2014-12-03 04:45:00
Ford Kuga 1,6 EcoBoost
Ford Kuga 1,6 EcoBoost 4x2
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Ford Kuga 1,6 EcoBoost – musí byť SUV s naftou a 4x4? Kuga vraví, že nie

Aká je predstava polovice populácie o ideálnom aute? SUV, nafta (nech to veľa nežerie) a 4x4 musí byť. Ozaj?

Prvá generácia modelu Kuga uzrela svetlo sveta ešte v roku 2007. V roku 2012 prišla druhá generácia, ktorá v porovnaní s prvou poskytuje novšie technológie i novšie motory. Ford si dal na zlepšení auta záležať, a tak nám predstavil plnohodnotné SUV strednej triedy, ktoré sa na prvý pohľad dizajnovo od prvej generácie až tak nelíši (jedine pri priamom porovnaní), zato sa však líši od konkurentov.

Kuga stojí na novej platforme C, ktorú zdieľa s modelom Focus a v súčasnosti ponúka celkovo šesť motorizácií založených na dvoch motoroch – naftovom dvojlitri vyvinutom v spolupráci s PSA, ku ktorému sa pridáva forďácky motor 1,6 EcoBoost. Naftovú Kugu sme už vyskúšali minulý rok, teraz prišiel čas na tú benzínovú.

Do redakcie nám zavítalo benzínové SUV s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, čo v predízlovanej Európe okamžite vyvoláva zdvihnuté obočie. Benzín a SUV? Veď to musí žrať ako besné!

V porovnaní s naftovými agregátmi je benzínový hladnejší, avšak naša skúsenosť s benzínovými motormi od Fordu je viac ako pozitívna. Tak prečo nie aj v SUV?

Testovaná Kuga má Podkapotou spomínaný motor 1,6 EcoBoost s maximálnym výkonom 110 kW (150 k) a s maximálnym krútiacim momentom 240 Nm. Ide teda o tú slabšiu verziu bez pohonu 4x4, ktorý je pri tomto motore vyhradený pre spojenie s automatickou prevodovkou.

Využitie tohto vozidla tak v očiach väčšiny zákazníkov v momente padá na „mestské“ vozidlo. Kuga nám však počas testu ukázala ďaleko viac.

Prvý dojem, interiér

Kuga sa snaží vo vnútri pôsobiť luxusne a darí sa jej to. Z interiéru na prvý pohľad svieti kvalita a to ako plastov, tak i ďalších materiálov. Kožené sedadlá i typický fordovský moderný dizajn palubnej dosky jasne poukazujú na príslušnosť k značke. Niektorým sa „palubovka“ nepáči, iným naopak áno. Osobne inklinujem k druhej skupine populácie, aj keď musím uznať že v dnešnej dobe by sa Fordu podobne ako Oplu zišlo „zhodiť“ pár nadbytočných tlačidiel hlavne pri ovládaní rádia. Ani displej palubného infotainmentu nepatrí k tým najväčším a aj keď to na prvý pohľad vyzerá ako chyba, ja si na veľké dotykové haraburdy nepotrpím a uprednostňujem systémy, ktoré sa dajú ovládať po hmate a nemusím si civieť na prsty.

Zdroj: Ján Hargaš

To že interiér pôsobí luxusne súvisí aj s pomerne luxusnými základnými cenami vozidla. Základná cena 24 990,- nie je s ohľadom na konkurenciu málo, za túto cenu však na druhú stranu nezískate úplne holé vozidlo ako pri iných lacnejších alternatívach. Navyše je Kuga vďaka akciám s písmenkom X – Trend X, Spirit X, Titanium X podstatne lacnejšia a veľmi slušne vybavený „základ“ s bonusovým balíkom máte za 21 990,-.

Vďaka akcii si tak môžete pridať niekoľko lepších prvkov ako Bi-xenóny a podobne. Pritom sa stále držíte pod vstupnou cenou.

Na luxusný dojem z interiéru nadväzuje pohodlný a široko nastaviteľný posed, a to ako pri vodičovi, tak spolujazdcovi a sedenie sa dá upraviť aj na zadných sedadlách. Nastaviteľnosť sa smerom od vodiča k spolujazdcom zmenšuje, ale poteší, že zadnú lavicu môžete nastaviť v dvoch polohách podľa toho, či chcete uprednostniť pohodlie posádky, alebo priestor v kufri.

Predné sedadlo vodiča má aj bedrovú opierku a vyhovie aj tým náročnejším, medzi ktorých sa radím aj sám. Od posedu vyžadujem, aby som mal podloženú krížovú časť chrbta, a naopak nemal priveľmi podloženú vrchnú časť pri pleciach. Sedadlo v Kuge presne toto umožňuje, vďaka nadrozmernému priestoru pre nohy sa ani nemusím posúvať priveľmi ďaleko od volantu a kolenami sa neopieram o plasty, naopak lakťami sa opieram o lakťové opierky s bezproblémovým dosahom na volant. Skrátka Kuga ergonómiou posedu ďaleko prevyšuje konkurentov ako Yeti, Sportage a iných a prémiovejší pocit je nie je len napohľad ale aj na-ozaj.

