2017-05-09 10:45:00
ebajk sezóna 2017
ebajk sezóna 2017

Ani Sagan nemá šancu proti vám na ebajku...

Počasie už láka do prírody a neraz to riešime šalamúnsky: dovezieme sa niekam a tam presadneme na bicykel.

Už netreba – zvládnuť sa dajú aj dlhšie trasy bez väčšej únavy. Budete lepší, ako najlepší cyklisti sveta.  Stačí, ak si zvolíte niektorý z ebajkov. Dovolená podpora elektriny vás katapultuje na úroveň profesionálov. Značiek a modelov pribúda, orientovať sa v nich začína byť problém. Sú stále lepšie a výkonnejšie. Napríklad Yamahu. Táto značka je známa nielen vo svete muzikantov, ako výrobca známych hudobných nástrojov. Samozrejme, že aj vo svete motocyklov. Nuž a odtiaľ je už len kúsok k bicyklom. Samozrejme s motorovou podporou. Ako inak – s elektrickou.

Spoločnosť ebajk pred časom predstavila v reštaurácii Stroodel na Brečtanovej ulici v Bratislave novinky pre rok 2017. Nebola to náhoda, prečo práve na tomto mieste. Je tam ebajkconnect, teda miesto, kde si pri svojich výletoch zadarmo nabijete batériu (Bosch alebo Yamaha). Spomenutá reštaurácia je po ceste smerom na Kamzík, v okolí sú zaujímavé cyklistické trasy.

Spoločnoť ebajk je propagátorom elektromobility a preto zriaďuje sieť staníc ebajkconnect. Sú zvolené tak, aby pokrývali zaujímavé a najviac navštevované lokality Okrem dopnenia energie do baterky vášho ebajku sa môžete osviežiť a načerpať sily aj vy. Na stránke ebajkconnect sa dajú zistiť presné lokality a aj otváracie doby, ako informácie, aké typy batérií kde nabíjajú.

V Bratislave a blízkom okolí je zatiaľ táto sieť najbohatšia. Od nabíjačky k ďalšej nabíjačke nie je vzdialenosť väčšia ako 10 km. Odviezť sa môžete až za Modru bez obáv, že nebudete mať „šťavu“. Aktívnych je 16 ďalších staníc, 8 sa pripravuje a plán je, aby bolo v roku 2017 v prevádzke až 40 takýchto nabíjacích staníc na Slovensku. Nie je to iba túžba, ebajk otvoril pred časom pobočku aj v Košiciach. Aj na východe Slovenska bola veľmi silná požiadavka na servis a na možnosť vyskúšať si elektrobicykle. Spolu s občianskym združením e-DNA zorganizovali v roku 2016 spoločne 21 podujatí. Ukazuje sa, že elektrobicykle spájajú ľudí.

Poďme sa ale pozrieť na techniku, čo si pripravila pre tento rok. Novinkou v oblasti elektrobicyklov napríklad nové asistenčné motory. Po značke Bosch a Yamaha začínajú nastupovať aj ďalšie značky. Pôvodní výrobcovia nechcú zaostať, preto vyvíjajú nové motory. Doslova búrlivý je vývoj aj v oblasti zobrazovacích zariadení a konektivite bicyklov, povedzme so smartfónmi.

Karol Guľa, CEO a zanietený propagátor zdravého pohybu na (elektro)bicykloch predstavil motor Yamaha PW-X. Je od predchádzajúceho modelu ľahší o 310 gramov (váži 3,1 kg) a pritom je kompaktnejší o 13%. Má teraz až 5 stupňov asistenčnej podpory pri bicyklovaní. K súčasným štyrom režimom (Eco+, Eco, Standard a High) pribudol pri tomto motore režim s označením EXPW. Najnovší a najsilnejší režim asistencie motora s mimoriadnym výkonom až trvalých 80 Nm je určený pre najťažšie a najnáročnejšie terény. S týmto motorom by na vás ani Sagan nemal šancu...

Motor umožňuje polohovateľné umiestnenie a prináša použitie dvojprevodníka, čiže prehadzovačka už bude aj vpredu. Nový bicykel s týmto motorom má nástup asistencie motora pri prvom šliapnutí do pedálu omnoho akčnejší. Yamaha tiež aktualizovala aj batériu. Nielen k novému motoru vyvinula novú 500Wh jednotku. Je podobná tým, ktoré poznáme od značiek Bosch a Shimano. Výhodou je aj spätná kompatibilita k pôvodnému motoru PW. Ak si teda k vášmu doterajšiemu motoru dokúpite novú baterku, jazdíte ešte ďalej a viac.

Možno sa pýtate, ako dlho vydrží batéria v elektrobicykloch. Väčšinou sú 36 voltové typu LiIon so špičkovým manažmentom batérie. Batérie v elektrobicykloch vďaka tomu prinášajú vyššiu spoľahlivosť a dlhšiu výdrž. Používatelia ani po 4 rokoch nebadajú podstatné zmeny. Pokles kapacity batérií za ten čas je asi 30 %.

Klasici idú do elektriny

Čoraz viac výrobcov klasických bicyklov a komponentov si uvedomuje smerovanie pozornosti do elektrobicyklov. Komponenty na ebajkoch sú aj viac zaťažované používaním motora v stredovom náboji a samotná reťaz je výrazne namáhaná ťahom. Je to porovnateľné s vrcholovým športovým zaťažením. Preto výrobcovia vyvíjajú  svoje produkty špeciálne pre tento segment.

Ďalší výrobca, ktorý vstupuje do oblasti elektrobicyklov je Shimano. Elektromotor s označením 8000 predstavuje vstup do kategórie e-MTB. Teraz si môžete užiť pravý horský elektrobicykel s motorom, ktorý je najužší v ponuke s podporou do 70 Nm. Batéria má kapacitu 500 Wh. Vybrať sa dá z troch stupňov podpory a nový bicykel spolupracuje s elektronickými radeniami Di2 od Shimano.

Súprava SRAM X1

Je určená výlučne na ebajky. Má väčšie brzdy a celkovo pevnejšie komponenty. Namiesto typických 11 pastorkov je na kazete len 8. Tým je zredukované kríženie reťaze pri preraďovaní a jej celkové opotrebenie. Pastorky sú robustnejšie a samotná reťaz vydrží dlhšie.

Brzdy SRAM Guide RE

Výrazne vyššia brzdná sila zo štandardných cross country bŕzd a silný štvorpiestikový brzdič (strmeň) zo zjazdového modelu Code. Je to adept na víťaza v ebajkových brzdách vďaka kombinácii brzdnej sily, jej dávkovania a rozumnej ceny.

Brzdy MAGURA – MT5e

Brzdná sila štyroch piestov zabezpečí vysokú stabilitu v brzdení a väčšiu bezpečnosť. Ideálne na zvýšenú záťaž a opotrebenie, ktoré na ne ebajky kladú. Sú vhodné aj na S-Pedelec, kde musia mať brzdy napojenie na brzdové svetlo. S-Pedelec je ebajk s povolenou rýchlosťou asistencie motora do 45 km/h, tie však Slovensko zatiaľ nemá upravené v legislatíve.

Zobrazovacie jednotky prešli tiež búrlivým rozvojom. Okrem zobrazovania údajov o jazde si môžete navoliť aj kontrolný režim, vybrať farebné ukazovatele či štandardný cyklopočítač. Vybrať si môžete program pre rekonvalescenciu napr. aj po infarkte. Do módy prichádza aj minimalizmus, keď zobrazovacia jednotka ukazuje len minimum informácií. Môžete si presnejšie vybrať, čo má zobrazovacia jednotka ukazovať a podľa toho vybrať príslušný typ.

V poslednom čase vidno výrazné zmeny pri inštalácii motorov a batérií do rámov. Ľudia nechcú na prvý pohľad prezrádzať, že majú elektrobicykel. Preto sa postupne zredukovali rozmery motora. Módou posledného obdobia je polointegrácia, keď sa batéria stáva skoro integrálnou súčasťou rámu bicykla.

Elektrobicykel nie je lacný, preto sa zriaďujú požičovne. Po celom Slovensku vznikne sieť partnerov ebike pod názvom ebajkrental. Budete si môcť elektrobicykel požičať napríklad aj v Areáli snov na Štrbskom plese.

Elektrobicykle ebike edition

Ide o unikátne zlepšenia štandardných modelov elektrobicyklov, takpovediac tuning. Z klasických bicyklov sa upravujú do podoby prispôsobenej na mieru. Po takejto úprave váži ebike edition podstatne menej ako 20 kg. Aj takéto špeciálne modely budú dostupné za zaujímavé ceny.

Jozef Vydra
ZDROJ: ebajk, humancenter

Komentáre k článku


Stream naživo