22.07.2015

Nastavte si správne klimatizáciu, aby ste sa v aute „neuvarili“

Horúčavy nás ničia – dnes je najteplejší deň tohto leta, no možno bude ešte horšie...

Vlny zadúšajúceho horúceho vzduchu nám v noci berú spánok a počas dňa silu. Sme ospalí, unavení, nepozorní. Sedieť v aute rozpálenom ako pec je náročné. Horúčavy sú pre vodiča nebezpečné. Pomôcť môže klimatizácia. Ale ani ona nie je spásou, ak ju nenastavíte vhodne. Používať „klímu“ (nielen) v aute je totiž umenie aj vtedy, ak ju máte automatickú.

Máme pre vás zopár praktických rád, ako zvládnuť cestu autom aj v tých najväčších horúčavách bez klimatizácia, ale aj s ňou.

Keď už musíte v horúčave absolvovať cestu autom, dobre sa zásobte pitím. Kabínu vyvetrajte, a ak cestujete s dieťaťom, nezabudnite ani na jeho bezpečie.

Skôr, ako sa s autom pohnete, otvorte na chvíľu všetky dvere a vyvetrajte. Aspoň prvých pár minút jazdite s otvorenými oknami. Podporíte tak rýchlu výmenu horúceho vzduchu z kabíny auta.

Ak cestujete s dieťaťom, horúčavy spôsobia, že ho teplo uspí. V tom je najväčšia patália a  nebezpečenstvo letných nešťastí. Každý rok vyslobodzuje záchranári zabudnuté deti a zvieratá zo zamknutých áut.

Keď vozíte dieťa v sedačke na zadnom sedadle, odložte si k nemu tiež nejaké osobné veci, aby vás to donútilo pozrieť sa na zadné sedadlá pri vystupovaní. Ešte lepšie bude, ak si vpredu necháte niečo z detského príslušenstvo (hračku, či fľaštičku). Aj na vás pôsobí teplo a pobyt v prehriatom interiéri vás otupí natoľko, že zabudnúť na to, že máte v aute ešte ďalšieho pasažiera je iba zdanlivo nemožné.

Keď naopak vidíte dieťa alebo zviera zamknuté v opustenom aute, volajte záchranku. Skôr ako príde, skúste do auta buchnúť, možno to spustí alarm, ktorý privolá vodiča.

Horúčava „lezie na mozog"

Odborníci, ale aj samotní vodiči potvrdzujú, že horúčava za volantom výrazne ovplyvňuje psychiku. Vyvoláva stres a ohrozuje najmä vodičov, ktorí majú napríklad choré srdce. Letné horúčavy podľa štatistík spôsobujú zvýšenie počtu nehôd. Vodičom v pomaly sa posúvajúcich kolónach sa môže rýchlo prehriať organizmus a to má vplyv na koncentráciu. Zvyšuje sa podráždenosť a agresivita. V krajnom prípade môže dokonca prísť až k dehydratácii a bezvedomia.

Počas jazdy vás pred horúčavou zachráni klimatizácia, ale v zaparkovanom aute ide o život. V zaparkovanom aute nevydrží zavretý ani dospelý, nie ešte dieťa. V letných horúčavách sa dokáže interiér auta rozohriať tak, že v poludňajšom žiare sa vnútro nielen čierneho auta vyhreje aj na viac ako 70 stupňov Celzia. Posádke potom hrozí úpal. Dych a tep sa zrýchlia, prichádza bolesť hlavy a pocity závrate.

Keď „klimatizovať“, tak rozvážne

Horúčavu z auta klimatizácie „vyprevadí“, ale ak ju nepoužívate správne, studený prúd vzduchu prúdiaci na časti tela spôsobia zdravotné komplikácie – rôzne „seknutia“ a zápaly. Preto treba vedieť klimatizáciu používať. Nenastavujte preto teplotu na minimum a výduchy nesmerujte na tvár, či na iné časti tela. Inak môžete ľahko prechladnúť. Klimatizácia totiž vie nielen pomôcť, ale aj uškodiť. V prvých chvíľach po zapnutí klimatizácie sa odporúča spustiť vnútornú cirkuláciu vzduchu. Kompresor potom nemusí ochladzovať vzduch, ktorý nasáva zvonka, ale mu stačí len vnútorný, postupne sa chladnúcej vzduch.

No nezabudnite zhruba po piatich minútach vypnúť vnútornú cirkuláciu, lebo inak by sa vám začali zahmlievať sklá. skla. Nezabudnite, že na to, aby bola klimatizácia účinná, musia počas jazdy zostať zatvorené okná. Nenastavujte si najnižšiu možnú teplotu, pri vystupovaní sa telo nemusí dobre vysporiadať s veľkým rozdielom teplôt. Práve z prechodov z vychladeného priestoru auta do horúčavy je najviac prechladnutí. Pred cieľom cesty teplotu postupne zvyšujte, aby rozdiel medzi vnútornou a vonkajšou teplotou nebol vyšší ako 5 až 7 stupňov Celzia.

Nie vždy sa to dá dosiahnuť, lebo ak je napríklad vonku 38 stupňov Celzia a auto má regulovaný rozsah maximálne do 28⁰ Celzia, máme rozdiel 10 stupňov. Pritom vhodná teplota v kabíne auta by mala byť medzi 20 a 24 stupňami Celzia.

Nezabudnite hlavne dodržiavať pitný režim. Klimatizácia vysušuje vzduch a znižuje tak pocit, že sa človek potí. V takýchto prípadoch hrozí dehydratácia.

Údržba je veľmi dôležitá

Darmo sa budete ochladzovať vhodným spôsobom, ak podceníte údržbu klimatizácie. Tá vám totiž môže odmietnuť slúžiť práve v čase, keď ju najviac potrebujete. Dozaista najvýznamnejším prvkom údržby je pravidelný servis klimatizácie. To okrem výmeny filtru vzduchu v kabíne zahŕňa aj kontrolu tesnosti systému a prípadné dopĺňanie chladiacej kvapaliny. Ak je jej v okruhu málo, klimatizácia môže najprv chladiť slabšie, následne môže vypovedať službu úplne.

Dôležité tiež je vypnúť klimatizáciu chvíľu pred vypnutím motora. Myslite na to vždy pred koncom jazdy. Dôvodom je fakt, že klíma okrem chladenia tiež vysušuje vzduch a vlhkosť sa ukladá v jej útrobách. Vlhko a teplo sú ideálnym prostredím na množenie sa baktérií, čo spôsobuje typický zápach.

Ideálne je nechať vzduchotechniku "vyfúkať" vzduch aspoň pár minút pred opustením auta najmä po dlhšej jazde. Pomôže aj pol minúta. Takto môžete ušetriť za čistenie klimatizácie, ktoré netreba vykonávať tak často. Tiež tak zvýšite komfort pasažierov. Ak na to zabudnete a spomeniete si až na parkovisku, nevadí, doprajte klíme pár desiatok sekúnd. Pomôžete tak nielen klíme, ale možno aj autu, ktorému zas pomôže dodatočný čas na chladenie bez záťaže. 

Pravidelne by ste tiež mali pristúpiť k čisteniu klimatizácie v odbornom servise, no pri využívaní vyššie zmienenej rady nemusíte dať čistiť klímu častejšie ako raz do roka. S prižmúreným okom je možné pri správnom používaní klímu čistiť aj menej často, ak pravidelne vymieňate filter a dopĺňate chladivo. 

Jozef Vydra, Ján Hargaš

Komentáre k článku