2015-01-09 04:03:02
Spotreba v USA už
Spotreba v USA už neklesá, ale vzrástla
Zdroj: autoblog.com

Šialenstvo predpisov trvá, papierová spotreba má klesať. Rastie...

Znie to dobre, keď vaše auto podľa údajov výrobcu „zožerie“ iba 4 litre paliva. Ale...

...realita je, ako už dobre vieme, zväčša úplne iná. Papierová spotreba je iba údaj, podľa ktorého by sa mal dať porovnať apetít jednotlivých áut. Lenže v skutočnosti je to celkom inak. Niektoré automobilky prikrášľujú spotrebu svojich modelov až o o 40 %. A to sa dá už kvalifikovať, ako podvádzanie spotrebiteľa. Veď kórejské značky s tým mali problém v USA, kde si spotrebitelia nenechajú brnkať po nose tak, ako občania štátov EÚ a museli motoristom zaplatiť pekne mastné odškodné.

Horšie však je, že už ani papierová spotreba neklesá podľa predstáv politikov. V USA sa dokonca zvýšila. Tvrdím, že sa skôr priblížila realite. Ale vysvetlite to politikom, ktorí sú presvedčení o svojej pravde aj vtedy, keď ju nemajú...

Pohľad za oceán je dosť často inšpiratívny. Ak spoza neho nepreberáme často nekriticky množstvo vecí s pootvorenými ústami bez ohľadu na naše reálie. Pritom by stačilo riadiť sa vlastným (alebo „sedliackym“) rozumom a vziať si iba tie vhodné podnety... V USA sa napríklad rozpútala doslova „vojna“ za poctivé uvádzanie spotreby áut na základe reálne odmeraných údajov, nie odvodené z nejakých prepočtov v laboratórnych podmienkach. Okrem toho sa po rokoch ukázal nový, podľa mnohých alarmujúci fenomén: už ani priemerná papierová spotreba áut neklesá, po rokoch sa v USA dokonca prvýkrát zvýšila.

Zdroj: Škoda auto

Nárast je síce len 0,1%, no prekvapilo, že to nie je v línii neustáleho znižovania spotreby. Priemer hodnôt spotreby áut za november je na Ameriku síce celkom slušných 9,48 l/100 km, no malo to byť ešte menej. Lenže... Predaje hybridov a elektromobilov klesajú, za rok to bolo o 5 %. Darí sa naopak väčším autám a SUV, ktorých sa predalo o 20 % viac. Predaje nových áut v Spojených štátoch tak ukazujú, že zákazníci v poslednom čase už neprepadli natoľko kúzlu hybridov a všeobecne úsporných áut. Majú väčší záujem o pickupy a SUV. To môže mať viac dôvodov a môže k nim patriť znižovanie cien paliva. Nebude to však kľúčový faktor. Rozhodovať sa o druhu auta z tohto pohľadu by bolo v dnešnej čase  dosť krátkozraké. Zákazníci skôr prišli na to, že menšie či hybridné autá až tak dobre neuspokojujú ich potreby. Napríklad menšie motory neplnia ich očakávania o spotrebe.

Nemožno si však nevšimnúť zlacňujúce palivo na čerpacích staniciach. U nás je znižovanie cien z rôznych dôvodov len veľmi pozvoľné, ale už ho (konečne) tiež vidno. Na rozdiel od iných krajín, napríklad Talianska, kde hoci majú vyššie dane, majú ceny (aké prekvapujúce) významne nižšie, ako sú v priemere u nás.

Pritom v Spojených štátoch benzín lacnel vzhľadom na svoju predchádzajúcu cenu oveľa ešte výraznejšie. V prvom decembrovom dni 2014 bola priemerná cena štandardného benzínu 2,778 dolára za galón (3,785 litra), teda 62 centov za liter. To je o takmer 50 centov na galón (11 centov na liter) menej, než bol americký priemer pred rokom.

Je to pravdepodobne tiež jeden z faktorov, prečo sa priemerná spotreba paliva nových predaných áut v USA za november 2014 zvýšila. Pritom sa za posledných šesť mesiacov postupne zmenšovala. Spomínaný nárast jednej desatiny percenta oproti minulému novembru nie je síce dramatický, ale aj tak to je prvý skutočný nárast po štyroch rokoch znižovanie priemerných papierových hodnôt. Ceny paliva sa v Spojených štátoch znižovali prakticky po celý rok 2014. Tento trend sa predpokladal, ale málokto očakával, že sa cena dostane pod tri doláre za galón; niektorí dokonca hovorili o tom, že aby cena klesla až toľko, musel by prísť ďalší finančný kolaps ako pred niekoľkými rokmi. Za väčším než očakávaným prepadom sú však okrem iného nezhody v organizácii OPEC, kde sa čaká, ktorá krajina obmedzí ťažbu a export ropy ako prvá.

Hodnota spotreby (v USA sa udáva ako dojazd z objemu paliva) za november 2014 je 24,8 míľ na galón, teda 9,484 l/100 km. Za prvých jedenásť mesiacov roku 2014 je však priemerná spotreba nových predaných automobilov v USA 25,1 míľ na galón (9,37 litra na 100 km), čo je o 1,8 míle viac, ako za rovnaké obdobie roku 2013. Takže nie je dôvod na paniku? Nie je, ale...

Pohľad za oceán sa môže zdať irelevantný, ale verte, že to tak nie je. Európska papierová spotreba nemá s realitou dávno nič spoločné a Brusel sa rozhodol, že bude klesať, aj keby sme pritom jazdil s dvojnásobnými hodnotami. Testy americkej organizácie EPA majú k realite podstatne bližšie. Ak pritom ide priemer ich výsledkov hore, znamená to čiastočný príklon zákazníkov k menej úsporným autám. Alebo, a to je skôr možné, dôkaz toho, že spotreba áut napriek všetkým reguláciám sa neznižuje tak, ako sa nám snažia nahovoriť „bojovníci za lepší svet“ na oboch stranách Atlantiku.

Jozef Vydra
ZDROJ: autoblog

Komentáre k článku


Stream naživo