2014-05-20 05:55:00
Nárazové testy Euro NCAP
V nárazových testoch Euro NCAP získal Hyundai i10 štyri hviezdičky
Zdroj: Euro NCAP

Crash testy Euro NCAP: jeden za päť, druhý za štyri, chýbali nejaké drobnosti

Ako bezpečné máte svoje auto? Pri najnovších nárazových testoch skúšali veľkú limuzínu aj malé mestské auto.

Výsledky najnovších testov zverejnila organizácia Euro NCAP, ktorá sa v tomto roku prezentovala doteraz (a to je už polovica mája za nami) iba jediným testom Nissanu Qashqai. Po takom chudobnom výsledku sa predstavili dosiahnutými hodnotami ďalšie dve autá.

Pred skúšobných komisárov predstúpili nový Hyundai i10 a najnovšia (teda nastupujúca) generácia modelu Mercedes-Benz triedy C. Kým Mercedes prekvapenie nepripustil a získal plný počet piatich hviezdičiek, kórejská novinka si odniesla celkovo štvorhviezdičkové ohodnotenie.

Pri ochrane cestujúcich Hyundai i10 získal 79%, výsledok pri ochrany detí je 80% a ochrana chodcov znamená zisk 71%. Najhoršie hodnotenie, ktoré ju stálo aj stratu jednej hviezdičky z maximálnych piatich hviezdičiek, dostala kórejská novinka pri bezpečnostných asistentoch – bolo to iba 56 %. Aj tak možno konštatovať, že ostatné výsledky sú pre toto malé auto veľmi dobré.

Mercedes-Benz triedy C, presnejšie model C 220 Avantgarde získal pri ochrane cestujúcich 92%, u detí dosiahol na 84%, skúšku ochrany chodcov zvládol na 77% a za bezpečnostných asistentov dostal 70%. Všetko spolu mu vynieslo päť hviezdičiek. Pri čelnom náraze dokáže posádku veľmi dobre chrániť vrátane kolien a stehenných kostí, pričom nezáleží na fyzických dispozíciách pasažierov, ani na ich polohe, čo je iste potešujúca správa.

Aj za bočný náraz získal Mercedes plné hodnotenie, pričom bočný náraz do stĺpa ukázal pri  testovacej figuríne len priemernú ochranu hrudníka. Pri náraze zozadu sa v prípade predných sedadiel netreba obávať ani o ochranu krčnej chrbtice. Na zadných sedadlách však riziko poranenia hrozí pre tvar hlavovej opierky. Pri ochrane detí zabodovala nová trieda C v prípade 18 mesačného dieťaťa umiestneného proti smeru jazdy. Ochrana trojročného cestujúceho, ktorý sedí v smere jazdy nebola už tak skvelá a testovacia figurína odhalila zvýšený tlak na hrudník a krk malého pasažiera.

Len pre porovnanie uveďme výsledky, ktorými sa hrdí najbezpečnejší automobil minulého roka podľa Euro NCAP - Qoros 3 Sedan. Ten získal pri cestujúcich 95%, pri ochrane detí 87 % a 77% za ochranu chodcov. Bezpečnostných asistentov ohodnotila organizácia Euro NCAP na 81%.

Na rozdiel od Mercedesu triedy C ponúka Qoros pri čelnom náraze lepšiu ochranu nôh, ale horšiu ochranu trupu. V prípade bočného nárazu zasa o stupeň lepšie ochráni trup.

A toto sú zábery systému na redukciu sily nárazu, resp. na automatické zastavenie vozidla:

Jozef Vydra
ZDROJ: Euro NCAP

Komentáre k článku


Stream naživo