18.02.2019

Koniec benzínu a nafty? Ďalšia ropná veľmoc sa orientuje na vodík

Pilotnú flotilu elektromobilov na palivové články dodá Toyota do Saudskej Arábie.

Koncern Saudi Aramco uzatvoril dohodu s americkou firmou Air Products na vybudovanie prvej vodíkovej čerpacej stanice v Saudskej Arábii. Svetový exportér ropy chce týmto spôsobom  investovať do čistých technológii v saudskom kráľovstve. Firmy Saudi Aramco a Air Products, ktoré v tomto roku otvoria prvé vodíkové čerpacie stanice v krajine, si objednali sedany Mirai. Saudská Arábia je po Spojených arabských emirátoch druhou krajinou na Blízkom východe, ktorá investuje do vodíkovej technológie a elektromobilov značky Toyota.

Vodíkovú čerpaciu stanicu umiestnia v Dhahran Techno Valley Science Park na východe krajiny. Do prevádzky ju uvedú v druhom štvrťroku  2019. Spoloupráca medzi Saudi Aramco a Air Products  nie je novinkou. V uplynulom roku vytvorili oba koncerny spolu s tretím partnerom – saudskou spoločnosťou Acwa Power – joint venture, ktorej úlohou je vyvinúť zariadenie na splyňovanie, výrobu elektriny a vodíka. Spoločná investícia sa vyšplhala na 8 miliárd dolárov.

„Vodíkové palivové články sú vhodným spôsobom elektrifikácie dopravy. Umožňujú jednoduché tankovanie za niekoľko minút a jazdu na dlhé vzdialenosti,” povedal  Ahmad Al Khowaiter, technický riaditeľ spoločnosti Saudi Aramco. „Používanie vodíka vyrobeného z ropy alebo z plynu na pohon elektromobilov je vynikajúci spôsob, ako využiť ropu pre čistú dopravu.”  

Saudská Arábia nie je jedinou krajinou Arabského polostrova, ktorá spolu s Toyotou zavádza do praxe vodíkové vozidlá.  V minulom roku spustila vláda v Dubaji pilotný program vodíkových taxíkov Toyoty Mirai. Niekoľko mesiacov predtým Toyota v spolupráci s francúzskym producentom vodíka Air Liquide a svojim oficiálnym distribútorom  v Emirátoch  Al-Futtaim Motors uviedla do prevádzky prvú vodíkovú čerpaciu stanicu v Dubaji a začala s výstavbou druhej v Abu Zabi.

Toyota mieni podstatne zvýšiť výrobu

Toyota, ktorej patrí prím v produkcii  vodíkových automobilov, vyrába vodíkový model sedan Mirai od roku 2014. Výskumu technológie vodíkových palív sa venuje už viac ako dve desaťročia. Mirai je v predaji na vybraných trhoch už štyri roky a do konca roku  2018 predstavoval jej celkový predaj  7 750 vozidiel. V roku 2020 plánuje  japonská automobilka spustiť nové výrobné linky s cieľom zvýšiť ročnú produkciu zo súčasných 3 000 na 30 000 kusov ročne. 

Toyota Mirai debutovala v decembri 2014 v Japonsku a od roku  2015 roku je dostupná v Európe aj v USA.  V priebehu tohto roka sa model dostane na kanadský trh a na uvedenie do predaja sa pripravujú ďalšie krajiny vrátane Austrálie.

V roku 2014 bola spustená do prevádzky čerpacia stanica na vodík v Berlíne, o rok neskôr bola otvorená ďalšia vo Viedni. Postupne pribúdajú aj v iných mestách a krajinách. V Poľsku budú prvé dve stanice na tankovanie vodíka uvedené do prevádzky v roku 2021. Investorom je spoločnosť Lotos, ktorá nainštaluje zásobníky tohto prvku na svojich čerpacích staniciach vo Vašave a v Gdansku.

Japonská vodíková politika

Spolupráca spoločnosti  Toyota so Saudskou Arábiou a Spojenými arabskými emirátmi má strategický význam aj pre Japonsko, ktoré ráta s dovozom vodíka z tejto oblasti v podobe amoniaku. Japonsko – krajina moderných technológií, ktorá nedisponuje vlastnými zásobami fosílnych palív, realizuje strategický program prestavby domácej ekonomiky na vodíkové technológie. Prechod na využitie vodíka v ekonomike sa týka dopravy, energetiky, teplární, či priemyslu a Toyota je jedným z hlavných realizátorov vládnej politiky. Pred rokom založili spoločnosti Toyota, Nissan, Honda a ďalší partneri zo sektoru infraštruktúry a financií konzorcium, ktoré rýchlym tempom vybuduje v celom Japonsku 160 vodíkových staníc.  V priebehu minulého roka sa stalo Japonsko prvou krajinou na svete, ktorá prekročila počet 100 fungujúcich vodíkových čerpacích staníc.

Toyota sa neobmedzuje iba na výrobu osobných automobilov poháňaných vodíkom. Najväčšia japonská automobilka ponúka aj mestské autobusy a dodávky s technológiou palivových článkov a spolu s  East Japan Railway Company pracuje na vývoji elektrických lokomotív na vodík.

Vodík je bežne sa vyskytujúci, čistý a bezpečný nosič energie, ktorý sa používa ako palivo a priemyselný plyn.  Jeho výroba môže byť vhodným doplnením obnoviteľných zdrojov energie ako spôsobu ukladania prebytkov energie z veterných, solárnych alebo vodných elektrární. Zdrojom tohto prvku môže byť množstvo rôznych látok vrátane poľnohospodárskeho a komunálneho odpadu, ako aj voda. Možno ho skladovať v kvapalnej forme, alebo ako stlačený plyn.

Na výrobu energie z vodíka slúžia palivové články, ktorých odpadovým produktom je para. Vodíkovú energiu pritom možno vyrábať vo veľkých elektrárňach, ale aj malých domácich zariadeniach a, samozrejme, v automobiloch. Japonsko túto výhodu využíva pre  systémy núdzovej reakcie v prípade prírodných katastrof – každá Toyota Mirai s naplnenou nádržou môže dodávať elektrickú energiou domácnosti po dobu 5 dní.  Mestské autobusy, ktoré disponujú omnoho väčšími rezervami vodíka, môžu byť zdrojom energie pre evakuačné centrá alebo nemocnice.

Komentáre k článku