2014-01-20 14:00:00
ADAC  dôveryhodná inštitúcia
ADAC - dôveryhodná inštitúcia má problém.
Zdroj: welt.de

ADAC podvádzal pri vyhlasovaní súťaže. Ako dôveryhodná je táto inštitúcia?

Najväčší autoklub v Nemecku a zároveň v Európe má problém. Zavaril si s manipuláciou výsledkov.

Allgemeiner Deutscher Automobilclub (ADAC) najprv všetky obvinenia odmietal, dokonca štyri dni pred vyhlásením prestížnych cien tvrdil, že sú neopodstatnené. Predseda predstavenstva autoklubu ADAC Dr. Karl Obermair povedal pri slávnostnom štvrtkovom odovzdávaní titulu najobľúbenejšie auto Nemecka o „ohováraní a nepravdách”.

Novinám Süddeutsche Zeitung, ktoré priniesli podozrenie a obvinili klub zo zmeny výsledkov ankety odkázal, že nič nie je staršie ako včerajšie noviny. Už minulý rok sa spochybňovali výsledky ankety, keď bodovala firma Mercedes. No potom akosi celá aféra odišla do zabudnutia.

Čo je Žltý anjel

Ocenenia „Gelber Engel“, čiže Žltý anjel patrili k najprestížnejším z trofejí v nemeckom automobilovom priemysle. Teda až doteraz. Najväčší európsky automobilový klub ich udeľoval už po desiaty raz. No vôbec prvýkrát udeľoval ocenenia v celkom deviatich kategóriách: Značka, Kvalita, Cestovný sedan, Rodinný automobil, Automobil do mesta, Ekologický automobil, Inovácie a životné prostredie, Obľúbené auto Nemecka a Osobnosť. O ich víťazoch rozhoduje odborná porota alebo členovia klubu ADAC, pričom vychádzajú z výsledkov podrobných štatistík alebo testov vykonávaných samotným klubom. Vzhľadom na hodnotené kritériá sa toto ocenenie považuje za významnú známku kvality v každej z kategórií. A práve v kategórii Najobľúbenejšie auto Nemecka došlo podľa všetkých dostupných informácií k manipulácii, teda k prikrášľovaniu výsledkov.

ADAC falšoval čísla, automobilky sa hnevajú

V nedeľu sa však karta obrátila a najväčší automobilový klub v Nemecku a v Európe priznal, že falšoval čísla, podľa ktorých majú Nemci najradšej Volkswagen Golf. Šéf klubu Obermair denníku Süddeutsche Zeitung kajúcne priznal, že pri prieskumoch sa čísla menili roky. Tvrdil však, že to nič nemenilo na výsledkoch, lebo poradie áut sedelo. Z 18,9 milióna členov klubu ADAC, ktorý tento rok udeľoval  tituly už po desiaty krát, číta klubový časopis „Motorwelt“  16 miliónov členov a všetci sa môžu zapojiť do ankety. Jeho šéfredaktor a zároveň šéf komunikácie  ADAC Michael Ramstetter vyvodil z aféry osobnú zodpovednosť a už odstúpil z funkcie.

Najviac sa hnevajú automobilky. Zvlášť Volkswagen, ktorého Golf sa stal víťazom ankety Najobľúbenejšie auto Nemcov roku 2014. Namiesto ADAC-om potvrdených 34 299 hlasov však auto dostalo len 3409 hlasov.

(Ne)dôveryhodný klub?

Až doteraz patril ADAC k najdôveryhodnejším inštitúciám Nemecka. Denník Süddeutsche Zeitung, ktorý prvý upozornil na nezrovnalosti v počte hlasov dokonca nedávno napísal o klube: ADAC je Nemecko. Ani sa nemožno čudovať. ADAC okrem klubovej činnosti sa podieľa na množstve rôznych spotrebiteľských testov, funguje ako poisťovňa, poskytuje finančné služby, má vlastnú požičovňu áut aj cestovnú kanceláriu.

Je to významná inštitúcia, ktorá zastupuje záujmy vodičov aj v politike, keď sa politici pokúšali obmedziť rýchlosť na diaľniciach, alebo žiadali zaviesť mýto aj pre osobné autá len pre cudzincov.

Nemecký minister dopravy Alexander Dobrindt z CSU povedal pre agentúru DPA, že ADAC musí všetko vysvetliť. No bodaj by nie. Otrasy zo škandálu, ktorého sa takáto bašta dôveryhodnosti Nemecka dopustila, znamenajú stratu dôvery Nemcov. Dokonca automobilový odborník, Ferdinand Duenhoeffer z Univerzity v Duisbiurgu-Essene spochybnil aj doterajšie testy autoklubu. Ako sám povedal pre magazín Spiegel: „Ak klamali pri súťaži o najobľúbenejšie auto, nedá sa falšovanie vylúčiť ani v iných oblastiach.“ Žiada preto preveriť aj všetky doterajšie štatistiky nehôd, ale tiež dopravných testov. Vyzerá to tak, že ADAC si svoju reputáciu bude musieť tvrdo vydolovať naspäť. Ak sa mu to vôbec podarí...

Jozef Vydra
ZDROJ: suddeutschezeitung.de

Komentáre k článku


Stream naživo