04.07.2014

PRVÁ JAZDA: BMW i3 – návrat do budúcnosti

Kto nepočul, nepochopí. Kto nevidel, neuverí. Kto neskúsil, nemôže vynášať súdy a hodnotenia.

My už čiastočne môžeme hodnotiť. Nepočuli sme síce dobre, ale videli sme poriadne a vyskúšali dostatočne.

Okolie Salzburgu sa pre množstvo novinárov stalo prechodným domovom, aspoň na pár hodín. Prišli si vyskúšať dve najnovšie z ponuky BMW – športový vybrúsený klenot BMW M4 (o ňom inokedy) a očakávaný predajný elektrický hit BMW i3. Tam, kde už je v ponuke, zažíva neskutočný záujem. Vo výrobe museli pridať, momentálna kapacita výroby nestačí dopytu.

Čím je také výnimočné toto netradičné čisto elektrické vozidlo od BMW? Zbiera ocenenia ako na bežiacom páse: druhé miesto v ankete Auto roka 2014 v Európe, Zelené svetové auto roka 2014, najlepší elektrický pohon v ankete Motor roka 2014, cena veľtrhu Automotive Interiors Expo 2014 za dizajn interiéru, keď si atmosféra na palube BMW i3 získala medzinárodnú porotu odborníkov svojou ľahkosťou, priestrannosťou a použitím prírodne spracovaných, ekologických materiálov... No to vari na ilustráciu stačí.

Aká naozaj je?

Na prvý pohľad si poviete - nič extra. Lenže prvý dojem klame a na získanie celkového dojmu sa treba nielen posadiť za volant, ale aj vyskúšať jazdiť aspoň pár desiatok kilometrov. Konečne si napravíte akýsi neurčitý pocit a zistíte, že to auto má svoju výraznú a celkom príjemnú chuť. Už pri otváraní dverí napriek absencii stredového stĺpika vnímate tuhosť karosérie. Potvrdí sa to po prvých pár metroch jazdy a pokračuje aj počas nej. Kompaktné, hutné, pôsobí, ako by vážilo oveľa viac. Pritom sa na hmotnosti šetrilo, lebo išlo o spotrebu, teda o dojazd.

Akčný rádius

Nejde to o otáčanie – BMW i3 je celkom obratné a svižné. Zaujímalo nás, ako si poradí s údajom výrobcu, že jeho dojazd na batérie je okolo 130 až 160 kilometrov a viac. Nebola to moja prvá skúsenosť s elektrickým autom, nuž som očakával, či sa zopakuje scenár z predchádzajúcich pokusov. Mali sme k dispozícii približne 85 kilometrový okruh. Po dobití rýchlonabíjačkou na 80% kapacity batérií ukazoval informačný systém dojazd 112 kilometrov. Vzhľadom na predchádzajúce skúsenosti som bol skeptický aj mierne nervózny, či to naozaj bude stačiť. Po pár sto prejdených metroch neistota narástla: najprv sa dojazd zmenšil na 108 a po zhruba jednom prejdenom kilometri na 105. Potom sa však udiala zmena a odjazdené kilometre stále viac korešpondovali s údajom výrobcu. Suma odjazdenej vzdialenosti a dojazdu dokonca rástla. V prvej tretine trasy sme pritom využívali hlavne jazdu v režime Comfort, teda bez akýchkoľvek obmedzení. Potom sme skúsili aj ďalšie dva.

Galusky namiesto balónov

Pri bočnom profile vidno veľké kolesá. Disky mali priemer 20 palcov, čo sa zdá pomerne veľa, hlavne v kombinácii s nízkoprofilovými pneumatikami. Komfort jazdy však neutrpel. Hoci v Rakúsku sú cesty v lepšom stave, ako u nás, aj tam nájdete hrbole a nerovnosti. BMW i3 ich však filtrovalo veľmi dobre. Plusom k nízkemu valivému odporu je šírka pneumatík iba 155 milimetrov. Obava, či sa to prejaví na jazdných vlastnostiach sa nekonala: auto sedí dokonale na ceste a máte naozaj pocit, akoby malo vyššiu hmotnosť, ako v skutočnosti váži. Na okresných cestách je aj hluk odvaľovania pneumatík výrazne nízky. Spolu s neprítomným klasickým motorom pod kapotou je tak jazda výrazne tichá. Čakali sme, ako sa bude auto správať na diaľnici, no jazda po nej prišla až v závere jazdy.

