Škoda Karoq - redakčný „stážista“ sa u nás osvedčil
V redakcii už ale nie je. Nie preto, že by nám nevyhovoval. Skôr naopak - mal veľa pozitívnych vlastností.
Dohoda však bola, že ho po dvoch mesiacoch nahradí Škoda Fabia Combi. Museli sme sa teda rozlúčiť. S ťažkým srdcom, lebo za tie dva mesiace sme toho spoločne „preskákali“ dosť. Celkom sme si zvykli a „sadli“ nám aj jeho vlastnosti. Karoq nie je celkom tuctové auto. V Českej republike získalo titul Auto roka 2018.
Škoda sa do segmentu SUV pustila relatívne nedávno, ale poriadne razantne. Jej brány už opustilo viac ako milión vozidiel tejto kategórie. Práve jubilejné, miliónte SUV bol práve Karoq – pre nemeckého zákazníka žijúceho v Španielsku. Hoci súrodencom Karoqa je SEAT Ateca, možno sa španielskemu zákazníkovi viac páčil trocha menej tvrdý, mierne komfortnejší podvozok. Vďaka nemu sme úspešne a s prehľadom zvládali nástrahy našich ciest.
Škoda dosť výrazne odlíšila svoj model od španielskej rodinnej konkurencie (SEAT Ateca). Naklonovala mu dizajnový štýl značky, ktorý sa ukázal najprv na väčšom Kodiaqu. Môže sa stať, že aj vďaka tomu si Karoq pomýlite s väčším modelom. Karoq a Kodiaq sa na seba podobajú nielen menami, ale aj dizajnom. Jeden aj druhý sú kombináciou robustnosti a dynamiky. Ľudom sa páčia ostro rezané hrany spolu s masívnymi proporciami. K tomu veľké výrezy v blatníkoch pre kolesá a plasty na spodku karosérie. Dodávajú autu pocit výkonu, rýchlosti a veľkosti. Obe autá majú podobné línie, podobné tvary aj proporcie. Až pri podrobnejšom skúmaní zistíte, že je Kodiaq v porovnaní s Karoqom väčší.
Dosť bolo dizajnu, venujme sa praktickým veciam. Ako je na tom Karoq napríklad s variabilitou batožinového priestoru? Karoq určite nie je iba zmenšenou verziou Kodiaqu. Má praktickejší interiér a priestoru je aj v ňom dosť. Skoro, ako vo väčšom súrodencovi. Rozdiel pre nohy na druhom rade sedadiel skoro nespoznáte. Menší je napríklad objem batožinového priestoru – Kodiaq má však len o 42 litrov viac.
Páčia sa mi zadné sedadlá, v tomto prípade teda skôr lavica delená zhruba v pomere 1:2. Na rozdiel od modelu s motorom 1,5 TSI, ktorý sme testovali predtým a mal posuvné a vyberateľné (dosť ťažké) sedadlá VarioFlex, sú o čosi pohodlnejšie. Úplné sklopenie do roviny nečakajte. Pomohla by tomu dvojitá podlaha batožinového priestoru, ale to by sa zasa dosť obmedzila základná veľkosť kufra. Ten je pomerne hlboký, takže by sa zároveň zlepšilo aj nakladanie, či vykladanie nákladu. Za super vychytávku považujem dve špeciálne plastové zarážky (zabudol som ich odfotiť...). Majú na spodnej časti suchý zips, ktorý sa prichytí o dno kufra a zabraňujú, aby tovar cestoval v kufri kade-tade.
Ešte pár postrehov z kabíny – rozvrhnutie, tvar a kvalita palubnej dosky je už z vozidiel značky Škoda dobre známa. Niet jej čo vyčítať. Vhodný je aj odkladací priestor na mobilný telefón pred radiacou pákou prevodovky. Nový je aj dotykový displej informačno-zábavného systému. Táto verzia mala aj dva otočné ovládače a hardvérové tlačidlá po stranách. To kvitujem, najvyšší model, ktorý je čisto dotykový výrazne odpútava pozornosť od šoférovania. Systém reaguje svižne a bez problémov.
Karoq v našej redakcii už bol, aj keď s motorom 2.0 TDI a potom 1.5 TSI. Tentoraz mal podkapotou naftový agregát 1,6 TDI. Aj keď sa svet (neoprávnene) od dieselov odvracia, majú svoje výhody. Sám som fanúšikom benzínových pohonov, ale dobrý diesel nie je zlý. Toto jednoznačne platí o motore 1,6 TDI. Dostávame sa tak k ďalším otázkam, ktoré sme naznačili v predchádzajúcej časti nášho dlhšieho testu: ako je to so spotrebou, ako sa správal vznetový motor pod kapotou a čo jazdné vlastnosti?
Začnem práve jazdou. Kolesá boli tentoraz 17 palcové s pneumatikami s rozmerom 215/55. Dokázali veľmi slušne filtrovať niektoré naše tankodromy, ktoré sa v našich končinách ešte stále občas vyskytujú namiesto ciest. Hluk v kabíne od podvozka je odfitrovaný pomerne vyľmi slušne. Nad 80-90 km/h sa však začína kombinovať s hlukom inak pomerne tichého motora a aerodynamickým hlukom. Pri diaľničnom maxime 130 km/h to už trocha cítiť, treba jemne zvýšiť hlas pri komunikácii so spolujazdcami, alebo pridať hlasitosť na ozvučení. Stále je to ešte relatívne tiché auto danej kategórie.
Nakláňanie v zákrutách v bežných režimoch je veľmi malé. Inak je to v prudkých, rýchlo prechádzaných zákrutách. Auto však veľmi dobre drží stopu a nerobia mu problém ani menšie priečne nerovnosti, ktoré „prehliada“ a celkom úspešne „žehlí“.
Spotreba s motorom 1.6 TDI s výkonom je v kombinovanom režime papierovo 4,4 l/100 km. Podľa novej normy je to v rozmedzí 5,0 až 6,0 litra na 100 odjazdených km. Nám sa za dva mesiace podarilo dosiahnuť priemer 5,1 až 5,6 litra. Reálny výsledok ako mix prevažne jázd po diaľnici a v meste, s minimom „cezpoľných“ jázd po okreskách je veľmi príjemný. Motor nie je žiadne delo, výkonom na bežné jazdenie celkom stačí. So šesťstupňovou manuálnou prevodovkou stačí na pomerne na pružnú reakciu v akejkoľvek situácii v meste, ale aj pri predbiehaní. Trocha menej odhodlania prejavuje pri diaľničnom stúpaní. Najmä pri plnom obsadení.
Aká je základná cena a čo stálo príplatkové vybavenie? To všetko sú správne a dobré otázky. Aké sú odpovede sa dozviete práve teraz v ďalšom diele skladačky spolunažívania s našim „stážistom“. Po uvedení na trh bola základná cena auta o pár stoviek nižšia, ako je v súčasnosti. Za „zdražením“ však hľadajte viac výbavy v základe. V záplave asistenčných systémov a služieb, ktoré auto nosí na palube, mi napríklad vo výbave chýbal tempomat. Nuž a teraz už v cenníku figuruje. Síce za príplatok, ale môžete si vybrať či do 160, alebo 210 km/h. Takto Škoda zmazala jedno mínus.
Príplatková výbava sa v našom prípade obmedzila na balík Ambition Plus, ktorý obsahoval bezkľúčové odomykanie, rádio Bolero s 8´´ displejom, hlasové ovládanie, 17 palcové disky kolies a Smartlink+. To aj v prípade „sociálnej“ výbavy, ako podaktorí označili stupeň Ambition, ktorý je základom a nad ním už len výbava Style) je viac ako príjemné.
Karoq ako nepriamy nástupca modelu Yeti, od ktorého je väčší (zhruba na polceste k väčšiemu Kodiaqu), neprináša na prvý pohľad nič nové. No mne sa pozdáva viac ako väčší „medveď“ v ponuke značky. Ak nepotrebujete na (občasné) zvezenie šiestich spolucestujúcich naozaj veľké auto, je Karoq dokonca lepším riešením. Zvonka podstatne menší, zvnútra iba trocha. Má jeden z najkrajších prístrojových panelov a pre vodiča síce nepodstatné, no pre spolujazdca možno aj viac ako iba praktické držadlo na stredovom tuneli.
K fotkám chcem pridať ešte pár vysvetlení: všimnite si „zacapkané“ plochy dotykovej obrazovky, keď je vypnutá. To isté platí aj o „klavírnom laku“, ktorý sa v kabíne vyskytuje na viacerých miestach. Ak to chcete udržať v opticky slušnom stave, musíte leštiť, leštiť a ... ešte raz leštiť.
Určite vás zaujala fotka motorového priestoru pod kapotou. Neviem, vážne netuším kto prehnal Karoq s prednou poháňanou nápravou nejakým blatistým výcvikovým priestorom, ale toto nie je naša redakčná vizitka. Vážne nie.
No a čo na záver? Škoda Karoq je za svoju cenu, ktorá sa pri testovanom aute dostala takmer na 24 000 €, naozaj vyvážené a dobré auto. Má dosť priestoru, poteší príjemnou spotrebou, vhodný je pre menšie, ale aj väčšie rodiny (2 dospelí a 2-3 deti), má niekoľko Simply Clever riešení a pohodlne vás odvezie kam potrebujete. Ak to teda nie je horská chata. Jednoducho Škoda ukázala, že toto naozaj vie. Už aj s modelmi SUV. Je ken na vás, aby ste si povedali, či je to pre vás to správne auto.
Aby sme to porovnali, vymenili sme nášho „stážistu“ za rodinné kombi. Dnes už možno povedať, že jediné svojho druhu na trhu, lebo konkurencia postupne „odpadla“ – práve smerom k SUV modelom. Škoda Fabia Combi Style vymenila Karoqa a my sme sa snažili zistiť, kde je ktorý z modelov lepší, či výhodnejší a pre koho. O tom zas nabudúce...
|
AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
Komentáre k článku