Zdroj: Ján Hargaš

K pohodliu prispieva aj multifunkčný volant a vyššie posadená radiaca páka. Ak ide o interiér, treba spomenúť aj kufor. Ten v porovnaní s predchádzajúcou generáciou dosť narástol, a síce sa jeho objem s rezervou dostal iba na 406 litrov (dojazdová sada = 456), vďaka pravidelnému tvaru patrí k tomu lepšiemu v triede. 

Jazda, motor, prevodovka

K prvým dojmom patrí aj dojem z jazdy a ten sa dá zhrnúť do dvoch slov – ticho, dynamika. Pred začiatkom testu sa v okolí redakcie vyskytli obavy, či nebude auto príliš lenivé a či tých papierových 150 koní aj skutočne má. V prípade „lenivosti“ sú pri SUV dôležité dve hodnoty: v prvom rade krútiaci moment prenášaný na kolesá a dostupnosť výkonu. V oboch parametroch si Kuga vedie veľmi dobre. Maximálny krútiaci moment 240 Nm je k dispozícii už od 1600 do 4000 ot/min a najvyšší výkon motor dosahuje na úrovni 5000 ot/min. Obe hodnoty patria k tomu lepšiemu a poukazujú na veľkú devízu auta – dobre nastavené prepĺňanie. Kuga je už od prvých metrov prekvapivo živá, pričom zvýšená námaha a ťažšia noha nezvyšujú hlučnosť motora a ak sa aj nejaký hluk dostaví je príjemne športový a veľmi dobre utlmený.

K dobrému dojmu pomáha aj prvotriedne radenie. Páka musí pred zaradením prevodu prejsť dvoma odpormi, radenie je veľmi presné a ide pritom zľahka. Vďaka zdvojenému odporu veľmi dobre viete, či ste prevod zaradili, alebo nie.

Zdroj: Ján Hargaš

Spolupráca vodiča, prevodovky a motoru je na dobrej úrovni. Motor sám o sebe zaujme predovšetkým výborným ťahom, tichým chodom a schopnosťou využívať široké spektrum otáčok.

Ak chcete jazdiť ekonomicky, Kuga vám ukáže ideálny čas na preradenie, auto sa snaží držať otáčky v okolí 1500 ot/min. V meste tak väčšinu času strávite na štvorke, alebo päťke. Prevody sú od seba dosť vzdialené. Auto dokáže plynulo akcelerovať aj pod úrovnou 1400 ot/min, v prípade potreby okamžitého výkonu stačí podradiť o jeden stupeň (ak sa nachádzate pri 1500 ot/min) a auto v momente ožije. Nad 2000 otáčok sa správa športovo a medzi 3000 až 4000 ot/min je z vás vysoký ťarbavý cestný pirát.

Predbiehanie na kratších úsekoch je hračkou, kick down pôsobí s patričným efektom, motor zareve a nechá vás ťahať až do 6 500 ot/min. Akcelerácia z nuly na stovku je v prípade benzínu lepšia ako v prípade nafty, nehovoriac o silnejšej verzii s automatom. Nárast výkonu je lineárny a pritom dlhotrvajúci bez známok ovädania až po červené pásmo.

Jednašestka EcoBoost si skrátka s veľkou Kugou poradí s prstom v nose a vie jazdiť ekonomicky a tichúčko a vie tiež zakričať a pekne na to dupnúť.

Čo je však najzaujímavejšie, spotreba sa drží v prijateľných medziach. V teste som sa pohyboval medzi 6,0 až 9,2 litra podľa okolností. Mimo mesta ležérnym ale dopravu nebrzdiacim tempom som jazdil za 6,4 l/100 km. Pri ultra ekonomickej jazde to bolo aj pod šesť litrov, ale len na určitých úsekoch. V meste pri častých rozbehoch a brzdení so snahou o ekonomickú akceleráciu a deceleráciu za 7,2 až 7,5. Na diaľnici pri ustálenej rýchlosti 100 km/h to bolo za rovných 6 litrov. Pri ustálenej (tachometrovej) 130-tke to už bolo 8,3 a pri ustálenej 140-tke 9 litrov. Ak sa na diaľnici držíte medzi 120 až 130 km/h bez problémov jazdíte pod 8 litrov. To sú podľa mňa slušné údaje. Priemerná spotreba počas testu bola na úrovni 7,5 litra. Väčšina jázd však bola práve po diaľnici a v meste, takže v lepších podmienkach by to mohlo byť aj o liter menej.