Pre koho vlastne je

Doterajšou bolesťou elektromobilov je ich obmedzený dojazd a dlhé nabíjanie. Ak je však základný dojazd dostatočne veľký, potom obava, že ostanete niekde stáť „bez šťavy“ nie je taká výrazná. Jazda po meste, bez exhalátov hlavne v tuneloch, presuny do 50 – 60 kilometrov od bydliska stále s rezervou na návrat späť bez nutnosti dobíjania batérií. To umožňuje (a predurčuje) používať toto auto aj na dochádzanie do práce, do školy, za kultúrou a podobne. Čiže ideálne pre obyvateľov miest a blízkych obytných satelitov.

Existuje aj variant s pomocným spaľovacím motorom, kde je dvojvalec v režime generátora určený na predĺženie dojazdu. Také auto sme však nemali a museli sme sa spoľahnúť len a iba na elektriku. Prekvapilo nás, že sa batérie z vhodného zdroja nabíjajú pomerne rýchlo. Ak je zvyškový dojazd zhruba 1/3 teda okolo 50 kilometrov, na „dotankovanie“, teda na dobitie do plného stavu stačí približne 30 minút. To sa dá zvládnuť aj počas nákupov, alebo pri parkovaní v garáži počas pracovného dňa. Nabíjanie z bežnej domácej klasickej 230V zásuvky trvá dlhšie (8 hodín). Použitie špeciálneho doma nainštalovaného wallboxu je čas na nabitie kratší (6 hodín pri 16 ampérovej zásuvke s príkonom 3,7 kW a 3 hodiny v prípade 32 ampérovej zásuvky s príkonom 7,4 kW). Dojazd by mal byť mierne vyšší, vtedy sa batérie nabijú na plnú kapacitu. To sme nemali šancu vyskúšať, ale sme ochotní tomu uveriť. BMW i3 totiž dodržalo, čo na začiatku jazdy sľúbilo o dojazde. Dokonca viac, ako sme čakali. V priebehu jazdy sa celkový dojazd ustálil na hodnote zhruba 130 až 140 kilometrov a po 85 kilometroch jazdy na ukazovateli svietila hodnota dojazdu 55 kilometrov. A to sme ho nijak nešetrili...

Načo je Ecopro a Ecopro+

Nuž, na zvýšenie dojazdu. Kým v základnom režime si môžete dovoliť všetko čo auto a technológie povolia s rýchlosťou jazdy, zrýchlením a ovládaním klimatizácie, môžete sa po prepnutí do jedného z dvoch ďalších módov správať aj viac, či menej ekologicky. Napríklad dojazd sa dá zväčšiť, ak prepnete režim jazdy na Ecopro, prípadne Ecopro+. Ten prvý vás nepustí nad rýchlosť 90 km/h ak ste pomalší, v druhom prípade vás ešte obmedzí znížením výkonu klimatizácie. Ak jazdíte v oboch prípadoch nad 90 km/h, akoby sa nič nedialo, len vás auto vytrvalo upozorňuje, že máte znížiť rýchlosť pod túto hranicu. Ak sa tak stane, zaznie zvukové upozornenie a vy sa už len „plazíte“ maximálne 90-kou bez ohľadu na to, ako hlboko stlačíte pedál akcelerátora. Vlastne – aj tu platí výnimka. Ak v záujme bezpečnosti potrebujete pridať, nemusíte hľadať prepínač režimu a stačí dať „plný kotol“. Teda plynový pedál zošliapnete až na podlahu a idete naplno!

