2014-03-05 10:54:01
Hyundai Genesis 2014
Hyundai Genesis 2014
Zdroj: Hyundai, autoblog.com

ŽENEVA: Hyundai Genesis prichádza do Európy. Exkluzívne iba pre vyvolených!

Genesis je to najlepšie a najmodernejšie, čo značka Hyundai v Európe poskytuje. Nedostane sa k nemu každý. Pozrite si všetky prvky, ktorými chce zaujať.

Prím hrá v prípade limuzíny Genesis exkluzivita. Skrátka, auto bude ponúknuté iba vybranému okruhu zákazníkov. Genesis sa totiž nebude trápiť s priduseným dízlom, podkapotou mu bude priasť výhradne benzínová V6-tka s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Hyundai vložil do vývoja modelu Genesis obrovské peniaze (vyše 340 miliónov eur v priebehu 4 rokov), pričom bolo auto prioritne vyvíjané pre USA a Kóreu. Pre Genesis platí, že Hyundai si prakticky všetko vyvinul a vyrobil sám. Od ocele vo vlastnej oceliarni, cez vlastný motor a prevodovku až po vlastný pohon 4x4. V Európe bude aj napriek obrovským investíciám patriť k autám, kde dopyt ďaleko presiahne ponuku.

Motor, prevodovka a pohon

Motor z rady Lambda s priamym vstrekovaním GDI má krútiaci moment upravený tak, aby poskytoval ťah aj pri minimálnych otáčkach, čím výrazne zvyšuje kultivovanosť a prirodzenú chuť do otáčok. Napriek tomu motor nejde proti vlastnému športovému charakteru

Má celohliníkový blok s variabilným dvojstupňovým olejovým čerpadlom pre zníženie mechanických strát a hliníkové hlavy valcov. Dvojplášťové zberné výfukové potrubie prispieva k redukciu hluku a vibrácií v motorovom priestore. Maximálny výkon dosahuje 232 kW (315 k) pri 6000 otáčkach a maximálny krútiaci moment má hodnotu 397 Nm pri 5000 otáčkach.

Motor má pohon rozvodov reťazou, trojstupňové variabilné nasávacie potrubie, vstrekovacie dýzy s trojuholníkovou charakteristikou lúča na zlepšenie tvorby zmesi a zapaľovacie sviečky s irídiovými elektródami pre zvýšenie životnosti, požadovanej európskymi zákazníkmi.

8-stupňový automat pochádza priamo od Hyundaiu a okrem plynulého radenia disponuje aj pádlami pod volantom v prípade chuti radiť manuálne.

Genesis je dostupný iba s pohonom všetkých kolies HTRAC (pre trhy s ľavostrannou premávkou iba s pohonom zadných kolies), ktorý zabezpečuje najvyššiu stabilitu aj v ťažkých podmienkach. HTRAC je systém pracujúci v niekoľkých režimoch, založený na aktívnom variabilnom elektronicky kontrolovanom rozdeľovaní krútiaceho momentu medzi prednou a zadnou nápravou. S cieľom dosiahnuť  optimálne rozloženie hmotnosti na nápravy a ideálnu jazdnú dynamiku sa konštruktérom Hyundai podarilo vytvoriť jeden z najľahších systémov pohonu všetkých kolies na trhu s hmotnosťou iba 75 kg.

Vodič môže prepínať tri inteligentné jazdné režimy podľa cestných podmienok a osobných preferencií. Každý režim pracuje s má odlišnou charakteristikou radenia automatickej prevodovky, základným rozdelením krútiaceho momentu, charakteristikou elektronicky ovládanej škrtiacej klapky motora, ako aj režimom činnosti elektronického stabilizačného systému ESP a charakteristikou tlmičov pruženia.

Karoséria a podvozok

Genesis využíva novú platformu karosérie vyrobenú z 51,5 % z ocele vysokej pevnosti, dodávanej najmodernejšou oceliarňou Hyundai Steel v Kórei. Výhoda použitia väčšieho podielu ocele vysokej pevnosti je evidentná na prvý pohľad – prispieva k zvýšeniu torznej pevnosti o 16 percent a ohybovej pevnosti o 40 percent. Nový Genesis je v oblasti torznej a ohybovej pevnosti lepší ako takmer všetky ostatné automobily porovnateľnej veľkosti.

