20.08.2013

SAAB chystá návrat, výroba sa rozbieha prekvapujúco vo Švédsku

Značka Saab možno nakoniec predsa len vstane z popola! Vyzerá to tak, že jej zamotaný príbeh bude mať predsa svoje pokračovanie.

Podľa informácií švédskeho denníka Aftonbladet sa totiž už v septembri znova rozbehne výrova modelu 9-3. Prekvapením je, že to bude vo švédskom Trollhättane. Čakalo sa totiž, že to bude v Číne. Už sa totiž zdalo, že sa európska existencia slávnej švédskej automobilky Saab stala definitívne minulosťou. Súčasný vlastník Saabu, konzorciium National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS) ale chystá zvrat.

Spoločnosť National Modern Holdings Ltd. čínskeho podnikateľa so švédskym občianstvom Kai Johan Jianga v ňom vlastní 78 percent a zvyšných 22 percent má čínska spoločnosť Qingdao Qingbo Investment Co Ltd.. Obidva subjekty sa pritom ešte v januári dohodli, že nové modely Saab budú elektrické a budú sa vyrábať v Číne.

Spustenie výroby vynoveného a modernizovaného modelu 9-3, ktorý sa vyrábal od roku 2002 až do bankrotu automobilky na konci roka 2011 je teda akousi prechodnou fázou. Z trojice karosárskych verzií (existovalo aj kombi a kabriolet) bude k dispozícii vraj iba sedan. Podľa zatiaľ nepotvrdených správ sa približne 180 zamestnancov pokúša obnoviť výrobu modelu v jeho poslednej verzii, niektoré zdroje však pripúšťajú aj výrobu kabrioletu.

 

Prerušenie výroby prináša problémy

Po dvoch rokoch sa pustiť znova do výroby nie je jednoduché. Niektorí dovtedajší dodávatelia dielcov nemajú kapacitu  na obnovenie výroby potrebných komponentov, iní trebárs tiež skrachovali. Celý rad pôvodných dielcov pochádzal zo skladov koncernu General Motors, ktorý značku Saab v minulosti vlastnil. Podľa denníka Aftonbladet čaká okolo  2 400 dielcov od stoviek dodávateľov.

Oproti pôvodným ubezpečeniam o čo najrýchlejšom nábehu výroby sa zatiaľ budú vyrábať tieto autá len s klasickými spaľovacími motormi. Očakávané elektrické verzie by sa mali objaviť v priebehu roka 2014. Zatiaľ sa takmer nič nevie o použitej pohonnej jednotke, keďže pôvodný model 9-3 poháňal motor od GM. Budeme netrpezlivo čakať na podrobnosti, čože sa to bude montovať pod kapotou vozidiel vo švédskom Trollhättane. 

Jozef Vydra
ZDROJ: autoblog.com

Komentáre k článku