17.04.2019

Čo čaká najväčšieho slovenského výrobcu automobilov?

Volkswagen Slovakia má pred sebou kľúčový rok, počas ktorého sa rozhodne o jeho budúcnosti.

Na dnešnej tlačovej konferencii o tom informovalo vedenie spoločnosti. Cieľom vedenia podniku je uchádzať sa o ďalší model pre bratislavský závod, ktorý by dlhodobo zabezpečil pracovné miesta. VW SK preto predstavil Plán 2025 a zároveň zverejnil výsledky spoločnosti za rok 2018.

V bratislavskom závode Volkswagen Slovakia vyrobili v minulom roku 408 208 vozidiel. Do výrobného portfólia pribudli ako novinky tretia generácia Volkswagen Touareg a úplne nový model Audi Q8. Zároveň v Bratislave vyrobili 383 640 prevodoviek, v Martine 33,6 milióna komponentov pre prevodovky, podvozky a motory a v Stupave 9 750 nástrojov pre výrobu vozidiel.

V hre je niekoľko scenárov (viac ako dva a menej ako 10), čo by malo pribudnúť na výrobných linkách. Na otázku podkapotou.sk, či to bude ďalší elektromobil, odpovedal Dr. Oliver Grünberg, predseda predstavenstva a člen predstavenstva pre technickú oblasť vo Volkswagen Slovakia, že aj to je vo výhľade. Rozhodnúť o tom má koncernové vedenie VW.

Predstavený Plán 2025 je cesta k zabezpečeniu budúcnosti závodu, kde ako tímový cieľ, ku ktorému môže prispieť každý zamestnanec, je zefektívnenie výroby. Vyše 1000 zamestnancov sa zapojilo aktívne do zlepšovania a podali viac 1800 zlepšovacích nápadov. VW SK vyplatila na odmenách viac než 520 000 €.

Plán 2025 je iniciatíva spájajúca všetky aktivity VW SK, ktoré pomáhajú zvýšiť atraktivitu a konkurencieschopnosť spoločnosti pri rozhodovaní o pridelení výroby nového produktu na koncernovej úrovni. Patria sem tri piliere, na ktoré sa VW SK aktuálne sústreďuje. „Jedným z kľúčových faktorov pri rozhodovaní o pridelení výroby je efektivita. Našou úlohou je sústrediť sa po fáze obrovských investícií a viacerých nábehov na sériovú výrobu s jasným zreteľom na cieľ značky, zvýšiť efektivitu podniku do roku 2025 o 30 %. VW SK si predsavzal naplniť ho z veľkej časti už v rokoch 2019 – 2020. Prispieť k tomu môže svojou angažovanosťou každý jeden z nás,“ uviedol Dr. Oliver Grünberg.

Ďalším pilierom sú priemyselné vzťahy a spoluzodpovednosť sociálnych partnerov za budúcnosť spoločnosti. „Veríme, že spoločne dosiahneme takú dohodu, vďaka ktorej zostaneme aj naďalej dobrým a sociálnym zamestnávateľom a zároveň budeme stabilným a konkurencieschopným partnerom pre našich koncernových zákazníkov,“ dodal Dr. Grünberg.

Ako uviedla Karen Kutzner, členka Predstavenstva VW SK a finančná riaditeľka, viac ako 10 000 z vyše 14 800 zamestnancov (na konci roka 2018) je v podniku vyše 5 rokov a dokonca 33% viac ako 10 rokov. Stabilita pracovného prostredia je jedným z faktorov, prečo ľudia zostávajú. Pri zvyšovaní kvalifikácie sa VW SK podieľal vlani na vzdelávaní zamestnancov sumou 7,3 mil. eur, pre ktorých realizoval takmer 22-tisíc kvalifikačných aktivít. Okrem toho prispieva na rôzne benefity mimo platu zamestnancov, kde zaplatí ďalších takmer 2 000 eur na zamestnanca. Najviac využívané sú zmluvná doprava, doplnkové dôchodkové poistenie a ubytovanie. Spoločnosť poskytuje zamestnancom nad rámec zákonnej povinnosti príspevok na dovolenku až do výšky 700 eur. Zamestnanci ho môžu využiť na zahraničnú dovolenku bez ohľadu na čerpanie zákonného príspevku na rekreáciu. Nechýbajú  zdravotné prehliadky, preventívne vyšetrenia, aj rekondičné pobyty. Za 10 rokov sa zvýšil hrubý mesačný príjem o 60% (z 1216 €) na 1954 € v roku 2018. Je to o 93% viac, ako je hrubý priemerný mesačný príjem na Slovensku.

Obrat spoločnosti dosiahol v roku 2018 celkovo 10,4 mld. eur a zisk pred zdanením 301 mil. eur. Od svojho vzniku investoval VW SK na Slovensku vyše 4,5 miliárd eur. V predchádzajúcich rokoch smerovali významné investície do výroby a rozširovania závodu. Do prevádzky uviedol karosáreň Audi, aj karosáreň a montážnu halu Porsche. Do existujúcej výroby boli integrované viaceré nové modely. Po nábehových rokoch sa spoločnosť aktuálne sústreďuje na sériovú produkciu a štandardizáciu výrobných procesov. Tomu zodpovedá v roku 2018 výška investícií 181 miliónov eur.  

Viac ako 99 % obratu z výroby vozidiel tvorí export do vyše ako 150 krajín celého sveta. Najväčší objem dodávok smeroval do Číny (22 %), USA (18 %) a do Nemecka (14 %). VW SK nakúpil vlani od slovenských dodávateľov materiál pre výrobu vozidiel v hodnote 2,5 mld. eur.

K zvýšeniu atraktivity bratislavského závodu v koncerne by určite prispelo zlepšenie podnikateľského prostredia na Slovensku. „Volkswagen Slovakia víta každú aktivitu a opatrenie, ktoré zlepší podnikateľské prostredie na Slovensku, a tým podporí stabilitu pracovných miest,“ vysvetlil Dr. Grünberg. 

Pre Volkswagen Slovakia sa črtá, že zostane naďalej atraktívnym „Best cost“ závodom v rámci koncernu, kde si cenia hlavne kvalitu, ktorú majú vozidlá vychádzajúce z jeho brán. Ak pribudne do výroby ďalší model, má to znamenať zlepšenie pozície. V prípade elektromobilu by to zlepšilo perspektívu do budúcnosti.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku