2014-07-16 04:25:32
BMW M4 bola našim
BMW M4 bola našim spoločníkom len pár hodín
Zdroj: Jozef Vydra

PRVÁ JAZDA: BMW M4 Coupé – najrýchlejší bavorák so symfóniou vo výfuku

Autá testujeme zvyčajne týždeň. Odmietli by ste ponuku na test najrýchlejšej strely v ponuke mníchovskej značky na jeden deň?

Ja ani náhodou! Aj keď nakoniec z jedného dňa ostala polovica, aj to nie celá. A dokonca 400 kilometrov ďaleko. V Salzburgu. No čo poviete, môže byť? Ani sa nepýtajte! Vyrazili sme.

Keď sa teším ako malý chlapec, zväčša niečo nevyjde celkom úplne podľa predstáv. Zakázal som si tešiť sa, ale ako potlačiť zrýchlený tep pri pomyslení na „krotenie“ momentálne najrýchlejšieho stroja ponúkaného mníchovskou automobilkou? Nasledovník M3 kupé je síce „po amputácii“, keď mu zobrali spod kapoty dva valce a domontovali namiesto nich dve turbá (aký to paradox –značky Mitsubishi) a výkon tiež klesol, ale vyvažuje to inými prednosťami.

Ľahkosť atléta z predchodcu zostala, novinka dokonca ide ešte ďalej. Bola na prísnej redukčnej diéte, ktorá nenechala nič bez povšimnutia. Oproti „bežnej“ verzii 435i je skoro všetko iné. Kľukový hriadeľ motora stratil 1,8 kilogramu, olejová vaňa ďalšie kilečko... Karbónová strecha znížila hmotnosť karosérie a hlavne znížila ťažisko. Ďalšie dielce z kevlaru a hliníka ukázali na váhe stratu 80 kg. To stačí, že oproti „starej“ M3-ke zrýchľuje  s automatickou prevodovkou lepšie, ba dokonca strčí do vrecka aj súčasnú M5, či vlastne M6. Oproti spomínaným modelom z kategórie „ťažkodencov“ je so svojimi 1600 kg akýmsi letným vánkom a pierkom zároveň. Preto na rovnej a suchej ceste to dokáže z nuly na 100 km/h za 4,1 sekundy.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Časy „starých dobrých“ atmosféricky plnených motorov špeciálne vyrábaných pre M GmbH sú však už minulosťou. Pri porovnaní s predchádzajúcou M3 a jej motorom V8 však má motor M4 vďaka krútiacemu momentu 550 Nm oveľa viac sily. Zároveň je k dispozícii skoro všade – od 1800 po 5500 otáčok. Stačí tehla na pedál (je prakticky jedno aký rýchlostný stupeň ste predtým zaradili) a tlačí vás do sedadiel. Reakcia na plyn takmer bleskurýchla, chvíľu po zatlačení akcelerátora pribudne ešte o čosi viac sily. Nuž veď vzrástol krútiaci moment, pritom klesla spotreba! Jasne vedie nad predchodcom v papierových parametroch. No charizmy mal V8 motor viac.

Čakal som, čo to urobí so zvukom. Páni, to je teda paráda. Keby išlo len o ten zvuk, nepočúvam celý deň nič iné. Ešte šťastie, že rum, ktorý tak dobre vonia, mi inak nechutí. Tu je to podobné. Ale zvuk má M4-ka teda naozaj poriadny. Plný, hutný, basový základ a do toho typické brblanie osemvalca – ako to dokázali a naladili neviem, ale stojí to za to vypočuť si. A nechať sa spolu unášať po stlačení plynu, keď si motor tak typicky odkašliava ako starý astmatik a „pľuje“ do výfukov svoju jedovato korenenú slinu. Pre „slabšie povahy“ je to veľmi silný zážitok, ktorý môže ovplyvniť ich neskoršie smerovanie k motošportu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nejde však iba o zvuk, ale treba povedať, že sme nemali tú možnosť ako kolegovia, zažiť plný adrenalín na okreskách v okolí Salzburgu a na diaľniciach rakúsko-nemeckého pohraničia. Dôvod bol zrejmý a veľmi prostý: dážď. Skúste krotiť takú nadupanú beštiu, hoci plnú elektroniky (chvalabohu aj takmer úplne vypínateľnej), keď vám zadné kolesá „plávajú“ a svoj výkonový talent nenechajú vyznieť v symbióze so symfóniou vyše 430 členného konského záprahu pod kapotou (áno, výkonové maximum je 317 kW!).

Skúšali sme, čo sa dalo, ale tento hendikep sa nám zmazať podarilo iba na chvíľu, „na nemeckej strane“ , keď sme opustili diaľnicu pred Mníchovom. Toľko aspoň zatiaľ prvé dojmy za volantom divej mačky. No poviem vám stálo to za to! To si však, ak dovolíte, necháme spolu s podrobnejšími charakteristikami kroteného zlého chlapca na niektorý z ďalších dní...

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo