2018-10-30 12:00:00
Škoda SCALA
Škoda SCALA
Zdroj: Škoda auto

ŠKODA SCALA je úplne nový model českej automobilky

Nový charakter, nové technológie, nové meno: česká automobilka dopĺňa ponuku vozidiel obľúbenej kompaktnej triedy o auto Škoda SCALA.

Úplne nový model ponúka vysokú úroveň aktívnej i pasívnej bezpečnosti, full LED predné i zadné svetlomety, veľkorysú ponuku miesta pre cestujúcich aj batožinu a mnoho prvkov Simply Clever. K dispozícii je päť motorov, s výkonmi od 66 kW (90 k) do 110 kW (150 k). Päťdverové auto s karosériou hatchback prenáša do sériovo vyrábaného auta emocionálny dizajnový jazyk štúdie VISION RS. Na trh príde v prvej polovici roka 2019.

Spoločnosť Škoda Auto po prvýkrát predstavuje nový emocionálny dizajnový jazyk vozidla i jeho interiéru. Novým modelom urobila česká značka veľký krok aj po technickej stránke.  Preto sa názov SCALA, ktorý pochádza z latinčiny a v preklade znamená schody alebo rebrík, k nemu skvele hodí. Týmto vozidlom postúpila značka Škoda v oblasti vývoja vozidiel hneď o niekoľko priečok.

Nové tvary, dynamické dizajnové prvky a ostro rezané línie dodávajú autu autentický vzhľad s vlastnou identitou. Ako prvý model značky charakterizuje ďalší  vývojový stupeň dizajnu značky Škoda, ktorý sa bude aplikovať aj na budúcich vozidlách českej automobilky. Ako prvé sériovo vyrábané auto Škoda v Európe má Škoda SCALA na zadných dverách namiesto loga nápis ŠKODA.

Škoda SCALA vstupuje do triedy kompaktných vozidiel s veľkoryso priestranným interiérom. Dĺžka nového kompaktného vozidla je 4 362 mm, šírka 1 793 mm a výška 1 471 mm.  Rázvor náprav o dĺžke 2 649 mm je jedným z parametrov, ktorý pri modely SCALA zlepšuje jazdné vlastnosti.

Rozmermi interiéru sa vozidlo Škoda SCALA v niektorých parametroch podobá modelu Škoda Octavia.  Priestor pred kolenami cestujúcich na zadných sedadlách je 73 mm (rovnaká dĺžka je aj v Octavii), šírka vo výške lakťov na zadných sedadlách je 1 425 mm (1 449 mm má Octavia) a priestor pre hlavu cestujúcich na zadných sedadlách je 982 mm (980 mm v Octavii). Škoda SCALA má aj ďalšiu črtu, ktorá je typická pre modely značky Škoda. Disponuje jedným z najväčších batožinových priestorov vo svojej triede – základný objem je 467 l, sklopením zadných sedačiek sa môže objem batožinového priestoru zväčšiť až na 1 410 litrov.

Zdroj: Škoda auto

Vozidlo charakterizujú moderné, v doplnkovej výbave dostupné full LED predné svetlomety a full LED zadné skupinové svetlá. Nový kompaktný automobil má ako prvý model značky Škoda dynamické zadné smerové svetlá. Pod zadným nárazníkom sa skrýva príplatkový prvok Simply Clever: elektricky sklápateľné ťažné zariadenie, ktoré sa vyklopí po stlačení tlačidla v batožinovom priestore. Škoda SCALA má aj ďalšie typické prvky značky Škoda, napríklad  miesto na dáždnik vo dverách vodiča (vrátane dáždnika), alebo škrabku na ľad v dvierkach palivovej nádrže, ale aj elektricky ovládané piate dvere s funkciou Tip-To-Close, ktoré v doplnkovej výbave.

Moderný vzhľad vozidla Škoda SCALA budú dopĺňať tiež najnovšie digitálne technológie integrované vo vozidle. Flexibilne konfigurovateľný Virtuálny Kokpit ako extra výbava má displej vo veľkosti 10,25“. Ide o najväčší displej v rámci triedy kompaktných vozidiel.

Vďaka novej generácii mobilných online služieb Škoda Connect môžu cestujúci pomocou mobilného telefónu zamknúť a odomknúť vozidlo, aktualizovať software infotainment systému, alebo mapy navigácie. Návšteva predajcov vozidiel nie je nutná. Škoda SCALA je prvým modelom značky Škoda, ktorý je sériovo vybavený pripojením k internetu. Zabudovaná karta eSIM poskytuje vysokorýchlostné pripojenie LTE. Ďalšia SIM karta, alebo zdieľané pripojenie pomocou smartphonu, už nie je potrebné. V štandardnej výbave bude táto karta eSIM podporovať funkcie Tiesňového volania a Proaktívne servisné služby.

Päť úsporných motorov, v ponuke aj nastaviteľný podvozok

Vozidlo Škoda SCALA ponúkne 5 rôznych motorov, ktoré splňujú emisnú normu Euro 6d-TEMP. Sú to tri benzínové a jeden naftový motor. Neskôr v priebehu roka 2019 pribudne motor s pohonom na ekologický zemný plyn (CNG). Všetky motory majú priame vstrekovanie, sú vybavené turbodúchadlom, Start-Stop systémom a rekuperáciou brzdnej energie.

