09.08.2020

FOTO: Hyperšport Gordon Murray T.50 začína tam, kde McLaren F1 skončil

Dizajnér legendárneho automobilu McLaren F1 sa rozhodol prekonať vlastné dielo.

Gordon Murray je meno, ktoré si zaslúži prinajmenšom rovnakú pozornosť ako mená priekopníkov automobilizmu zo začiatku 20. storočia. Tento pán stojí za autom, ktoré musí poznať každý motoristický fanúšik. Volá sa McLaren F1 a svojho času bolo najrýchlejším automobilom sveta. A ešte dnes, dekády po jeho vzniku dokáže konkurovať tým najrýchlejším.

Gordon Murray je meno pevne spojené s dizajnom viacerých monopostov F1. Začínal v Brabhame, prešiel do McLarenu, kde sa podpísal aj pod auto, ktoré doviedlo Ayrtona Sennu k prvému titulu majstra sveta F1. No a potom viedol projekt automobilky McLaren a navrhol F1 a neskôr Mercedes SLR McLaren. Neskôr sa osamostatnil a pred pár dňami ukázal „logického nástupcu“ modelu McLaren F1. Nazval ho typ 50, ktorý vznikol po viac ako polstoročí Gordona Murraya v automobilovom priemysle.

Jeho T.50 je hyperšport určený stovke budúcich vlastníkov. Je to puristický stroj zameraný na jazdný zážitok, na prítlak, na výkon, na jazdné vlastnosti a na vodiča. Na vodiča preto, lebo tak ako v F1 McLaren aj v T.50 sedí vodič v strede vozidla podobne ako v monoposte F1.

Auto má Podkapotou motor V12 od Cosworthu, ktorý je mimoriadne ľahký, mimoriadne točivý a spojený s mimoriadne ľahkou manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Motor točí až na 12 100 ot/min a z 0 na maximum 12 100 otáčok sa dostane za 0,3 sekundy.

Základom konštrukcie vozidla je karbónový monocoque, pričom celá konštrukcia je vďaka karbónu mimoriadne pevná, tuhá a aj ľahká, pretože má celkovú hmotnosť 150 kilogramov. Ľahký motor, ľahká prevodovka, ľahká konštrukcia = ľahké auto. Celková hmotnosť je 986 kilogramov, čo je na úrovni cca 2/3 z hmotnosti priemerného superšportu (priemerný superšport znie ako poriadny nezmysel však?).

Maximálny výkon motora je 488 kW (633 k) a maximálny krútiaci moment je 467 Nm. Medzi zadnými kolesami má diferenciál s obmedzenou svornosťou a hrebeňové riadenie pre čo najlepší pocit prepojenia s autom.

Gordon Murray Automotive nezverejnilo klasické parametre zrýchlenia z 0 na 100 km/h ani maximálnu rýchlosť. „Lebo to auto nie je o naháňaní čísel.“

Iné by sa dalo povedať o unikátnom „ventilátore“ či skôr turbíne v zadnej časti vozidla. Jej úlohou je znižovať odpor vzduchu o 12,5% a zároveň znižuje brzdnú vzdialenosť a zvyšuje prítlak o 100% v brzdnom móde. Auto má aktívne aerodynamické panely, ktoré môžu fungovať v hneď niekoľkých módoch: Auto, High Downforce, Streamline, Braking, Test and V-Max Boost. Posledný menovaný zvýši maximálny výkon na 515 kW čo je 700 koní.

Mimochodom, vrtuľa vzadu zvyšuje výkon vozidla o 37 kW (50 k). Auto je napriek umiestneniu sedadla vodiča do stredu dvojmiestne. Má asistenčné systémy, no možno ich úplne vypnúť. Má tiež kamerové spätné zrkadlá pre vylepšenie aerodynamiky, má titánové pedále a veľkú časť tlačidiel na stredovom tuneli pod radiacou pákou. A má konektivitu Apple CarPlay a Android Auto.

Cenovka je na úrovni 2,6 milióna eur bez dane, auto príde na trh v roku 2022 a podľa Gordona je to najlepšie „analógové“ superšportové auto vôbec.

Viac fotiek nájdete v galérii.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Gordon Murray Automotive

Komentáre k článku