2015-11-17 09:00:00
Opel Astra prichádza na
Opel Astra prichádza na slovenský trh
Zdroj: Jozef Vydra

PRVÁ JAZDA: Opel Astra prichádza na slovenský trh aj s trojvalcom

V nižšej strednej triede sa to začína zahusťovať. Až o 200 kg zoštíhlená Astra prináša kopec noviniek.

Nový model totiž pokračuje v tradícii značky Opel - uvádzať do kompaktnej triedy prvky, používané predtým len vo vyšších segmentoch. V súčasnosti je Opel Astra v Európe druhým najpredávanejším modelom v segmente C. Svoj debut má nielen auto, ale v tiede aj systém infotainmentu IntelliLink novej generácie s kombináciou Apple CarPlay a Android Auto.

Hodnotiť jej vzhľad je záležitosťou osobného vkusu. Mne osobne sa novinka značky s bleskom pozdáva už od prvého momentu osobného stretnutia. Mohli sme si ju pozrieť ešte pred svetovou premiérou vo Frankfurte na bratislavskom nábreží. Aj medzinárodná prezentácia pár dní potom sa odohrávala v Bratislave a okolí. Vidno, že novinke pripisuje Opel význam v našom regióne.

Okrem toho, že Astra má nové motory, hlavne preplňovaný benzínový trojvalec, prišla podľa výbavy až o 200 kilogramov. A ešte o adaptívny podvozok. Prejavilo sa to na jazdných vlastnostiach novinky? Kolega mal pred časom možnosť popreháňať po cestách najsilnejší benzínový motor – 1,6 EcoTec Turbo s priamym vstrekovaním paliva, maximálnym výkonom 147 kW (200 k) a max. krútiacim momentom 300 Nm. Ja som naopak zvolil porovnanie dvoch menších, turbami vybavených motorov. Kto by to bol niekedy povedal – litrový motor, ktorý predčí klasickú atmosféru? Dnes realita, ku ktorej v rámci svojej modelovej ofenzívy siahol aj Opel. A neurobil zle. Konkurencia sa trojvalcami prezentuje už dávnejšie, Opel ich má v ponuke tiež. Zatiaľ v menších modeloch. Teraz prišiel rad aj na novú Astru.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Prvý som vyskúšal 1,4 Turbo s výkonom 92kW (125k). Je to slabší z dvojice rovnako objemných motorov, kde silnejšia verzia má 110 kW (150 k). Podľa cenníka je však o 1100 eur lacnejší, takže voľba väčšiny asi padne práve na túto verziu. So 6 stupňovou manuálnou prevodovkou je auto dynamické a na ceste sa absencia adaptívneho podvozka nijak neprejavila. Príjemne prekvapilo pomerne dobré odhlučnenie hluku z podvozkových častí aj spod kapoty. Bežná konverzácia v kabíne aj pri 130 kilometrovej rýchlosti nebola rušená hlukom.

Poďme na chvíľu naspäť k podvozku. Nápravy síce vychádzajú z predchádzajúcej generácie, no Opel ich upravil takmer  na nepoznanie. Predná náprava je typu MacPherson, zadná je vlečná. Verzie s (naj)silnejšími motormi majú zakomponovaný Wattov priamovod. Podobne to bolo aj pri predošlej generácie. Má zvláštnu úlohu - napodobniť vlastnosti nezávislého zavesenia zadných kolies aj pri jej jednoduchšej konštrukcii. Dúfam, že sa dostaneme aj k takto vybavenému autu v redakčnom teste, no momentálne podvozku Astry nič nechýba. Jej prepracovaná geometria s pružením a tlmením veľmi dobre znášala skúšanie limitných vlastností. Nová Astra bola v celom rozsahu naladená veľmi priateľsky a prísne neutrálne. Aj v prudkých zákrutách – „vracačkách“.