Kuga má pritom veľmi dobre vyladený podvozok. Tlmenie nerovností je v poriadku, auto nemá tendenciu plávať, ani nebezpečne sa nakláňať, ale ani sa priveľmi natriasať. Konštrukcia je tuhá, vŕzganie sa nedostavuje a slovenské rozbité cesty zvláda s prehľadom. Vyššie ťažisko a hmotnosť si vyberajú svoju daň na pocitovej ťažkopádnosti. Podvedome vás efekt obra núti znížiť rýchlosť v zákrutách a zbytočne sa neponáhľať, to určite nie je na škodu.

Zdroj: Ján Hargaš

Prekvapivo sa Kuge nepáčia vyjazdené koľaje na asfaltovej ceste. Tých je v našom hlavnom meste a inde, vplyvom kamiónovej dopravy, dosť a frajerina ako držanie volantu jedným prstíkom sa vám nemusí oplatiť. Kuga totiž v tomto prípade má tendenciu pohnúť volantom podľa pohybu kolies. Ak však vodič drží volant aspoň jednou rukou, problémy mať nebude.

Rovnako nebude mať problémy s uložením nákupu do kufra s plnými rukami. Otváranie kufra kopnutím nohou je fajn spestrenie. Dôležitejšie však je, že do kufra je jednoduchý prístup a sedadlá sa dajú jednoducho sklopiť. Po sklopení navyše vznikne úplná rovina.

Terén? Nie. Ale rozbahnená poľná cesta v pohode

Platí, že SUV nemajú čo robiť v ťažšom teréne a niektoré by radšej nemali schádzať ani mimo spevnených ciest. Pre Kugu to neplatí, a to ani v prípade konfigurácie s výhradne predným náhonom.

Všetko totiž záleží od vodiča. Bez pohonu 4x4 a bez dostatočného priestoru na rozbeh sa do ostrého rozbahneného kopca ťažko dostanete, no všetci, čo si už vyskúšali jazdu po poľných a lesných cestách v obyčajných hatchbackoch, či kombíkoch vedia, že najväčším problémom pri jazde mimo asfaltu je svetlá výška (menej už previsy a rázvor). Každý centimetrík navyše vie pomôcť a Kuga má tých centimetrov akurát (19,2 cm).

Pruženie Kugy je mäkšie, pomáha aj dostatok gumy na kolesách, takže pri zdolávaní hlbších kaluží, bahna, snehu, mierneho sklonu môže poslúžiť aj táto Kuga.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

S Kugou som za hranicami zamieril na rozbahnenú cestu plnej dier, mlák a koľají od traktorov. O zapadnutí nebolo ani zmienky. Stačilo udržiavať si dostatočnú rýchlosť, nezľaknúť sa a rovnomerne držať plyn. A nezľaknúť sa bolo ľahké – podvozok je dosť vysoko na to, aby vás ani vytŕčajúci kameň neohrozil.

Záver

Kuga s benzínovou jednašestkou je neočakávane univerzálne vozidlo a nepatrí len do mesta, i keď v jeho okolí sa cíti najlepšie. Spojenie SUV a úsporného benzínového motora s dobre naladeným manuálom sa hlavne s príchodom náročnej emisnej normy zdá byť lepšou voľbou pre väčšinu zákazníkov. Naftovým motorom bude v budúcnosti krátke jazdenie po meste škodiť ešte viac než dnes (aj dnes je to veľký problém) a rozumne zmýšľajúci zákazníci si dobre rozmyslia, či si kúpia úsporný naftový, alebo úsporný benzínový motor. Najmä ak si auto kupujú za svoje peniaze a chcú s ním vydržať veľkú časť života. Mimochodom, Kuga bude mať pre novú emisnú normu Euro 6 k dispozícii nový benzínový motor 1,5 EcoBoost s tými istými parametrami.

Ak ide o životnosť, pri benzínových motoroch je často problém s dochladením turba. Je potešujúce, že Kuga sa v prípade potreby po vypnutí motora dochladzuje aj sama a výrazne tak predlžuje životnosť pri nesprávnom zaobchádzaní s prepĺňaným benzínom.

Benzínová Kuga skrátka zvládne ako jazdy v meste, tak i výlet, či cestu k moru. Aj napriek pohonu iba prednej nápravy zvládne 90 % situácií do ktorých by ju väčšina vodičov bažiacich po pohone 4x4 dostala.

Technické údaje

Model: Ford Kuga 1,6 EcoBoost Spirit X
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1596
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  110/5700
Krútiaci moment (Nm/ot.): 240/1600-4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 195
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,3/5,6/6,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4524/1838/1689
Rázvor náprav (mm): 2690
Objem batožinového priestoru  rezerva/lepiaca sada(l): 406/456
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1580
Užitočná hmotnosť (kg): 520
Rozmer pneumatík: 235/55 R17
   
Základná akciová cena modelu: 21 990 €
Základná cena verzie: 23 390 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku