02.04.2020

KORONAVÍRUS Stačí klimatizácia v aute - alebo aj rúško

Moderné autá majú výkonnú a (takmer) dokonalú ventilačnú sústavu. Ako dobre chráni pred vírusmi?

Nosiť rúško aj za volantom by teda mohlo byť zbytočné. Je potrebné, alebo nie? To je otázka! Odpoveď je väčšinou kladná, ale môže byť aj záporne. Objavili sa protichodné tvrdenia – pre väčšiu ochranu treba vraj nosiť rúško v aute aj za volantom. No už sa stala aj dopravná nehoda, kde bola ako príčina označená hypoxia – teda nedostatočný prívod kyslíka do krvi. Vraj za to môže rúško. Veľká časť pravdy na tom bude, lebo vo vydychovanom vzduchu je zhruba o 30% menej kyslíka, ako keď dýchame voľne.

Situácia sa však komplikuje aj vďaka tomu, že sa vonku postupne otepľuje a alergikom sa začína každý rok na jar nepríjemné obdobie: od apríla vďaka prvému peľu slzia a kýchajú. Účinnou prevenciou je čistý vzduch. Doma, ale aj v aute. Práve tam je riešením systém Climatronic Air Care, používaný v mnohých vozidlách značky Škoda.

Príznaky alergie môžu významne ovplyvniť bezpečnosť prevádzky auta, pretože kýchnutie za volantom pri jazde rýchlosťou 50 km/h znamená, že zhruba 30 metrov prejdete naslepo. Nielen čistý vzduch vo vozidlách Škoda, ale aj príspevok k bezpečnosti sú benefitmi systému Climatronic Air Care. Pomocou rôznych snímačov monitoruje okrem iného kvalitu vzduchu vo vozidle. Rozpozná zvýšenú koncentráciu peľov a poletujúceho prachu a zasiahne automaticky proti nim.

Podľa výskumu inštitútu European Academy of Allergy and Clinical Immunology (eAAC) z roku 2016 trpí rôznymi alergiami v Európskej únii viac ako 150 miliónov ľudí. Vozidlá Škoda zabránia aktuálne pomocou účinných kabínových filtrov a inteligentných klimatizácií, ako je Climatronic so systémom Air Care, vstupu až 99 % peľov a väčšiny drobných častíc do interiéru vozidiel. Tým sa zvyšuje bezpečnosť jazdy pre alergikov a ľudí s chronickými dýchacími problémami, ako aj jazdný komfort všetkých členov posádky, najmä citlivých ľudí a detí - napríklad v mestách s vysokou koncentráciou poletujúceho prachu a v ďalších regiónoch so zlým ovzduším.

Systém Air Care využíva senzory kvality vzduchu a snímača vlhkosti

Klimatizácia Climatronic so systémom Air Care je pre novú generáciu modelu Škoda Octavia a pre modely Karoq, Kodiaq a Superb k dispozícii ako súčasť sériovej alebo voliteľnej výbavy. Prostredníctvom rôznych snímačov meria kvalitu a vlhkosť vzduchu v interiéri. Ak zistí silné znečistenie vzduchu v interiéri, automaticky sa aktivuje funkcia vnútornej cirkulácie: do vozidla sa tak zvonku nedostane žiadny ďalší znečistený vzduch a vzduch v interiéri sa prečistí vnútornou cirkuláciou. Pri tom vzduch opakovane prechádza kabínovým filtrom s aktívnym uhlím. Ten zachytí nielen malé častice. Má aj antibakteriálny účinok a do auta nevpustí ani choroboplodné zárodky. Absorbuje tiež nepríjemné pachy; v prípade potreby pomôže funkcia vnútornej cirkulácie, napríklad keď sa do auta dostanú výpary zo zmesi z ostrekovačov.

Použitie troch filtrov

Škoda vo svojich vozidlách používa tri rôzne kabínové filtre. Popri variante Economy, určenom pre celú modelovú paletu značky, používa automobilka tiež peľové filtre s aktívnym uhlím a pachové filtre, ktoré popri maximálnej filtračnej účinnosti tiež absorbujú baktérie a nepríjemné pachy.

Som presvedčený o tom, že našim zákazníkom dnes v prípade kabínových filtrov ponúkame optimálny paket, čo sa týka kvality vzduchu, filtračných schopností a ceny. Zachytí až 99 % peľových zrniek a poletujúcich častíc, čo predstavuje významný príspevok pre zdravie a pohodu posádky," hovorí Jan Hrnčíř, koordinátor vývoja klimatizácie v Škoda Auto.

Pravidelná výmena filtrov zabezpečuje efektívnosť

Aby bola zaručená vysoká účinnosť filtrácie, je nutné kabínové filtre pravidelne meniť. Ideálnym momentom pre výmenu filtra je jar alebo začiatok leta. Dôvodom je, že filtre môžu byť po mnohých zimných jazdách v daždi a snehu napadnuté plesňou. Súčasne s výmenou filtra sa ponúka aj kontrola funkcie klimatizácie, aby bola pripravená na vysoké letné teploty.

K problematike filtrovania vzduchu vám ponúkame aj nasledujúci rozhovor. Na otázky odpovedal Jan Hrnčíř, koordinátor vývoja klimatizácie v Škoda Auto o zložení, funkcii a účinnosti moderných kabínových filtrov.

Prečo je klimatizácia nielen jedným z najobľúbenejších, ale zároveň aj najdôležitejších prvkov výbavy automobilu?

Jan Hrnčíř: Klimatizácia bola kedysi luxusom, dnes už je považovaná za štandard. Nielen že zvyšuje komfort, ale aj výrazne zlepšuje bezpečnosť. To sa týka najmä takých klimatizácií, akou je napríklad Climatronic, ktorá automaticky riadi optimálnu teplotu a optimálne prúdenie vzduchu vo vozidle bez toho, aby vodič musel neustále zasahovať. Ak si raz nastaví požadovanú teplotu, všetko ostatné zariadi systém. Popri zlepšení pozornosti vodiča zaistí Climatronic tiež dobrý výhľad. Pri nepriaznivých vonkajších podmienkach samostatne zabezpečí, aby sa okná nerosili. Nie je preto nutné, aby vodič vlastnoručne reguloval smer prúdenia vzduchu a rýchlosť ventilátora.

Dôležitou súčasťou klimatizácie sa stali kabínové filtre. Čo je ich úlohou?

Hrnčíř: Nepustia do interiéru častice poletujúceho prachu a - čo je dôležité napríklad pre alergikov - ani peľ. To znižuje riziko, že vodič začne slziť alebo kýchať a zvyšuje tak bezpečnosť jazdy. Vo vozidlách značky Škoda používame aj filtre, ktoré majú antibakteriálny účinok, alebo ktoré dokonca pohlcujú pachy.

Sú medzi tromi rôznymi filtrami rozdiely?

Hrnčíř: Základný kabínový filter je časticový filter. Vyšší stupeň predstavuje variant s aktívnym uhlím k absorbcii nepríjemných pachov zvonka. Najvyšší stupeň je potom popri oboch uvedených variantoch ešte antibakteriálna vrstva.

Ako účinné sú jednotlivé filtre? Do akej veľkosti sú častice zachytené?

Hrnčíř: Všetky tri varianty majú 99 % účinnosť pre častice veľkosti 2,5 mikrometra. Filtre sú najúčinnejšie najmä vo veľkých mestách, z dôvodu znečistenia ovzdušia a výskytu poletujúceho prachu.

Ako často sa filtre menia? Závisí to aj od toho, v akom prostredí sa vozidlo používa?

Hrnčíř: Rozlišujeme dva typy prostredia. V prvej skupine sú krajiny v regiónoch s nízkym zaťažením poletujúceho prachu, v druhej s vysokým zaťažením. Veľkú rolu hrá vyšší podiel prachových častíc vo vzduchu, spôsobený stavom ciest a ďalšími podmienkami. Pre prvú skupinu sa odporúča meniť filter po dvoch rokoch prevádzky, alebo po najazdení 60 000 kilometrov. Pre druhú skupinu odporúčame kratší interval výmeny - po roku prevádzky alebo po najazdení 30 000 kilometrov.

Kabínové filtre v interiéri súčasných modelov Škoda plnia súčasne tri funkcie: zachytávajú drobné častice, majú antibakteriálny účinok a sú aj schopné absorbovať nepríjemné pachy. Predpokladom na to je pravidelná výmena filtrov. Ideálne na jar.

Dostávame sa k základnej otázke: pomôžu kabínové filtre aj proti vírusom? Tu odpoveď asi niektorých sklame, ale kabínové filtre pred vírusmi priamo nechránia.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku