom najmenej 184 kW (250 k), ktorú Kia „odhalila“ takpovediac omylom na svojej stránke na sociálnej sieti, naozaj príde. Venujme sa ale ešte zvyšku auta.

Kia Optima zohráva v sortimente produktov spoločnosti Kia Motors Europe dôležitú úlohu, pretože privádza k značke Kia čoraz väčší počet nových zákazníkov. Pri návrhu exteriéru úplne novej Kia Optima sa preto dizajnéri snažili o maximálnu funkčnosť a športový charakter pri minimálnom zväčšení dĺžky, výšky a šírky karosérie. Rázvor náprav sa predĺžil o 10 mm na 2 805 mm a celková dĺžka vozidla narástla tiež o 10 mm na 4 855 mm. Nový model je o 25 mm širší (1 860 mm) a o 10 mm vyšší (1 465 mm). To pomohlo vytvoriť priestrannejší a pohodlnejší interiér s väčšou šírkou v úrovni pliec (o 20 mm vpredu a 17 mm vzadu), o 25 mm väčším priestorom pre nohy cestujúcich na zadných sedadlách a objemnejším batožinovým priestorom. Ten narástol z 505 na 510 litrov (VDA), pričom k väčšej praktickosti prispieva aj úložný priestor pod podlahou a širší nakladací otvor. Vďaka dlhšej a vyššej streche pribudol aj väčší priestor nad hlavami cestujúcich (+5 mm vpredu a +15 mm vzadu).

Interiér má nový dizajn, inšpirovaný súčasným globálnym sortimentom modelov Kia. Prístrojová doska, rozprestierajúca sa viac v horizontálnej rovine a širšia stredová konzola vytvárajú dojem väčšej priestrannosti. Stredový panel je trochu natočený k vodičovi v uhle 8,5 stupňa, vodiča už toľko neobklopuje, je dizajnovo viac otvorený. Horná „zobrazovacia“ zóna obsahuje novú 8,0-palcovú dotykovú obrazovku informačno-zábavného systému a dolná „ovládacia“ zóna obsahuje tlačidlá – ktorých je menej než v predchádzajúcej Optime – na ovládanie rôznych interiérových funkcií nezahrnutých do ovládacieho rozhrania na dotykovej obrazovke.

Auto má viac elektronickej výbavy. Štandardom je systém riadenia stability vozidla, ktorý zaisťuje stabilitu počas brzdenia a zatáčania, ktorý v prípade straty priľnavosti kolies zasahuje do činnosti elektronického stabilizačného systému (ESC) a elektrického posilňovača riadenia. Voliteľná výbava úplne novej Kia Optima bude v závislosti od krajiny predaja obsahovať širokú ponuku aktívnych technológií na predchádzanie nehodám: moderný inteligentný tempomat (SCC), systém autonómneho núdzového brzdenia (AEB), systém na udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu (LKAS), asistent diaľkových svetiel (HBA), funkcia upozorňovania na rýchlostné obmedzenia (SLIF), systém detekcie objektov v tzv. slepom uhle (BSD), funkcia upozorňovania na križujúce vozidlá vzadu (RCTA) a kamery snímajúce okolie celého auta.

Systém AEB je v tomto segmente európskeho automobilového trhu jedinečný tým, že má nielen krátkodosahový radar, ale aj radar s väčším dosahom, ktorý je schopný zachytiť automobily a chodcov v oveľa väčšej vzdialenosti a pri vyššej rýchlosti, než mnohí konkurenti. Krátkodosahový „mestský“ radar pomáha vodičovi predchádzať čelným zrážkam, alebo aspoň zmierniť ich následky, pri rýchlostiach do 50 km/h, kým radar s väčším dosahom umožňuje reagovať na prekážky pri rýchlosti od 30 do 80 km/h. Úlohou funkcie detekcie chodcov, ktorá je súčasťou systému AEB, je identifikovať chodcov pri jazde rýchlosťou do 60 km/h a znižovať riziko zrážky.

Auto má ďalšie úpravy na zníženie hlučnosti z motorového priestoru, aerodynamického hluku, aj prenosu hluku z podvozka do kabíny. Nové je aj zavesenie kolies cez silentbloky, prepracovanie prispelo aj k zlepšeniu ovládateľnosti. Spolu to prispelo k zlepšeniu jazdného komfortu a stability. Za príplatok sa bude dať objednať elektronicky riadený systém zavesenia kolies. K dispozícii sú režimy „sport“ a „normal“. Systém dokáže individuálne regulovať tlmiacu silu na jednotlivých kolesách rýchlejšie než kedykoľvek predtým. Systém ECS bude od uvedenia modelu na trh k dispozícii pre vozidlá s 1,7-litrovým vznetovým motorom CRDi.

Nová Kia Optima ponúka v premiére niekoľko nových a moderných palubných technológií. Najnovší audiovizuálny a navigačný systém Kia AVN môže v niektorých európskych krajinách obsahovať aj digitálny rozhlasový prijímač v pásme DAB, vybrať sa dá 7, alebo 8 palcová dotyková obrazovka. Ako vôbec prvý automobil strednej triedy bude nová Kia Optima k dispozícii s novou bezdrôtovou nabíjačkou mobilných zariadení v spodnej časti stredovej konzoly. Navyše má nová Kia Optima (podľa úrovne výbavy) dva dobíjacie USB konektory: jeden vpredu a jeden vzadu.

Úplne nová Kia Optima sa pre európsky trh bude vyrábať v juhokórejskej výrobnej prevádzke Hwasung. Predávať sa začne v celej Európe v poslednom štvrťroku 2015 s jedinečnou zárukou Kia, štandardne platnou počas prvých 7 rokov alebo 150 000 km.

Jozef Vydra
ZDROJ: Kia Motors

Komentáre k článku