2021-08-12 13:45:00
PET fľaše
PET fľaše
Zdroj: TASR - Štefan Puškáš

Nový trend pri pneu: Budú zo starých PET fliaš. Zhoršia sa jazdné vlastnosti?

Predstava, že pneumatiky z PET budú klzké ako PET fľaše je vtipná, ale absurdná. Recyklovaný PET bude v kostre gumy.

Spoločnosť Continental bude od roku 2022 používať opätovne spracovaný polyester získaný z recyklovaných plastových fliaš vo výrobe pneumatík. Nové, trvalo udržateľné polyesterové vlákno sa získa z polyetyléntereftalátových (PET) fliaš mechanickým spracovaním a použije sa pri výrobe kostry pneumatiky. Môže tak úplne nahradiť tradičný polyester. V spolupráci s partnerom a dodávateľom, spoločnosťou OTIZ, ktorá je špecialistom na vlákna a výrobcom textílií, vyvinul výrobca pneumatík špeciálnu technológiu na recykláciu PET fliaš bez chemických zásahov, ktoré boli potrebné v minulosti, a technológiu na zabezpečenie funkčnosti polyesterového vlákna pri vysokých mechanických namáhaniach pneumatiky. V priebehu tzv. upcyklácie (zhodnocovania) sa PET fľaša premení na vysokovýkonný PET materiál.

Už v roku 2022 budeme môcť vo výrobe pneumatík používať materiál získaný z recyklovaných PET fliaš. V rámci nášho inovatívneho procesu sa z recyklovaného PET spriadajú vlákna, pričom materiál sa predtým nemusí rozkladať na jednotlivé zložky,“ hovorí Dr. Andreas Topp, ktorý zodpovedá za materiály, vývoj procesov a industrializáciu pre obchodnú sekciu spoločnosti Continental.

Zdroj: continental

V rámci recyklačného procesu sa fľaše najprv triedia, odstránia sa uzávery a nakoniec sa mechanicky čistia. Po mechanickom rozkúskovaní sa roztavia a premenia na granulát. Nasleduje polymerizácia v pevnom stave a spracovanie modifikovaným pradením. „Náš špeciálne modifikovaný proces výroby nám umožňuje získavať z PET fliaš polyesterové vlákna na výrobu pneumatík bez akéhokoľvek procesu polymerizácie monomérov,“ vysvetľuje Dr. Derren Huang, vedúci Oddelenia výskumu a vývoja spoločnosti OTIZ.

Laboratórne testy, ako samotného materiálu, tak testy pneumatík spoločnosti  Continental, ukázali, že vlákna zo sekundárnych surovín majú rovnako dobré vlastnosti ako doteraz používané vlákna. Majú rovnakú kvalitu ako nový PET, sú rovnako stabilné a obzvlášť vhodné na výrobu pneumatík kvôli ich pevnosti v ťahu, odolnosti a tepelnej stálosti.

Zdroj: continental

Bežný PET sa už dlho používa ako materiál na výrobu pneumatík, pretože si zachováva svoj tvar aj pri vysokej záťaži a teplotách, a tak zaisťuje bezpečnosť aj pri veľmi vysokých jazdných rýchlostiach. Použitie recyklovaného PET šetrí cenné zdroje používané pri výrobe pneumatík: bežná pneumatika pre osobné auto v súčasnosti obsahuje približne 400 gramov polyesterových vlákien. To znamená, že v budúcnosti sa môže pri výrobe pneumatík na jedno vozidlo použiť viac ako 60 recyklovaných PET fliaš.

Pred niekoľkými mesiacmi túto tému otvoril Michelin. Jeho spracovanie starých fliaš je však enzymatické a ide o rozloženie a opätovné spojenie materiálu do nového PET. Tento proces sa má dostať na trh o niekoľko rokov neskôr. 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Continental

Komentáre k článku


Stream naživo