2019-02-18 15:55:00
Toyota Mirai je novinkou
Toyota Mirai je novinkou desaťročia, ČS na vodík v Belgicku
Zdroj: Toyota Motor Europe

Koniec benzínu a nafty? Ďalšia ropná veľmoc sa orientuje na vodík

Pilotnú flotilu elektromobilov na palivové články dodá Toyota do Saudskej Arábie.

Koncern Saudi Aramco uzatvoril dohodu s americkou firmou Air Products na vybudovanie prvej vodíkovej čerpacej stanice v Saudskej Arábii. Svetový exportér ropy chce týmto spôsobom  investovať do čistých technológii v saudskom kráľovstve. Firmy Saudi Aramco a Air Products, ktoré v tomto roku otvoria prvé vodíkové čerpacie stanice v krajine, si objednali sedany Mirai. Saudská Arábia je po Spojených arabských emirátoch druhou krajinou na Blízkom východe, ktorá investuje do vodíkovej technológie a elektromobilov značky Toyota.

Vodíkovú čerpaciu stanicu umiestnia v Dhahran Techno Valley Science Park na východe krajiny. Do prevádzky ju uvedú v druhom štvrťroku  2019. Spoloupráca medzi Saudi Aramco a Air Products  nie je novinkou. V uplynulom roku vytvorili oba koncerny spolu s tretím partnerom – saudskou spoločnosťou Acwa Power – joint venture, ktorej úlohou je vyvinúť zariadenie na splyňovanie, výrobu elektriny a vodíka. Spoločná investícia sa vyšplhala na 8 miliárd dolárov.

Zdroj: Toyota

„Vodíkové palivové články sú vhodným spôsobom elektrifikácie dopravy. Umožňujú jednoduché tankovanie za niekoľko minút a jazdu na dlhé vzdialenosti,” povedal  Ahmad Al Khowaiter, technický riaditeľ spoločnosti Saudi Aramco. „Používanie vodíka vyrobeného z ropy alebo z plynu na pohon elektromobilov je vynikajúci spôsob, ako využiť ropu pre čistú dopravu.”  

Saudská Arábia nie je jedinou krajinou Arabského polostrova, ktorá spolu s Toyotou zavádza do praxe vodíkové vozidlá.  V minulom roku spustila vláda v Dubaji pilotný program vodíkových taxíkov Toyoty Mirai. Niekoľko mesiacov predtým Toyota v spolupráci s francúzskym producentom vodíka Air Liquide a svojim oficiálnym distribútorom  v Emirátoch  Al-Futtaim Motors uviedla do prevádzky prvú vodíkovú čerpaciu stanicu v Dubaji a začala s výstavbou druhej v Abu Zabi.

Toyota mieni podstatne zvýšiť výrobu

Toyota, ktorej patrí prím v produkcii  vodíkových automobilov, vyrába vodíkový model sedan Mirai od roku 2014. Výskumu technológie vodíkových palív sa venuje už viac ako dve desaťročia. Mirai je v predaji na vybraných trhoch už štyri roky a do konca roku  2018 predstavoval jej celkový predaj  7 750 vozidiel. V roku 2020 plánuje  japonská automobilka spustiť nové výrobné linky s cieľom zvýšiť ročnú produkciu zo súčasných 3 000 na 30 000 kusov ročne. 

Toyota Mirai debutovala v decembri 2014 v Japonsku a od roku  2015 roku je dostupná v Európe aj v USA.  V priebehu tohto roka sa model dostane na kanadský trh a na uvedenie do predaja sa pripravujú ďalšie krajiny vrátane Austrálie.

Zdroj: Toyota
Zdroj: Toyota

V roku 2014 bola spustená do prevádzky čerpacia stanica na vodík v Berlíne, o rok neskôr bola otvorená ďalšia vo Viedni. Postupne pribúdajú aj v iných mestách a krajinách. V Poľsku budú prvé dve stanice na tankovanie vodíka uvedené do prevádzky v roku 2021. Investorom je spoločnosť Lotos, ktorá nainštaluje zásobníky tohto prvku na svojich čerpacích staniciach vo Vašave a v Gdansku.

Japonská vodíková politika

Spolupráca spoločnosti  Toyota so Saudskou Arábiou a Spojenými arabskými emirátmi má strategický význam aj pre Japonsko, ktoré ráta s dovozom vodíka z tejto oblasti v podobe amoniaku. Japonsko – krajina moderných technológií, ktorá nedisponuje vlastnými zásobami fosílnych palív, realizuje strategický program prestavby domácej ekonomiky na vodíkové technológie. Prechod na využitie vodíka v ekonomike sa týka dopravy, energetiky, teplární, či priemyslu a Toyota je jedným z hlavných realizátorov vládnej politiky. Pred rokom založili spoločnosti Toyota, Nissan, Honda a ďalší partneri zo sektoru infraštruktúry a financií konzorcium, ktoré rýchlym tempom vybuduje v celom Japonsku 160 vodíkových staníc.  V priebehu minulého roka sa stalo Japonsko prvou krajinou na svete, ktorá prekročila počet 100 fungujúcich vodíkových čerpacích staníc.

Zdroj: Toyota

Toyota sa neobmedzuje iba na výrobu osobných automobilov poháňaných vodíkom. Najväčšia japonská automobilka ponúka aj mestské autobusy a dodávky s technológiou palivových článkov a spolu s  East Japan Railway Company pracuje na vývoji elektrických lokomotív na vodík.

Vodík je bežne sa vyskytujúci, čistý a bezpečný nosič energie, ktorý sa používa ako palivo a priemyselný plyn.  Jeho výroba môže byť vhodným doplnením obnoviteľných zdrojov energie ako spôsobu ukladania prebytkov energie z veterných, solárnych alebo vodných elektrární. Zdrojom tohto prvku môže byť množstvo rôznych látok vrátane poľnohospodárskeho a komunálneho odpadu, ako aj voda. Možno ho skladovať v kvapalnej forme, alebo ako stlačený plyn.

Na výrobu energie z vodíka slúžia palivové články, ktorých odpadovým produktom je para. Vodíkovú energiu pritom možno vyrábať vo veľkých elektrárňach, ale aj malých domácich zariadeniach a, samozrejme, v automobiloch. Japonsko túto výhodu využíva pre  systémy núdzovej reakcie v prípade prírodných katastrof – každá Toyota Mirai s naplnenou nádržou môže dodávať elektrickú energiou domácnosti po dobu 5 dní.  Mestské autobusy, ktoré disponujú omnoho väčšími rezervami vodíka, môžu byť zdrojom energie pre evakuačné centrá alebo nemocnice.

Komentáre k článku


Stream naživo