21.12.2014

Nissan vyvíja revolučné batérie, zdvojnásobia dojazd elektromobilu

Automobilky Renault a Nissan predali už vyše 200 000 elektromobilov a hlavným ťahúňom je samozrejme Nissan Leaf.

Z toho sa už predalo viac ako 130 000 kusov. Koncern má teraz v rukáve ďalšie tromf: novú generáciu akumulátorov, ktorá zdvojnásobí dojazd. Práve akčný rádius býva najčastejšie kritizovanou vecou na elektromobiloch hneď po ich vysokej cene. Je to práve neschopnosť dlhšieho dojazdu a skutočný vplyv na životné prostredie, ktoré je v konečnom dôsledku oveľa vyššie ako u konvenčných jednoduchých áut so spaľovacími motormi, čo hendikepuje elektrické autá. Písali sme už o tom párkrát.

Carlos Ghosn, šéf aliancie Renault-Nissan vyhlásil v rozhovore pre japonskú televíziu, že automobilky prelomili pri vývoji novej generácie akumulátorov zatiaľ najťažšie bariéry a že už o pár rokov budú k dispozícii elektromobily s dvakrát takým dojazdom, ako doteraz.

Nissan Leaf sľubuje teoreticky dojazd asi 200 km, reálne je to však zatiaľ stále iba okolo 130 kilometrov. Nové akumulátory majú nielen dvojnásobnú kapacitu (spotreba energie bude približne rovnaká), ale sú tiež ľahšie a údajne aj lacnejšie na výrobu. Dočkáme sa ich vraj zrejme už v najbližších generáciách elektrických modelov.

Nová generácia batérií na 400 kilometrov

O revolúcii pri technológii akumulátorov sa už toho popísalo veľa, no žiadna sa zatiaľ nekonala. Súčasné li-ion batérie síce majú vyššiu energetickú hustotu ako pôvodné olovené akumulátory, či na báze NiMH, no ich hmotnosť, kapacita aj cena sú stále proti masovému rozšíreniu elektrických vozidiel. Ak k tomu prirátame stále dlhý čas nabíjania, je jasné, prečo elektrické autá väčšina motoristov zatiaľ nechce.

Najväčší výrobca elektromobilov na svete, japonský Nissan, však má vraj recept na zmenu a plánuje už v blízkej budúcnosti veľký prielom v technológii batérií. Majú prísť s novou generáciou modelu Leaf, ktorý je doposiaľ najpredávanejším elektromobilom planéty. Presiakli informácie, že nové batérie by mali zabezpečiť elektromobilu veľkosti súčasného Nissanu Leaf dojazd až 400 km, čo je takmer trojnásobok jeho súčasných schopností a mali by byť dokonca lacnejšie. Práve cena batérií je veľmi vysokou položkou, s ktorou treba rátať pri ich výmene.

Nová generácia batérií v Nissane Leaf by mu mohla zabezpečiť trojnásobný dojazd pri znížení hmotnosti a dokonca nižšej cene. Či pôjde práve o nádejné li-air akumulátory, však nie je zatiaľ známe. Vedci do nich vkladajú veľké nádeje. Noví li-air, teda lítium-vzduchové akumulátory by mali mať až 10-násobne väčšiu energetickú hustotu. Tajomstvo sa skrýva v katóde, ktorá namiesto kovových oxidov využíva uhlík. Ten reaguje s kyslíkom obsiahnutým vo vzduchu a vyrába elektrický prúd. Ani samotní vedci však zatiaľ neoplývajú prílišným optimizmom. Problémom li-air  batérie zostáva totiž chemická nestabilita. No a tá má za následok prudké znižovanie jej životnosti pri každom dobíjaní.

Jozef Vydra

Komentáre k článku