23.01.2014

Hrozivé výsledky: V Amerike prešlo crashtestami iba jedno z 11 malých áut!

A je to vonku. Americká spoločnosť IIHS podrobila malé autá najtvrdším testom. Prešlo iba jedno.

A aj to s odratými ušami. Ostatne, keď už sme pri ušiach. Presne o uši v tomto teste šlo. „Small overlap“ crashtest je test, pri ktorom sa auto stretne spredu s pevnou prekážkou iba na 25 % pri rýchlosti 64 km/h. Štatisticky je to podľa údajov IIHS veľmi častá situácia na cestách, na ktorú je väčšina súčasných áut nepripravená. Takýto náraz môže skončiť aj pri nižšej rýchlosti veľmi vážnym zranením až smrťou.

EuroNCAP testuje vozidlá pri prekrytí 40 % prednej časti, kde sú deformačné zóny vpredu veľmi účinné a pohltia väčšinu nárazu. Test pri prekrytí 25 % simuluje napr. snahu vyhnúť sa kamiónu, či protiidúcemu vozidlu. Takmer úspešnú snahu. Mnohé automobilky začali na základe týchto testov pridávať do áut výstuže, ktoré boli schopné odviesť silu nárazu mimo priestoru posádky.

Malým autám sa však odviesť silu tohto nárazu nepodarilo. Z jedenástich testovaných áut dostal pri tomto teste známku „akceptovateľný“ iba Chevrolet Spark. Na základe tohto výsledku získal vo svojej kategórii ocenenie Top Safety Pick.

Avšak ani jeho víťazstvo nie je také slávne ako by sme si mohli myslieť. Jednak nedosiahol najlepšie hodnotenie, no predovšetkým jeho úspech zatienil neúspech ďalších desiatich malých automobilov.

Malé autá vedia byť veľmi tuhé a odolné, avšak nedostatok priestoru pre deformačné zóny znamená, že by sa mali potulovať iba po meste a priľahlom okolí, kde sú rýchlosti nižšie...

IIHS označila malé autá za autá s vôbec najhoršími výsledkami v testoch.

Testovanými autami boli: Chevrolet Spark, Mazda 2, Kia Rio, Toyota Yaris, Ford Fiesta (postavené po auguste 2013), nový Mitsubishi Mirage (nástupca Colt), Nissan Versa Sedan, Toyota Prius C, Hyundai Accent, Fiat 500 a Honda Fit (u nás Jazz)

Najhoršie výsledky získali Fiat 500, Honda Fit a Hyundai Accent. Pravdou tiež je, že zlé výsledky odborná verejnosť očakávala. Ani jedno z daných áut na tento typ crashtestu nebolo pripravené.

Obrázok pochádza priamo od IIHS. Ak nerozumiete po anglicky, ako autá dopadli napovedia farby. Kategórie zľava do prava - Celkovo - Štruktúra - Kinematika - Zranenia hlavy a krku - Zranenia hrudníka - Zranenia v bedernej oblasti a Zranenia stehien - nižšie časti nôh (od kolien nadol).

A ešte ozančenie výsledkov:

Good - dobré, Acceptable - prijateľné, Marginal - medzné, Poor - zlé

Ján Hargaš
ZDROJ: carscoops.com, IIHS

Komentáre k článku