Na odporúčanie zástupcov Opla som presadol do verzie s s novým preplňovaným jednolitrovým trojvalcom. Má výkon 77 kW (105 k). Na prvý pohľad celkom bežná „mestská“ motorizácia. Je v rámci výkonu „na rane“ hneď po základnom atmosféricky plnenom 1,4 litrovom štvorvalci - ten má 74 kW (100 k). Motor pochádza z novej rodiny motorov. Opel ich vyvíjal v spolupráci s čínskou automobilkou Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC), šanghajskou divíziou General Motors a Pan-Asia Technical Automotive Center (PATAC). Je to absolútny kozmopolita - vyrába sa v novej maďarskej továrni v Szentgotthárde. No a auto samotné vychádza z liniek v poľských Gliwiciach.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ako sa prejavil najmenší turbomotor? Má krútiaci moment 170 Nm a manuálnu päťstupňovú prevodovku. Oproti atmosférickému štvorvalcu má len o 3 kW (5k) vyšší výkon, ale... Plusom je podstatných 40 Nm krútiaceho výkonu. A je oveľa pružnejší v rozsahu od 4500 do 6000 otáčok. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h zvládne za 11,2 sekundy, čo je lepšie síce „iba o približne sekundu. No dynamika je oveľa lepšia. Napríklad zrýchlenie z 80 na 120 km/h je totiž kratšie o priepastných 9 sekúnd. Auto sa s týmto motorom nestratí nielen v meste, ale ani pri dlhších presunoch a dokonca ani pri jazde po diaľnici. Nie je to však žiadny trhač asfaltu s pretekárskymi vlohami. Hoci trojvalce trpia prirodzenou nevyváženosťou chodu a vibráciami, tu konštruktéri zapracovali a výborne ich vykompenzovali. Motor sa tak prejaví iba zvukovo svojim „chrapľákom“ hlavne pri zrýchľovaní.

Nová Astra ide proti prúdu neustáleho medzigeneračného zväčšovania modelov. S celkovou dĺžkou 4,37 metra je takmer o 50 milimetrov kratšia ako predchodkyňa, šírka je menšia o 5 milimetrov (1,81 metra) a výška je 1,48 metra. Je to o 2,5 cm menej ako predchádzajúca Astra. Aj rázvor sa skrátil o 2 centimetre, napriek tomu je vnútorný priestor kabíny väčší. V kombinácii s novo tvarovanými sedadlami je v zadnej časti kabíny o 35 milimetrov väčší priestor na nohy, čo zlepšuje pohodlie pri jazde, aj pocit vnútorného priestoru. Interiér pôsobí kvalitne a zmizlo množstvo tlačidiel – pôsobí teraz ako po veľkom upratovaní. Veľa tlačidiel nahradil dotykový displej s príjemným multimediálnym systémom. Nové predné sedadlá poskytujú výborne nastaviteľnú pozíciu za volantom a dostatok miesta. S certifikátom AGR pri najvyšších výbavách vedia nielen vyhrievať, ale aj chladiť a masírovať – toto u konkurencie nájdete len v prémiových modeloch. Aj na druhý raz príjemne prekvapil dostatočný priestor na zadných sedadlách. Potešením je aj ich voliteľné vyhrievanie.

Zdroj: Jozef Vydra

Astra disponuje okrem ďalších noviniek v konektivite aj ďalším plusom k bezpečnosti a komfortu jazdy zároveň – má kamerou riadené LED Matrix svetlomety. V každom svetle je 8 adaptívnych diód, ktoré sa rozsvecujú tak, aby pri trvalo zapnutých diaľkových svetlách neoslňovali protiidúcich vodičov, ani tých pred vami. Tentoraz som nemal šancu vyskúšať ich za volantom, ale na sedadle spolujazdca vyzerala ich funkcia naozaj veľmi dobre.

Objavili sa už aj prvé obrázky a otázky okolo karosárskej verzie kombi. Oficiálne sa auto predstaví začiatkom roka 2016. Do predaja by sa mohli autá praktickejšej verzie dostať zhruba v máji. Cenový rozdiel nebude veľký. Opel zachová odstup tak ako doteraz a za „batoh“ na chrbte si bude treba priplatiť oproti päťdverovému hatchbacku rovnú tisícku.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ako je to s cenami novej Astry? Najlacnejšia Astra s 1,4 litrovým atmosférickým benzínovým štvorvalcom má momentálne nastavenú cenu na veľmi prijateľnú cenu 12 290 eur. A to s výbavou, ktorá už stojí za to: má LED denné svietenie, manuálnu klimatizáciu, ale aj audiosystém s bluetooth handsfree. Ak by ste túžili po dieselovom motore, najlacnejšia naftová Astra stojí 14 990 eur. Najdrahšia je momentálne naftová verzia so 100 kW (136 k) motorom 1,6 CDTi. S týmto „šepkajúcim“ dieselom stojí v najvyššej výbave Innovation 20 690 €. Na Slovensku sa ponúkajú štyri stupne výbavy a momentálne tri benzínové a dva naftové motory. Neskôr pribudne najslabší a najsilnejší zážihový motor a tiež najslabší diesel.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo