24.06.2014

Prichádza „obrnený“ Seat Leon pre jazdu aj v ľahkom teréne

Terénny štýl je skrátka „in“ aj okrem stále obľúbenejšej skupiny vozidiel kategórie SUV.

Dnes pomaly niet značky, ktorá by nemala oplastovanú verziu pre jazdu mimo spevnených ciest. S označením X-Perience prichádza Seat Leon, ktorý má pre značku nový dizajnový balík, väčšiu svetlú výšku a pohon všetkých kolies 4Drive. Vďaka tomu si trúfne aj na ľahší terén.

Španielska „všadechodka“ po vzore svojich príbuzných koncernových súrodencov vychádza z verzie kombi. Od bežného modelu ju odlišuje bodykit s tmavými ochrannými plastmi okolo blatníkov, na prahoch aj nárazníkoch. Na nich je v strede strieborná časť, ktorá sa tvári akoby to bola kovová časť. Celkový vzhľad podporujú 17, alebo 18 palcové kolesá s vlastným dizajnom, ktoré tiež pridali na zvýšení svetlej výšky o 15 milimetrov. Po otvorení dverí nájdete logá na prahových lištách a na volante a oranžové prešívanie čalúnenie (môže byť čierne, alebo sivé látkové, prípadne je k dispozícii hnedá alcantara alebo čierna koža.

Zadnej časti dominuje nový nárazník s prvkami v hliníkovom vzhľadom a hlavne chrómované koncovky výfukov pri dvoch najvýkonnejších motoroch. Pozdĺžne lišty strešného nosiča sú čierno eloxované. Batožinový priestor sa vyznačuje vysokou variabilitou a najlepšou funkčnosťou až do najmenších detailov. Základný objem batožinového priestoru 587 litrov sa sklopením operadiel zadných sedadiel dá zväčšiť až na 1470 litrov.

Štandardom verzie je pohon všetkých kolies 4Drive. Má medzinápravovú spojku Haldex piatej generácie. Na pohon slúži špičkový naftový dvojliter 2.0 TDI s výkonom 135 kW (184 k) a maximálnym krútiacim momentom 380 Nm, naftu ďalej zastupuje dvojica motorov 2,0 TDI (110 kW/150 k a 1,6 TDI (81 kW/110 k), ktoré sa dajú kombinovať so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, alebo s prevodovkou DSG. Na benzín môžete jazdiť s motorom 1,8 TSI s výkonom 132 kW (180 k) a 280 Nm, ktorý má 6-stupňovú prevodovku DSG s dvoma spojkami a ovládačmi manuálneho radenia na volante.

Vyladený podvozok zvyšuje dynamický charakter nového modelu. Prednú nápravu tvoria spodné ramená na pomocnom ráme a tlmičové vzpery McPherson s vinutými pružinami. Zadná náprava má štvorprvkovú konštrukciu.

Modely s motorom 2,0 TDI 135 kW (184 k) a 1,8 TSI 132 kW (180 k) umožňujú vďaka sériovému systému Seat Drive nastavovať charakteristiku posilňovača riadenia, elektronického pedála akcelerátora a prevodovky DSG v troch režimoch – eco, comfort a šport. K tomu je voľne nastaviteľný individuálny režim.

Nový Seat X-Perience má tiež systémy regulácie jazdnej dynamiky EDS (funkcia elektronickej uzávierky diferenciálu na obidvoch nápravách) a XDS (rozšírená elektronická uzávierka diferenciálu pre lepšiu trakciu v zákrutách), ktoré s elektronickým stabilizačným systémom ESC a multikolíznou brzdou zabezpečujú maximálnu bezpečnosť. Na želanie môžete mať reflektory kompletne z LED, adaptívny radarový tempomat ACC s funkciou núdzového brzdenia City emergency braking, systém monitorovania únavy vodiča alebo asistenčný systém na udržiavanie jazdného pruhu Lane Assist.

Okrem charakteristického elegantného dizajnu majú reflektory z LED svetlo s farebnou teplotou 5300 Kelvinov, ktorá sa približuje prirodzenému dennému svetlu, čo výrazne znižuje namáhanie očí. Základom centra zábay a informácií je ovládací systém Seat Easy Connect, kde sa funkcie audiosystému, komunikácia a ďalšie ovládajú cez dotykový monitor v kabíne.

Príplatkový je aj Sound System s celkovým výkonom 135 W a desiatimi reproduktormi a čistým zvukom, ku ktorému výrazne prispieva centrálny reproduktor v prístrojovom paneli a veľký subwoofer v batožinovom priestore.

Seat Leon s terénnym štýlom by  svoju premiéru absolvovať na októbrovom parížskom autosalóne. V showroomoch Seat sa Leon X-Perience objaví v závere tohto roka. Ceny by sa mali objaviť po lete, s príchodom jesene.

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku