2020-06-01 13:50:00
Škoda Enyaq
Škoda Enyaq
Zdroj: Škoda auto

Autá si obliekajú maskáče, aby ste ich nespoznali

Je dôležité vedieť sa zamaskovať, aby ste nevzbudili pozornosť, alebo vedeli splynúť s okolím.

O presný opak sa snažila trojčlenná nemecká synthpopová New Wave hudobná skupina, ktorá vznikla v roku 1983 a tvoria ju dnešní pätdesiatnici Marcus Meyn, Heiko Maile a Oliver Kreyssig. Ich jediným výrazným hitom v rebríčku Billboard Hot 100 bol The Great Commandment - dosiahol 59. miesto v roku 1988, hoci strávil tri týždne na 1. mieste v rebríčku Hot Dance Club Songs v rámci US Dance Chart.

Nemožno predpokladať, že to bolo iba vďaka názvu skupiny - Camouflage. Tých hitov bolo viac, dokonca mnohé boli pomerne dobre známe (Love is a Shield), ale už nedosiahli taký úspech, ako spomínaná skladba. Pritom vydali osem štúdiových albumov, ten posledný v roku 2015... Možno vedeli svoje pesničky dobre zakamuflovať...  teda schovať, „znenápadniť“, zamaskovať. V tom sú majstri hlavne vojaci. Maskovanie však nie je iba výsadou vojakov (ale aj niektorých žien, všakže, muži...?). Hoci práve oni používajú najčastejšie kamufláž.

Zdroj: Škoda auto

Je to slovo, ktoré označuje umenie maskovania. Presnejšie znamená predstieranie, zastieranie, maskovanie vojenských zariadení a pohybov vojska na oklamanie a pomýlenie nepriateľa. V prenesenom význame kamuflovať znamená nevyčnievať, splynúť, byť nenápadný. O to sa snažia v prípade prototypov áut špeciálne kamuflážne fólie.

Je paradoxné, že si ich všimneme hlavne práve nim. Inak by možno unikli pozornosti našej, ale aj špeciálnym auto „paparazzi“ fotografom. Tí číhajú v okolí sídiel a vývojových centier automobiliek, aby odhalili vopred čo najviac z chystaných noviniek výrobcov automobilov. No práve kamuflážne fólie so špeciálnym vzorom rozostrujú kontúry a skrývajú nové dizajnové prvky áut. Tie sa musia maskovať, lebo maratón náročných skúšok na ceste k sériovej výrobe prebieha na všetkých kontinentoch. Keby neboli autá maskované, určite by si ich niekto všimol, hoci na opačnom konci zemegule. To automobilky nechcú dopustiť.

Na čo sa vlastne vynakladá toľké úsilie? Je za tým viac než len pestrofarebná kamufláž. Z maskovaných prototypov značky Škoda možno usudzovať iba približne, čo sa skrýva pod fóliou. Maskovanie je nutné, lebo prototypy nových modelov českej automobilky už dlho pred uvedením modelu na trh najazdia až 2 milióny kilometrov v podmienkach bežného používania. Pritom sa často testujú aj na verejných komunikáciách v bežnej premávke. Aby sa dizajn a detaily nového vozidla uchránili pred zvedavými pohľadmi a nežiadúcimi fotografiami, tvary vozidiel sa opticky rozostrujú pomocou maskovacích vzorov.

Zdroj: Škoda auto

Skôr ako Škoda predstaví nový model verejnosti, strávia prototypy tisíce hodín v skúšobniach, klimatických komorách a prejdú až 2 milióny testovacích kilometrov. Maratón skúšok na ceste k sériovej výrobe pritom prebieha na všetkých kontinentoch. Sériové auto totiž musí fungovať pri -30 °C rovnako spoľahlivo, ako pri viac než 40 °C. Náročný a rozsiahly testovací program preto vozidlá absolvujú v teple, pri vysokej vlhkosti vzduchu a na rozbitých prašných cestách, rovnako ako pri arktických teplotách, na snehu a zľadovatených cestách. A samozrejme, v bežnej prevádzke.

Florian Weymar, vedúci vývoja celého vozidla v spoločnosti Škoda Auto, vysvetľuje: „Popri vlastnom účele kamufláže je nutné dbať aj na požiadavky prevádzky na verejných komunikáciách. Preto musí mať každý prototyp funkčné smerovky, brzdové svetlá a všetky senzory, nezávisle na kamufláži či rozostrení dizajnu. Testovací vodiči a vývojári musia byť schopní počas jazdy plniť svoje úlohy. Preto nesmie byť obmedzený vstup chladiaceho vzduchu a nesmú byť zalepené ani výduchy ventilácie. Takto výsledky merania poskytujú zodpovedajúce údaje, ktoré bude mať sériové vozidlo. V interiéri je dôležité, aby bolo počas jazdy vždy vidieť na prístroje a aby boli všetky dôležité ovládacie prvky v dosahu šoféra.

Napätie takmer až do premiéry

Aby boli prototypy chránené pred zvedavými pohľadmi novinárov, fotografov a konkurentov, detailne sa kamuflujú. Jedine tak sa dajú skryť technické inovácie, dizajnové prvky a detaily. Aj nápis Škoda, alebo logo značky by ste na vývojových prototypoch hľadali márne. Mimoriadne zaujímavé sú pre vyzvedačov vizuálne charakteristické diely, kontúry alebo časti karosérie: svetlomety, maska chladiča, alebo zadná strana vozidla. Tie sú preto detailne zakryté alebo maskované rôznymi nadstavbami. Maskovací vzor navyše rozostrujú kontúry a línie karosérie, čiastočne sa zalepujú aj bočné okná, aby nebola zrejmá ich línia.

Zdroj: Škoda auto

Podobné zásady platia aj pre interiér. Ak sa kabína blíži finálnej sériovej podobe, tiež sa chráni pred fotografmi. Aj testovacie vozidlo občas parkuje na verejnosti, napríklad na čerpacej stanici. Na palube vývojového prototypu sa väčšinou používajú nepriehľadné netkané textílie, ktoré podľa potreby zakrývajú jednotlivé detaily - kokpit, palubnú dosku, centrálny displej, systém infotainmentu, stredový panel, ovládacie prvky či výduchy ventilácie. Pred jazdou ich testovací vodič môže ľahko sňať. Túto nákladnú a rozsiahlu kamufláž používa Škoda až do predstavenia nového modelu a udržiava tak zákazníkov a zástupcov odborných médií až do poslednej chvíle v napätí.

Maskovanie od prototypu po umelecké dielo

V spoločnosti Škoda Auto majú návrh a vývoj maskovacieho vzoru na starosti špecialisti na kamufláž. Ich fantázii a kreativite sa pritom nekladú takmer žiadne medze. Aby čo najviac opticky zmiatli pozorovateľov, hrajú sa so vzormi, 3D-efektami a farebnými kontrastmi. Niekedy do kamufláže dokonca skrývajú aj nejakú správu, napríklad hashtag Twitterového účtu @skodaautonews. Hotové kamuflážne fólie sa na vozidlo lepia ručne, je to práca na niekoľko hodín.

Zdroj: Škoda auto
Zdroj: Škoda auto

Pre mimoriadne príležitosti vyvíjajú špecialisti na kamufláž spolu s marketingovými špecialistami značky Škoda mimoriadne riešenia. Napríklad v poslednej etape Tour de France 2016 sa SUV Kodiaq ešte pred začiatkom sériovej výroby prešlo po Champs-Elysées ako vedúce vozidlo celého pelotónu Tour v červeno-sivo-čiernej kamuflážnej fólii. Štvrtá generácia modelu Škoda Octavia sa krátko pred svojou svetovou premiérou v roku 2019 predstavila v Prahe a Mladej Boleslavi v špeciálnej dvojfarebnej žlto-oranžovej maskovacej fólii v rámci akcie „Chyť ma, ak to dokážeš“. Kto na Facebook, Twitter alebo Instagram umiestnil svoju fotografiu maskovaného vozidla, mohol vyhrať exkluzívnu pozvánku na svetovú premiéru novej Octavie v Prahe. Pri prototypoch neskoršieho modelu Scala vsadila Škoda na modrobiely prúžkovaný vzor.

V súčasnosti v okolí Mladej Boleslavi občas jazdí prototyp vozidla ŠKODA ENYAQ iV vo svojej zeleno-bielo-šedej kamufláži s trojrozmernými prvkami. Špecialisti na kamufláž strávili vývojom kamuflážneho konceptu pre prvé čisto elektrické SUV značky Škoda zhruba 120 hodín a na jeho zamaskovanie spotrebovali približne 18 metrov štvorcových fólie. Škoda Enyaq iV bude odhalená ešte tento rok. Príliš času na oddych ale kamuflážni špecialisti mať nebudú, pretože do konca roku 2022 sa má predstaviť až desať modelov elektrifikovanej rodiny vozidiel ŠKODA iV.

 

Poznámka: Téma kamufláže je zaujímavá a hoci sme ju preniesli do nášho materiálneho života, odpozorované to je – ako inak, z prírody. Kamufláž je totiž použitie akejkoľvek kombinácie materiálov, zafarbenia alebo osvetlenia na utajenie. Zvieratá, alebo predmety sú potom ťažko viditeľné, alebo sa maskujú ako niečo iné. Medzi príklady zo živočíšnej ríše patrí napríklad leopardia bodkovaná kožušina, alebo krídla hmyzu, ktoré napodobňujúce list. Poznáme aj maskovanie moderného vojaka. Tretí prístup zahŕňa osvetlenie, alebo pohyb tak, že zamieňa pozorovaný objekt s iným viditeľným vzorom. Takto sa dá maskovaný objekt na okamih ťažšie lokalizovať. Väčšina kamuflážnych metód sa zameriava na metódu všeobecnej podobnosti s pozadím, kde je dominantné rušivé zafarbenie s vysokým kontrastom, odstránenie tieňov a kontrašrafovanie. V otvorenom oceáne, sú hlavnými metódami maskovania priehľadnosť, striebristé farby a kontrašrafovanie. Schopnosť produkovať svetlo sa používa napríklad na osvetľovanie spodných častí hlavonožcov, ako sú chobotnice. Niektoré zvieratá, ako chameleóny a chobotnice, sú schopné aktívne meniť svoje vzory a farby pleti, či už na maskovanie alebo na signalizáciu. Aj niektoré rastliny používajú kamufláž, aby sa vyhli konzumácii bylinožravcami.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Škoda auto

Komentáre k článku


Stream naživo