Na diaľnici kráľovsky

BMW i3 sa nestratí ani na diaľnici. V Rakúsku je síce obmedzenie maximálnej rýchlosti na 130 km/h ako u nás, lenže my sme boli blízko nemeckých hraníc... Malé „odskočenie“ na neobmedzenú „Autobahn“ lákalo tak veľmi... Nemusíte mať obavy – stačil „kickdown“ s plynom na podlahe a auto vyrazilo vpred akoby nikdy nepoznalo nič iné. Z nuly na stovku to zvládne so 125 kW elektromotorom s krútiacim momentom 250 Nm za 7,2 sekundy. A potom ide ďalej...130, 140, 150... a dalo by sa určite aj viac, ale maximálka je elektronicky limitovaná práve na 150 km/h. Zabrzdili nás okrem toho však aj obavy o dojazd a... obmedzenie rýchlosti na 120-ku! Veru, aj v Nemecku sa to stáva.

Hluk už bol nad 130 km/h výrazný, ale približne rovnaký ako pri benzínovom motore – len bez jeho prispenia. Najviac sa na ňom podieľali pneumatiky a trocha aerodynamický šum karosérie. Zavelili sme teda na návrat. Posledných pár kilometrov sme si užili skúšaním všetkého možného v ovládaní auta a vnímaním jeho interiéru. Kombinácia materiálov - výplne na dverách a na hornej časti palubnej dosky sú lisované prírodné vlákna z bombajského konope spolu s dreveným povrchom prístrojovky z eukalyptu - poľudšťujú interiér a dávajú mu príjemný vzhľad. Jedna výčitka: auto malo celokožené sedadlá, ktoré by sme radšej vymenili za textilné.

Koľko odvezie

Po návrate na základňu, do centrály BMW v Salzburgu, BMW i3 „muss eine Prüfung ablegen“. Teda absolvovať ešte jednu (záverečnú) skúšku. Aj vyše 190 cm vysoký vodič si však dokáže sadnúť za seba na zadné sedadlá s rezervou asi 5 cm nad hlavou. Na kolená asi 3 cm. Zadné operadlá sa dajú sklápať do niekoľkých polôh. Štyria ľudia sa odvezú celkom komfortne a bez vážnych obmedzení. Vlastne – ak sedíte na zadnom sedadle a máte zatvorené dvere, najprv treba otvoriť predné, aby sa dali aj tie zadné, No a na tie predné je to veru dosť ďaleko. Pravda je, že k niekto sedí vzadu, tak potom iste aj vpredu a ten mu dvere pomôže otvoriť, no toto je asi jedna nevýhoda protismerného otvárania dverí. Batožinový priestor nie je obrovský, má nízku nakladaciu hranu ale je vysoko umiestnený nad motorom, no na bežné použitie stačí. Pod prednou kapotou je ešte jeden menší – je v ňom povinná výbava a napájací kábel na nabíjanie z 230 voltovej „domácej“ zásuvky. Takže aj v tomto bode auto vyhovelo viac ako úspešne.

Za koľko je

To je ale otázka pre importéra, kedy sa BMW i3 dostane na náš trh a za akú cenu. Tie nemožno mechanicky porovnávať s nemeckými, či rakúskymi. Zrejme však bude pár tisíc nad 30 000 eur. Bude asi podobná ako majú iné „elektriky“ na našom trhu. Nechcem vynášať akési proroctvá, no zrejme pri porovnávaní vlastností a ceny bude BMW i3 miernym favoritom. Aspoň čo sa kvality, komfortu, dojazdu (a asi aj imidžu) týka. To si nechajme na potom, keď naozaj bude. Motoristi rozhodnú, či som sa v predpovedi mýlil, alebo nie. No ak by som si osobne mal vybrať už teraz, mám jedného mierneho favorita. Napriek tomu, či skôr vďaka tomu, že som už mal predtým možnosť vyskúšať aj iné elektrické autá a teda porovnávať.

Priznávam, že neviem, čo povedať úplne na záver: či ma to viac mrzí, alebo teší, že elektrické autá sú také dobré – a čím ďalej lepšie. Som stále fanúšikom klasických motorov, no zdá sa, že naozaj pomaly nastáva doba elektrická...

Jozef Vydra

Komentáre k článku