19.08.2013

Viete, koľko zarobia automobilky na jednom aute? Niektoré aj desiatky tisíc eur

Najspokojnejšie môžu byť pri pohľade do účtovníctva prémiové značky, pričom Európa je pre celý rad výrobcov stratovým miestom.

Nie sú to čísla, ktorými sa budú chcieť výrobcovia chváliť pred zákazníkmi  pri rozhodovaní o kúpe nového auta. Ide o zisk, ktorý majú v priemere z každého predaného auta. Porovnávanie európskych automobiliek robí už niekoľko rokov nemecký CAR Institute  nemeckej Univerzity Duisburg-Essen. Škoda len, že si pri svojich porovnaniach občas vyberie a občas „zabudne“ na prémiové značky.

Ako je automobilová výroba zárobkovým podnikom, to si  veľké automobilky nechávajú viac pre seba. Údajmi skôr operujú  odbory pri vyjednávaní o platoch. No a či budú autá naďalej prinášať automobilkám (hoci asi nie všetkým) tučné zisky, záleží aj na tom, aká je efektivita výroby. Teda koľko ľudí sa bude podieľať na výrobe jedného auta. V tomto sú pred európskou jednotkou, koncernom VW americkí výrobcovia, hlavne Ford a najmä GM.

Odborníci rátali a rátali

Podľa profesora Ferdinanda Dudenhöffera z katedry automobilového priemyslu Univerzity Duisburg-Eseen sa dobrý hospodár nikdy nevzdá zisku, ale určíte všetkých vedľajších a zaťažujúcich finančných nákladov a činností. Odborníci zrátali vývoj tržieb u jednotlivých výrobcov automobilov za prvý polrok 2013. Zamerali sa na zisk z jedného auta pred zdanením a započítaním úrokov (EBIT).

Najlepšie sa v rebríčku umiestnili prémiové značky, teda výrobcovia veľmi drahých a drahších modelov, ako vidno z tabuľky.

Poradie podľa zisku na jedno vyrobené vozidlo v prvom polroku 2013:

1. Porsche 16 590 eur
2.  Ferrari, Maserati 15 000 eur
3. Audi 3 821 eur
4. BMW 3 495 eur
5.  Mercedes-Smart 2 012 eur

Z týchto údajov vyplýva, že sa marže oproti roku 2012 nezmenili pri uvedenej pätici iba pri Audi. V prípade BMW poklesol zisk na jedno auto o 637 eur, Mercedes-Smart si z minuloročného výsledku odpísal dokonca 1011 eur.

Zisky klesajú i Ferrari, Maserati a ďalším luxusným značkám, ako napríklad Mini (ktoré patrí do skupiny BMW). Výnimkou nie je ani Rolls-Royce. Prémiovým automobilkám vo všeobecnosti pomáhá k vysokým maržiam nielen sila značky, ale tiež fakt, že ich zákazníci často objednávajú autá s rozsiahlou príplatkovou výbavou.

Z veľkých automobiliek je čo sa týka zisku z jedného kusa auta na špici japonská Toyota. Z jedného vyrobeného auta si pripíše k dobru pred zdanením 1801 eur. To je síce deväťkrát menej ako u Porsche, ale juhokórejský Hyundai s 1027 eurami má skoro o 800 eur menej.

Poradie ziskovosti medzi svetovými automobilkami v eurách na jedno vyrobené auto vyzerá takto (v zátvorke je marža v percentách z predajnej ceny):

1.   Toyota 1801 (9,0 %)
2. Hyundai 1027 (9,3 %)
3. Kia 911 (7,9 %)
4. Nissan 861 (5,6 %)
5. Honda 785 (4,0 %)
6. Chrysler 768 (3,7 %)
7. Ford 717 (4,3 %)
8. Škoda 671 (4,9 %)
9. Volkswagen 629 (3,0 %)
10. General Motors 604 (5,2 %)

 

Na programe dňa: úspory

Toyote priniesli plody prísne úsporné programy. Zviedla ich do praxe po celkovom ústupe japonských značiek a po následkoch zemetrasenia a po výbuchu v atómovej elektrárni Fukušima. K posilneniu pozícií Toyoty a zlepšeniu marží pomohla podľa nemeckého experta profesora Dudenhöffera aj devalvácia japonskej meny a stabilizácia medzinárodných cien.

Vo všeobecnosti sa predpokladá, že v zisku, hoci neustále stlačovanom, budú v tomto roku a v ďalších tie automobilky, ktoré sa zamerajú predovšetkým na mimoeurópské trhy. Výrobcovia, ktorí sa spoliehajú na európskych zákazníkov, musia vzhľadom na neustále sa znižujúci dopyt na starom kontinente, rátať s ďalšími poklesmi. Európske aktivity sú pre celý rad výrobcov stratovým podnikaním. Najviac na jednom predanom aute prerobí v Európe Ford, nasledovaný Renaultom a GM (Opel, Chevrolet).

Strata (v €) na jednom novom vozidle v Európe (2013)

Ford - 843 - 5,7 %
Renault - 457 - 3,1 %
General Motors ur - 414 - 2,9 %
PSA  eur - 349 - 3,9 %
Seatur - 164 - 1,1 %
Fiat - 130 - 1,0 %

Napríklad vo výsledkoch Forda sa odrážajú náklady na reštrukturalizáciu, ktorú automobilka úspešne absolvovala v Spojených štátoch. Aj vďaka tomu chce byť Ford ziskový už v roku 2015 a neskôr ráta s prevádzkovým ziskom 6 až 8 percent.

Jozef Vydra
ZDROJ: Focus.de, Universität Duisburg-Essen

Komentáre k článku