02.06.2020

Nemci chcú zakázať jazdu na motorke cez sviatky a nedele

Ale nie všetkým elektrické budú môcť možno naďalej vrčať...

U nás sa vedú spory, či definitívne zakázať nedeľný predaj v maloobchodných predajniach, alebo ho vrátiť späť. V Nemecku to majú dávno vyriešené, podobne ako v Rakúsku, Francúzsku a ďalších krajinách Európy. Nemecký Bundestag chce urobiť výrazný škrt do nielen víkendového života Nemcov. Pri navrhovanom zákaze jázd motocyklov počas sviatkov a v nedeľu apeluje na zníženie hluku spôsobenom dopravnými prostriedkami. Práve preto chce zakázať cesty motocyklistom práve cez sviatky a nedele.

Nie je to ale prvé opatrenie proti hluku. Mnohé mestá a obce (už sa to uchytilo sem-tam aj u nás) zakázali nedeľné používanie motorových prostriedkov pri práci v záhrade – kosačky, píly, štiepkovače, motorové postrekovače a mnohé ďalšie podobné rámusiace prístroje. V nedeľu má byť jednoducho pokoj a ľudia si majú oddýchnuť. Nemecko v posledných mesiacoch vyrazilo do boja proti hlučným strojom na tamojších cestách. V budúcnosti má pre motocykle platiť maximálna hodnota 80 dB (A). Akékoľvek výrazné prekročenie tejto hranice môže polícia potrestať aj zhabaním vozidla.

Má to byť v prvom rade prevencia voči dodatočným úpravám motocyklov, ktoré z nich robia hlukové beštie, teda mašiny, ktoré majú zvýraznený akustický prejav. Lenže je to dvojsečná zbraň, lebo hodnota 80 decibelov veľmi nízka hranica. Môžu mať s ňou problémy a majitelia sériových neupravených motocyklov. No týmto sa to nekončí a Spolková rada ďalej navrhuje, aby začali platiť obmedzenia pre jazdu na motocykli v nedeľu a cez sviatky. Zároveň je tu nápad, aby daný zákaz neplatil pre majiteľov tichých elektrických motoriek.

Dôvodom sú znovu emisie hluku a pokoj, ktorý by takéto opatrenie malo priniesť. Návrh teraz dostane na posúdenie vláda, ktorá môže rozhodnúť o jeho zavedení. Na jej rozhodnutie ale neplatia žiadne vopred dané lehoty. Spokojnosť s daným stavom riešenia vyjadril Winfried Hermann, minister dopravy spolkovej krajiny Bádensko-Württembersku. Podľa neho došlo k dôležitému pokroku v ochrane proti hluku motocyklov. Ako zároveň dodal, ešte zďaleka nedosiahol svoj cieľ.

To je jedna strana mince. Na tej druhej sa o svoje práva dosť hlasno (?) ozvala nemecká asociácie motocyklistov. Považujú síce hluk tiež za problém, no nechápu, prečo sa pripravovaná legislatíva zameriava iba na motocykle. Predseda Michaela Lenzen tvrdí, že ide o jasnú diskrimináciu motorkárov. Problematika by sa mala totiž riešiť aj v prípade ďalších dopravných prostriedkov.

Podobne striktné je pri zavádzaní prísnych opatrení aj Rakúsko. Na na niekoľkých cestičkách pri hraniciach s Nemeckom zakázalo vjazd motocyklov, ktoré majú statický hluk vyšší ako 95 dB (A). Takých motoriek je v krajine približne iba 7%. Napriek tomu sa obmedzenie dotýka aj sériových výrobkov. Zákaz začne platiť od 10. júna a potrvá do konca októbra. Za porušenie zákazu je pokuta 200 €.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku