06.08.2020

TEST: BMW 330d Touring – rodinná odmena

Nie je jedno v čom rodinu veziete. A nie je jedno, čím sa za vykonanú prácu odmeníte.

BMW radu 3 vo verzii Touring je nespochybniteľným rodinným vozidlom. Viete si ho prispôsobiť na svoj vlastný obraz, viete zdvojnásobiť jeho štartovaciu cenu. Viete mu dodať technológie, ktoré vás so svojim autom posunú na úroveň technologickej smotánky. Viete si dopriať luxus a štýl, ktorý sa nedá spochybniť. A viete si dopriať radosť z jazdy, ktorú neponúka veľa rodinných vozidiel. A to všetko v jednom balení. Tu je vlog o testovanom vozidle.

Ako som sľúbil vo vlogu, teraz sa pokúsim byť objektívny. Aj keď je celkom možné, že mi to príliš nepôjde. To preto, lebo rad 3 mám rád a rad 3 Touring ešte radšej. O to viac, že by mi ho schválila aj polovička. Teda v momente, ak by sme riešili nové auto a mali naň dostatočný úverový strop. Nie som si úplne istý, či je dnes v našich končinách veľa ľudí, ktorí si toto auto môžu dovoliť, a pritom preň majú aj adekvátne využitie. Ak k nim patríte, gratulujem.

Ponuka motorizácii je skutočne bohatá. Začína na dobre známych označeniach 318i a 318d. Obe sú od začiatku dostupné výhradne s automatickou prevodovkou, obe sú štvorvalcové, obe majú objem dva litre a výkon cca 150 koní. V prvom prípade 156, v druhom presne 150. To je dosť, aby ste s radom 3 jazdili úsporne, pritom s dostatočnou výkonnostnou rezervou na príležitostnú dynamiku. Vyššie je označenie 320i a 320d, ba kúpite aj 320d xDrive. Zmysel tejto motorizácie nikdy nepochopím, ale to sa nám nechápavým občas stáva. Výkon cez 180 koní. V prvom prípade 184, v druhom 190. Dosť, aby ste jazdili s radosťou a neobávali sa predbiehania. Ďalej sú tu už väčšmi športové parametre. 330i má síce štvorvalcové srdce, ale 258 koní je krásna nádielka.

330d má však srdce šesťvalcové, trojlitrové a výkon presahujúci 260 koní. Tu ale výpočet nekončí. Ešte môžete siahnuť po úvodných M variantoch a to aj v prípade kombi. M340i je so šesťvalcom vyslovene divočina, azda aj preto je dostupná len s pohonom xDrive. M340d je zas naftová lokomotíva a to vďaka dvojici twinscroll turbodúchadiel. Tiež len s xDrive. Testovaná verzia ale xDrive mať nemusí. Asi nie ste prekvapení, že ju má. Nevadí.

Priemerná spotreba bola počas testu 6,8 litra nafty na 100 km. 6,8 s pohonom všetkých kolies, s naftovým trojlitrom a s dynamikou, ktorá k tomuto autu prislúcha.

Pružné zrýchlenie je obdivuhodné, najmä pocit, že prudkosť zrýchlenia nemá konca. Auto má návykový ťah, ktorý celkom slušne dokumentujú aj namerané pružnosti. Zo 60 na 100 bez prípravy za 4,46. Z 80 na 120 km/h za 4,86.

Najväčší pôžitok mám s autom v zákrutách a samozrejme na diaľnici. Lebo presne preto si kupujete 330d. Pre výkonnostnú rezervu na diaľnici, pre prísľub, že auto nezaťažujete. A veru nezaťažujete. Ani prekračovanie povolených rýchlostí neznamená, že by auto potrebovalo viac ako 2000 ot/min. Len sa tak ležérne prevaľuje, mlaská a chrochtá a šupho, policajné radary kvičia. Veľká sila nutne vyžaduje aj veľkú zodpovednosť. Toto nie je motor, ktorý patrí do rúk niekomu, kto má vo vrecku viac ako v hlave. Jedna vec je mať rád rýchlosť, druhá správať sa ako hulvát. Pripomínam to preto, lebo takých tu bolo a ešte aj bude veľa. Tu na východe Európy.

Pravdou je, že zákruty nie sú až také dychberúce. Auto počas testu stálo na zimných pneumatikách a tie síce lepia, v teplom počasí nefungujú dobre a auto stráca priľnavosť skôr, než by podľa všetkých tabuliek a výpočtov malo. Nepovedal som, že je to zlé. Takto si šmýkanie užijete skoro ako na mokre. A aj tam sa ukazuje ako dobre je auto postavené. Nielenže má výborne rozloženú hmotnosť – aj s ťažkým naftovým šesťvalcom. Má tiež výborný podvozok a najmä výborný pohon všetkých kolies výborne spolupracujúci s automatickou prevodovkou. Všetko do seba zapadá. Síce sa prevodovke chce menej radiť ako pri 320d xDrive, aj 330d xDrive je prudko reaktívne, zábavné a navyše chce ísť najprv bokom. Priorita zadku je priorita vzadku. A vzadku to aj cítiť, ako si autíčko krásne kontrolovateľne zavrtí bokmi a stačí plyn a všetko sa vyrieši. Iné to bude s vypnutou kontrolou trakcie, ale ani tú vypínať netreba, aby bola jazda zábavná. Skvelé.

M-kový podvozok sa nezaprie. Výrobca tvrdí, že pružiny sú tvrdšie iba minimálne, skôr ide o pritvrdenie stabilizátorov, no auto je na nerovnostiach tvrdšie, i keď kolesá držia kontakt s vozovkou ako hluchý dvere. V komfortnom režime tlmičov je to príjemnejšie a na balónových zimných kolesách bezproblémov prejdete aj našimi regiónmi. Na letných 19-palcových diskoch to už bude iné, bude to tvrdšie. Športový režim je jasne odlíšiteľný a istota, ktorú ponúka je dychberúca. Viete čo sa vám deje s kolesami. Riadenie stuhne, prevodovka zrýchli a motor bleskovo posiela do vyšších otáčok hneď ako to žiadate. Pritom ale zabudnutý športový režim neznamená nekonečne dlhé hučanie motora na vysokých otáčkach.

V rámci Mkovej výbavy je slastný ešte volant. Jemnučká koža a masívny veniec sa výborne drží a človeku sa ani nechce púšťať volant. Keby to šlo, beriem si ho vždy domov... Keď už som pri koži. Tmavomodrá hlboká metalíza v kombinácii s kožou na sedadlách typu vernasca cognac je výborná. Sedadlá sú pohodlné, so solídnym bočným vedením. Potešuje množstvo priestoru na zadných sedadlách, aj výborný sklon i dĺžka sedákov. Vzadu sa odveziete skoro rovnako pohodlne ako vpredu, čo znamená, že vzadu sa odveziete pohodlnejšie ako v mnohých autách vpredu. Vynikajúce zvezenie pre štyroch vysokých a širokých. Dobré zvezenie pre päticu s tým, že vzadu je aspoň jeden skromnejších rozmerov. No a 500 litrov v kufri je úplne postačujúcich, najmä ak si rad 3 prevzal šikovné otváranie zadného okna od väčších súrodencov. Nemusíte vždy otvárať celé (elektrické) veko, stačí okno. Oceníte to najmä pri drobnostiach, ale aj pri nedostatku priestoru za autom pri parkovaní.

Posed za volantom je prvotriedny. Športovo nízky a predsa máte dobrý výhľad. Autu veľmi svedčí kamerový systém. S istotou neudriete disky na nízkych obrubníkoch a máte výborný prehľad. Rad 3 nie je extrémne dlhý. S celkovou dĺžkou jemne presahujúcou 4,7 metra nie je ťažké parkovať v meste. Kúpiť si môžete aj asistenta, ak by sa vám už nechcelo.

Nová generácia modelov BMW na čele s radmi X5, X6 disponujú najnovším systémom jazdného asistenta. Má nové zobrazenie, no to je najmenej. Podstatná je výborná funkčnosť, ktorá vôbec prvýkrát za ostatné roky dobieha ba až predbieha funkčnosť, schopnosti i reakcie systému od Mercedesu. A Mercedes je v tomto odvetví TOP, to vám nemusím dlho vysvetľovať. Systém sa učí, a keďže sleduje vašu tvár, konkrétne vaše oči, zasahuje takmer výhradne vtedy, keď vy nedávate pozor. A môžeme sa tu hrať na svätých, v aute kde ste obklopení displejmi a množstvom funkcií občas padnú oči z cesty aj tým najodhodlanejším. Aj bez aktivovaného adaptívneho tempomatu dokáže auto na diaľnici urobiť úhybný manéver. Spravilo tak v momente, keď mi do pruhu na štvorpruhovom úseku náhle vliezla biela dodávka.

Auto nebrzdilo, ale uhlo sa o polovicu pruhu. Ja som zrovna nastavoval hudbu. Síce som mal jedno očko na ceste a reagoval som brzdením a pohybom volantu, prvotný impulz bol práve od auta, ktoré si v okamihu vyhodnotilo to, na čo som ja potreboval strácať čas pohľadom do spätného zrkadla – či sa tam môžem uhnúť. Auto to vedelo a urobilo to o pol sekundy predomnou. Skvelé. To isté platí aj o kontrole jazdy v pruhoch. Reakcie som mal nastavené na strednú úroveň. Keď som sa plne venoval riadeniu a pozeral pred seba, auto mi dovolilo vyjsť z pruhu. Keď som ale pozeral po poliach a lúkach, držalo ma v pruhu a upozorňovalo na jazdnú situáciu. Opäť adekvátna reakcia. To isté pri úhybnom manévri na mieste, kde je veľká diera a vodič musí prejsť buď cez dobre značenú krajnicu, alebo cez pruhovaný stred pri stredovom ostrovčeku. Ak som sa pozeral „akože“ inam, reagovalo, ak som sledoval situáciu, dôverovalo mi a reagovalo by až v momente, keď by som to fakt po...

No a potom sú tu výborné svetlá. Pomáhajú vidieť aj to, čo by ste s xenónmi prehliadli. Ešte viac by pomohlo nočné videnie. Najmä u nás v regiónoch preplnených vysokou zverou.

BMW radu 3 novej generácie je vynikajúce. Či už sedan, alebo touring, toľko možností a toľko potenciálu v jednom dobrom aute ťažko hľadať. Má svieži dizajn, má technológie a má môj obdiv. O ten stojí dozaista najmenej, ale predsa, už dávno som nesedel v rovnako dobrom kombi. Pamätám si to veľmi dobre. To auto bolo tiež tmavomodré, tiež malo vnútri zaujímavý odtieň kože, tiež malo označenie 330d. Veru, rad 3 minulej generácie má náhradníka hodného tohto mena. 9,5 z 10.

Technické údaje

Model: BMW 330d xDrive Touring
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2993
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná + predná
Výkon (kW/ot.):  195/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 580/1750-2750
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,3/7,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4709/1827/1440
Rázvor náprav (mm): 2851
Objem batožinového priestoru (l): 500
Objem palivovej nádrže (l): 59
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1835
Užitočná hmotnosť (kg): 590
Rozmer pneumatík (základ): 225/50 R17
   
Základná cenníková cena modelu: 38 950 €
Základná cena verzie: 52 250 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku