01.06.2015

Renault Espace - zakladateľ triedy MPV konvertoval na crossover

Po autosalónových predstaveniach sa ikona kategórie MPV dostáva aj na slovenské cesty.

Renault priniesol do Európy v roku 1984 Espace, považovaný za prvého zástupcu segmentu MPV. Teraz v piatej generácii potreboval ďalšiu výzvu, ktorou by oslovil motoristov. Preto ten posun od MPV do nových sfér. Terajší Renault Espace už ani zďaleka nie je taký, ako býval. Požiadavky zákazníkov sa časom menili a Espace sa inšpiroval v čoraz populárnejšom segmente SUV. Dostal sa z čistokrvného MPV na polcestu k SUV. Stal sa tak crossoverom medzi SUV a pôvodnou triedou.

Najnovší Espace je crossover, teda v podstate mierne zvýšené a oplastované auto. Ale zmena vzhľadu a proporcií nie sú všetko Novinka ponúka viac, ako iba to. Pod kapotou sú na výber 3 motory, k dispozícii sú adaptívne tlmiče a natáčanie zadných kolies, čiže Espace vie zatáčať štyrmi kolesami. U nás štartuje s cenou od 28 990 eur vo výbave Life s naftovým motorom 1,6 dCi s výkonom 96 kW (130 k), ktorý ako jediný využíva manuálnu šesťstupňovú prevodovku. Už v základnej výbave má LED predné svetlomety a pevné panoramatické strešné okno. Siaha až nad predné sedadlá. Nechýbajú aj parkovacie snímače vpredu, vzadu, ale aj zboku.

Poďme do interiéru, kde je určite veľmi zaujímavou funkciou sklápanie zadných sedadiel (aj v treťom rade) pomocou tlačidiel v batožinovom priestore alebo priamo z miesta vodiča pomocou dotykového displeja. (Škoda, že späť ich treba zdvíhať ručne...). Apropo - veľký dotykový displej čiastočne ovláda aj kúrenie. Multimediálny systém s navigáciou R-link druhej generácie sa ale dá ovládať tiež pomocou otočného tlačidla v stredovej „plávajúcej“ konzole. Nemusíte si priplatiť ani za displej s integrovanou navigáciou TomTom. Vyššia výbava Zen má naviac napríklad zliatinové disky, kombinované čalúnenie a systém sledovania mŕtveho uhla.

Podľa stupňa výbavy sú v Espace aj full LED svetlá,  adaptívny tempomat, head up displej, lane assist, čítanie dopravných značiek, ale takisto aj masážne predné sedadlá. Prémiový audiosystém Bose sa montuje za príplatok a mal by dokázať čiastočne „vymazať“ rušivé frekvencie prenikajúce z exteriéru.

Vrcholná výbava Initiale Paris pri najvýkonnejšom naftovom motore stojí 41 290 eur. Vo výbave sa môže pochváliť špecifickou farbou a vyhotovením interiéru. Vonkajší dizajn auta podporia aj 19-palcové zliatinové disky, či systém 4Control.  Umožňuje v rámci voľby jazdného režimu tiež nastavenie tuhosti adaptívnych tlmičov, ako aj uhol natáčania zadných kolies.

Espace je postavený na rovnakej podvozkovej platforme ako SUV Renault Kadjar, či koncernové Nissan Qashqai a X-trail. Oproti predchodcovi prešiel výraznou redukčnou diétou a nová generácia má približne o 250 kg menej. O 4 centimetre je nižšia aj svetlá výška karosérie, samotné auto je nižšie o 6 cm. Mierne sa tým zmenšil priestor pre hlavy na zadných sedadlách. Dĺžka auta zostala rovnaká, rázvor osí kolies je dlhší o 1,6 cm.

Pod kapotou sa objavia tri motory. Základným je 1,6 litrový naftový štvorvalec s výkonom 96 kW (130 k), ktorý sa montuje napríklad do modelu Mégan.  Výkonnejšia verzia s dvoma turbami má 118 kW (160 k). Benzínové motory zastupuje preplňovaný 1,6 litrový štvorvalec s výkonom 147 kW (200 k) síl, ktorý používa napríklad Clio RS. Šesťstupňová manuálna prevodovka je určená pre slabší naftový motor, silnejší má na výber aj šesťstupňovú dvojspojkové automatickú prevodovku EDC. Benzínový motor je len so sedemstupňovým automatom.

Zaujímavosťou je najvýkonnejšia naftová verzia Initiale Paris s naftovým biturbom a šesťstupňovým automatom, ktorá je na vrchole ponuky s cenovkou 41 290 eur. Podľa informácií zo slovenského zastúpenia značky sa má Initiale Paris údajne stať samostatnou značkou automobilky.

A ešte dodatok: Espace môže byť aj sedemmiestny. Za dve miesta navyše si priplatíte štandardne 1000 eur pre všetky verzie.

Jozef Vydra

Komentáre k článku