2013-06-28 13:30:00
BMW 4 Coupé je
BMW 4 Coupé je nasledovníkom modelu BMW 3.
Zdroj: BMW Group

Zabudnite na BMW 3 Coupé, nová generácia prichádza ako BMW 4

Presné a jasné pravidlá označovania svojich áut nedodržiava mníchovský výrobca už niekoľko rokov.

Dôvodom je stále väčšia ponuka značky. Tradičné rady 3, 5 a 7, ktoré sú základom  ponuky bavorského výrobcu boli nedotknuteľné. Iba boli. Bohatšia paleta modelov viedla aj k rozdeleniu trojkového radu. Kupé (a neskôr aj kabriolet) po novom patia do štvorkového radu. A  neskôr pribudne aj M verzia. Vizuálne je však nové kupé BMW 4 späté so sedanom radu 3 na prvý pohľad. Kupé však má výrazne dynamickejšie línie a nižšiu siluetu.

V porovnaní s predchodcom je nové kupé o 26 mm dlhšie (4638 mm), o 43 mm širšie (1825 mm) a o 16 mm klesla nižšie aj strecha (1362 mm). Rázvor náprav narástol o 50 mm (2810 mm). Robustnosť podporuje aj zväčšený rozchod kolies. Vpredu o 45 mm, vzadu dokonca až o 80 mm. Svetlá výška BMW 4 je o 10 mm menšia ako pri sedane BMW 3. Aj vďaka tomu má rad 4 ťažisko umiestnené nižšie, vo výške 500 milimetrov. Oproti svojmu predchodcovi je novinka o 45 kg ľahšia, pričom tuhosť prednej časti stúpla o 60 percent. Koeficient odporu vzduchu má hodnotu 0,28.

Lepšie sedí na ceste

Upravená je aj predná náprava, kde dvojité priečne ramená majú o 19 mm posunutý stred klopenia. Medzi prahy a nosníky nápravy pridali ďalšiu vzperu. Zadná náprave je opäť päťprvková. Nový rad 4 má ventilované kotúčové brzdy. Autá budú mať voliteľné režimy jazdy ECO PRO, Comfort, Sport a pri niektorých verziách motorov aj Sport+ s redukovaným zasahovaním elektronických systémov. Nechýba ani adaptívny M podvozok s elektronicky nastaviteľnými tlmičmi. Ich spôsob práce sa prispôsobuje situácii počas jazdy aj povrchu cesty. Kontrolu nad nastaveniami však má aj vodič.
V ponuke je aj variabilné športové riadenie známe z radu 3, rovnako aj podvozok M šport. Má tuhšie pružiny, tlmiče, aj stabilizátory ako aj výkonnejšie M brzdy.

Zdroj: BMW Group
Zdroj: BMW Group

Novým identifikátorom sú bočné výduchy na predných blatníkoch, ktoré majú na svedomí vzduchové záclony v rámci aerodynamickej optimalizácie. BMW ich predviedlo už na BMW GT3. Aj kupé bude k dispozícii v troch stupňoch výbavy a dizajnu – Modern, Sport a Luxury.

Ponuka motorov sa postupne rozšíri

Výkonovým základom bude naftová verzia 420d (135 kW/184 k), nad ním bude v ponuke benzínový štvorvalec s označením 428i (180 kW/245 k) a na vrchole sa usadí šesťvalcové BMW 435i (225 kW/306 k). Na jeseň pribudnú podľa automobilky aj modely 420i (135 kW/184 k), 430d (190 kW/258 k) a 435d (230 kW/313 k) a dve verzie s pohonom xDrive. Športovo naladení zákazníci sa môžu tešiť na príchod verzie BMW M4, poháňanej prepĺňaným šesťvalcom. Vozidlá budú mať štandardne 6-stupňovú manuálnu prevodovku, na želanie a za príplatok sa dá zvoliť aj 8-stupňová športová automatická.

Zdroj: BMW Group
Zdroj: BMW Group

V rade 4 sa tiež objaví súbor systémov EfficientDynamics. Zaujímavosťou sú čerpadlo chladiacej kvapaliny a posilňovač riadenia, ktoré sú aktívne, len vtedy, keď je to potrebné.

Komentáre k článku


Stream naživo