Prenos hnacej sily benzínového motoru 1,0 TSI s výkonom 70 kW (95k) zabezpečuje manuálna 5-stupňová prevodovka. Motor 1,0 TSI s výkonom 85 kW (115 k) má manuálnu 6-stupňovú prevodovku, n výber bude aj príplatková automatická 7-stupňová prevodovka DSG. Vrcholový benzínový agregát vozidla Škoda SCALA je štvorvalcový motor 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) - štandardne s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou, na výber je tiež 7-stupňová automatická prevodovka DSG. Všetky benzínové motory sú vybavené filtrom pevných častíc.

Štvorvalcový naftový motor 1,6 TDI s výkonom 85 kW (115 k) má krútiaci moment 250 Nm a sériovo je vybavený systémom SCR so vstrekovaním AdBlue a filtrom pevných častíc. Tiež spĺňa emisnú normu Euro 6d-TEMP. Štandardne bude dodávaný s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou, ale možno si vybrať aj automatickú 7-stupňovú prevodovku DSG.

Ekologickým variantom nového auta ŠKODA SCALA je motor 1,0 G-TEC. Trojvalcový motor je primárne poháňaný zemným plynom (CNG), pri ktorom sa vypúšťa menej emisií CO₂ a NOₓ ako pri spaľovaní benzínu. Po vyčerpaní natankovaného zemného plynu môže motor spaľovať aj benzín. Aktuálna verzia motora na CNG má výkon 66 kW (90 k), k prenosu hnacej sily výhradne slúži manuálna 6-stupňová prevodovka.

Zdroj: Škoda auto

Štandardne dodávaný podvozok dodá novému vozidlu Škoda SCALA isté a dynamické jazdné vlastnosti. Viac možností individualizácie a športového charakteru umožňuje nový, na objednávku dostupný Sport Chassis Preset, ktorý ponúka dve rôzne nastavenia podvozku. Podvozok je o 15 mm  nižší a ponúka okrem režimu Normal aj režim Sport s tuhšou charakteristikou tlmičov elektronicky ovládaným ventilom. Umožňuje to športovejšiu jazdu a intenzívnejší kontakt s vozovkou. Vodič môže prepínať obidve nastavenia v menu voľby jazdného režimu Driving Mode Select.

Asistenčné systémy z vozidiel vyššej triedy

Jedným z asistenčných systémov k dispozícii v rozšírenej verzii, je aj systém Side Assist. V rámci doplnkovej výbavy upozorňuje vodiča na to, keď vozidlá za ním majú úmysel predbiehať, alebo sa už nachádzajú v mŕtvom uhle. Známy systém Blind Spot Detect má dosah radaru 20 m, systém Side Assist vie zaregistrovať vozidlá až do vzdialenosti 70 m a dokáže tak efektívne varovať pred nebezpečenstvom aj na diaľniciach alebo rýchlostných cestách. Súčasťou systému je aj systém Rear Traffic Alert. Na dlhých cestách po diaľnici až do rýchlosti 210 km/h sa dá využiť v rámci doplnkovej výbavy adaptívny tempomat (ACC) Asistent pre jazdu v pruhoch Lane Assist a Front Assist sú už súčasťou štandardnej výbavy. Front Assist vrátane funkcie núdzovej brzdy sleduje pomocou radaru priestor pred vozidlom a pomáha predchádzať nehodám. Užitočným pomocníkom pri parkovaní je doplnkový parkovací asistent Park Assist, ktorý vozidlo Škoda SCALA automaticky zaparkuje pozdĺžne,  alebo priečne a vie z týchto miest aj vyjsť.

Vysoká úroveň bezpečnosti

Pre bezpečnú jazdu a lepšiu viditeľnosť pri jazde vo tme a za zlého počasia ponúka model ŠkodaSCALA full LED predné svetlomety a full LED zadné skupinové svetlá. O príjemné prostredie v interiéri sa stará ambientné LED osvetlenie.

Úroveň bezpečnosti ďalej zvyšujú rôzne prvky pasívnej bezpečnosti. V prípade hroziacej nehody uzavrie proaktívna ochrana cestujúcich Crew Protect Assist (ktorá je dostupná na požiadanie) automaticky v predstihu bočné okná a dotiahne bezpečnostné pásy na predných sedadlách. V prípade nehody chráni cestujúcich vo vozidle Škoda SCALA až 9 airbagov. Okrem dvoch predných pre vodiča a spolujazdca ponúka nový kompaktný model kolenného airbagu pod volantom. Na požiadanie sú dostupné aj bočné airbagy vpredu a hlavové airbagy a bočné airbagy vzadu. Multikolízna brzda zabraňuje nekontrolovanému pohybu vozidla po zrážke. Tiesňové volanie sa automaticky aktivuje v prípade aktivácie airbagov alebo predpínačov bezpečnostných pásov cestujúcich na predných sedadlách. Spustenie je možné aj manuálne.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Škoda auto

Komentáre k článku


Stream naživo