08.08.2018

Toyota má vodíkový kamión, prejde 480 km na jedno natankovanie

Japonská značka odhalila druhú verziu svojho elektrického nákladného vozidla poháňaného vodíkovými palivovými článkami.

Urobila tak ďalší krok k budúcnosti bezemisných nákladných vozidiel. Novinka predstavená v Centre pre automobilový výskum (CAR) v severnom Michigane s interným označením „Beta“ rozširuje schopnosti prvého testovacieho kamiónu Project Portal predĺžením dojazdu na viac ako 480 km na jedno natankovanie.

Ponúka aj vyššiu všestrannosť a manévrovacie schopnosti vďaka novej kabíne na spanie a jedinečnej palivovej skrini, vďaka ktorej sa ešte zväčšil priestor pre posádku bez predlžovania rázvoru.

Nákladné vozidlo Project Portal „Alpha“ od spustenia prevádzky v apríli 2017 prešlo takmer 16 000 testovacích kilometrov s prívesom. Bolo to v reálnych podmienkach prepravy na krátke vzdialenosti v prístavoch Long Beach a Los Angeles aj ich okolí. S výnimkou vodných pár neprodukovalo žiadne emisie. Jazdiť na krátke vzdialenosti začne tento rok na jeseň, čím v uvedených prístavoch zvýši kapacitu bezemisnej nákladnej dopravy a opäť prispeje k zníženiu vplyvu dopravy na životné prostredie.

Dlhší dojazd a zlepšené procesy

Project Portal 2.0 využíva skúsenosti získané po uvedení vozidla Alpha v roku 2017. Prvé ťažké nákladné vozidlo bolo výsledkom práce projektového tímu v rámci Toyoty a postupne sa počas jediného roka premenilo z pôvodného konceptu na plnohodnotné nákladné auto na prepravu na krátke vzdialenosti. Konštruktéri a technici v rámci tohto náročného projektu prispôsobili káblové zväzky, elektroniku a ďalšie komponenty dvoch sériových vozidiel Mirai pre palivové články. Cieľom bolo vytvoriť jeden z celosvetovo prvých ťažkých nákladných automobilov s nulovými emisiami.

Výsledky ich práce prekvapujú. Nákladné vozidlo Alpha s výkonom vyše 493 KW (670 k) s celkovou hmotnosťou približne 36 300 kg a dojazdom vyše 320 km na jedno natankovanie má krútiaci moment 1800 Nm. Stoja za ním dve sady palivových článkov z modelu Mirai a batérie s kapacitou 12 kWh. Hodnoty krútiaceho momentu a výkonu zostávajú pri modeli Project Portal Beta rovnaké, ale podarilo sa predĺžiť dojazd vozidla a súčasne zlepšiť ďalšie kľúčové parametre.

Celý projekt Project Portal prebiehal v duchu novátorských tradícií Toyoty, siahajúcich až do čias vstupu tejto firmy do automobilového sveta. A1, prvý sedan od Toyoty, vznikol približne rovnakým spôsobom ako pôvodné nákladné vozidlo Project Portal – prostredníctvom experimentovania, pokusov a omylov, vrátane množstva úsilia. Po dokončení v roku 1935 bol sedan A1 testovaný Kiičirom Toyodom, zakladateľom spoločnosti a potom doladený na prvý komerčne ponúkaný automobil s označením Toyoda AA.

V rovnakom duchu boli poznatky získané pri vývoji prvého nákladného vozidla využité na vzniku vozidla Project Portal 2.0, ktoré je prepracovanejšie a ponúka lepšiu funkčnosť i schopnosti. Toyota sa aj do budúcnosti zasadzuje podporovať vývoj vodíkovej infraštruktúry zameranej na spotrebiteľov, aby bolo možné potenciál vozidiel na palivové články využívať naplno.

Kvapka H2 v mori

V prístavoch Long Beach a Los Angeles dnes pracuje viac ako 16 tisíc nákladných vozidiel, ktoré produkujú škodlivé emisie. Očakáva sa, že tento počet raketovo vzrastie.  Vo všetkých prístavoch Spojených štátov sa používa vyše 43 tisíc nákladných vozidiel na prepravu na krátke vzdialenosti, čo sa negatívne prejavuje na produkcii vysokého množstva karcinogénnych látok, pevných častíc z dieselových motorov a ďalších znečisťujúcich látok vypúšťaných do vzduchu v prístavoch a ich okolí.

„Cieľom vývoja prvého nákladného vozidla bolo zistiť, či je možné dosiahnuť to, čo sa nám podarilo,“ komentoval Craig Scott, senior manažér severoamerickej kancelárie elektrifikovaných vozidiel a technológií automobilky Toyota. „Tentoraz sa zameriavame na komerčnú životaschopnosť. Chceme dosiahnuť významný rozdiel, z hľadiska kvality ovzdušia nielen v oblasti LA, ale aj naprieč USA a po celom svete.“

Nákladnými vozidlami sa to nekončí

Novým nákladným vozidlom Toyta  nadväzuje na strategický program Toyoty „Environmental Challenge 2050“ s cieľom eliminovať emisie CO2 produkované spoločnosťou Toyota Logistics Services v prístave Long Beach. Toyota už v minulosti ohlásila výstavbu závodu Tri-Gen, ktorý bude celosvetovo prvou megawattovou elektrárňou využívajúcou palivové články s taveným uhličitanmi, ktorej súčasťou bude aj vodíková čerpacia stanica. Závod na báze 100% obnoviteľného paliva bude využívať poľnohospodársky odpad na výrobu vody, elektriny a vodíka.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Toyota

Komentáre k článku