Súčasne konštruktéri zvýšili aj pevnosť montážnych bodov podvozka na karosérii, čím sa zvýšil komfort pri jazde po nerovnom povrchu. To bola jedna z hlavných priorít pri vývoji. Konštruktéri Hyundai vytvorili robustnejší skelet karosérie vďaka extenzívnemu využitiu zvárania laserom, zosilneným dvojplášťovým montážnym bodom podvozka, lisovaniu za tepla a novým spojovacím technikám využitým pri stredných stĺpikoch karosérie a bočnom ráme strechy. Horné úchyty predných tlmičov pruženia sú vyrobené z hliníkových odliatkov, priečna výstuha úchytov zaručuje presnejšie ovládanie vozidla v extrémnych situáciách. Aj rámy predných sedadiel boli zosilnené pre pocit väčšej pevnosti v interiéri kabíny.

Zdroj: Hyundai, autoblog.com
Zdroj: Hyundai, autoblog.com

Pevnejšia karoséria umožnila použiť novú viacprvkovú prednú i zadnú nápravu s geometriou optimalizovanou pre dynamické jazdné výkony a komfort. Zvýšenie priečnej tuhosti podvozka konštruktéri dosiahli použitím úplne nezávislých päťprvkových závesov kolies vpredu i vzadu s predĺženou dráhou pruženia na zlepšenie absorpcie nerovností. Zmenšenie uhla odklonu kolesa zlepšilo spätnú väzbu poskytovanú vodičovi pri zatáčaní vo veľkej rýchlosti, znížilo deformáciu pneumatiky o 23 percent a zvýšilo priečnu adhéziu. Špeciálne vyvinuté 19-palcové disky kolies  so zmiešaným obutím zabezpečujú lepšiu ovládateľnosť na rozličných povrchoch cesty.

Pruženie je vybavené tlmičmi s kontinuálnou elektronickou reguláciou charakteristiky CDC (Continuous Damping Control), ktoré znižujú nakláňanie karosérie v obidvoch osiach a tým umožňujú dynamickejšiu jazdu.

Komfort a výbava

Ak ide o komfort, Hyundai nenechal nič na náhode a začal doslova od nuly. Analyzoval zvuky prenášajúce sa do kabíny od motora pri voľnobehu, i pri akcelerácii, od podvozku a tiež aerodynamický hluk.

V rámci konštrukčných opatrení, uskutočnených na základe týchto analýz, použili na karosérii viacnásobné tlmiace materiály, palivové čerpadlo s nízkou hlučnosťou, izoláciu hlavnej prepážky medzi kabínou a motorovým priestorom a vylepšené tesnenia dverí. Zvýšenie celkovej pevnosti karosérie sa pozitívne odrazilo na výraznom znížení vibrácií. Prídavné akustické izolačné prvky v zadnej časti karosérie pomáhajú znižovať dunivé zvuky. Výsledkom je najnižšia úroveň vnútornej hlučnosti v kabíne (iba 50 dB pri akcelerácii).

Akustickým vyladením nasávacej a výfukovej sústavy sa dosiahlo zlepšenie kvality dynamického zvuku motora. Hlavné úchyty motora v karosérii boli posunuté ďalej do strán pre zvýšenie tuhosti, tuhosť montážnych bodov prevodovky a pomocného rámu prednej nápravy bola zvýšená o 100 percent.

Zdroj: Hyundai, autoblog.com

Na zníženie hluku a vibrácií (NVH) v pásme diaľničnej rýchlosti (približne 100-190 km/h) konštruktéri Hyundai zvýšili tuhosť partií spojených s pomocnými rámami a nápravami, čím sa znížila úroveň nízkofrekvenčného hluku. Pre zníženie aerodynamického hluku pri bočnom vetre majú bočné dvere väčšiu hrúbku, rám strešného okna má modifikovaný profil a aj tesnenia dverí sú zmenené pre zvýšenie akustickej účinnosti a predĺženie životnosti.

Mohlo by sa zdať, že všetky tie izolačné a akustické prvky obalia Genesis ako otepľovačky dieťa a auto bude omnoho ťažšie. Faktom však je, že celková váha izolácie nepresiahla 3 kilogramy!

Ak ide o materiály v interiéri, ani tu nezostalo nič ponechané na náhodu. Mäkčené plasty sú samozrejmosťou. Koža spolu s ušľachtilým hliníkom a pravým drevom vytvárajú ozajstný luxus. Všetky ovládacie prvky sú hneď po ruke, sú intuitívne. Samozrejmosťou je elektrické nastavovanie sedadiel v 12-tich smeroch plus 4-polohová bedrová opierka. Elektricky sa ovládajú aj zadné sedadlá a tiež panoramatická strecha. Predné aj zadné sedadlá sú okrem vyhrievania vybavené aj ventiláciou, zároveň je sedadlo vodiča vybavené aj bočnými vankúšmi nafukovanými kompresorom. Znamená to, že sa sedadlo dokonale prispôsobí akejkoľvek postave.

Na zlepšenie kvality vnútorného prostredia kabíny a zvýšenie bezpečnosti má nová limuzína Genesis ako prvý automobil na svete senzor CO2 v kabíne. Tento senzor konštantne monitoruje kvalitu vzduchu v kabíne, čím pôsobí proti únave vodiča. Plne automatická klimatizácia sa ovláda veľmi jednoducho, senzory okrem úrovne CO2 a teploty monitorujú aj vlhkosť vzduchu v kabíne aby nedochádzalo k zahmlievaniu okien. Klimatizácia je koncipovaná ako trojzónová so samostatným nastavovaním teploty pre vodiča, spolujazdca a zadnú časť kabíny.

Novinkou je aj systém Smart Trunk. Poznáte systémy, kde na otvorenie kufra stačí zamávať nohou? Hyundai považuje tento systém za nepohodlný a namiesto balansovania na jednej nohe s plnými rukami stačí ak sa vodič s kľúčom vo vrecku postaví ku kufru na dlhšie ako tri sekundy a kufor sa automaticky otvorí. V prípade, že sa systém aktivuje, upozorní okolie zablikaním výstražnými svetlami a akustickou výstrahou.

Zdroj: Hyundai, autoblog.com
Zdroj: Hyundai, autoblog.com

Samozrejmosťou sú tiež elektronické priťahovače dverí, osvetlenie priestoru na nohy a tiež automatická brzda, ktorá auto zabrzdí aj na semafore, či v zápche. Ak sa vodič dotkne plynu, auto sa pohne. Vodič tak nemusí celý čas stáť na brzde, aby sa auto nepohlo samo.

Genesis je tiež vybavený novým Head-up systémom, ktorý premieta virtuálny obraz na predné sklo a tým prispieva k vyššej bezpečnosti posádky i okolia. Systém využíva širokouhlú projekciu s nastaviteľným jasom pre jazdu v noci i za dňa. Okrem údajov o rýchlosti sa na sklo môžu premietať info z navigácie, z audiosystému, info o aktuálnej maximálnej povolenej rýchlosti i údaje od asistenčných prvkov auta ako je adaptívny tempomat a pod. Genesis je vybavený kontrolou mŕtveho uhla, protikolíznou výstrahou, asistentom jazdy v jazdných pruhoch i kamerovým systémom umožňujúcim 360° rozhľad. Centrum infotainmentu tvorí 9,2-palcový dotykový displej. V „kaplnke“ prístrojov je združený 7-palcový displej. Navigačný systém obsahuje SSD pamäť s kapacitou 64 GB pre multimediálny záznam.

Audiosústavu tvorí špeciálne pre Genesis vyladený audio systém Lexicon Discrete Logic 7, ktorý dokáže aj z klasického CD vytvoriť priestorový zvuk vo formáte 7.1. Digitálny 12-kanálový zosilovač s celkovým výkonom 900 W napája sústavu 17 reproduktorov vrátane subwoofera.

Ján Hargaš
ZDROJ: Hyundai, salon-auto.ch

Komentáre k článku


Stream naživo