20.08.2018

Ktorá automobilka zarobí najviac na svojich autách?

Veľa vyrábať a mať obrat, alebo radšej produkovať menej a dobre predávať?

To sú otázky, na ktoré sa snaží už roky odpovedať Centrum pre automobilový výskum (Center Automotive Research - CAR) v rámci Univerzity Duisburg-Essen. Jeho zakladateľom v roku 2008 a doterajším riaditeľom je Prof. Dr. Ferdinand Dudenhöffer. Predtým pracoval v spoločnostiach Opel, Porsche, Peugeot, Citroën, neskôr prednášal marketing a riadenie podniku na Katedre priemyselného inžinierstva na vysokej škole v Gelsenkirchene. V októbri 2008 prišiel na univerzitu v Duisburgu – Essene, kde okrem iného riadi katedru všeobecnej obchodnej administratívy fakulty automobilového inžinierstva.

CAR sa zameriava na zisťovanie zisku výrobcov automobilov. pri svojich zisteniach však namiesto celkového obratu analyzuje hospodárenie automobiliek v prepočte na jedno predané auto. Nie vyrobené, pretože mnohé automobilky vyrábajú „na sklad“, ale na počet predaných áut. Čo by malo byť prioritou automobiliek – vyrobiť a predať.

Lenže s akými nákladmi sa im to darí? Čo je prioritou? Počet vyrobených áut, alebo pomer nákladov a ceny, teda efektivita? Úspešnosť výrobcov automobilov sa dá merať rôznymi spôsobmi. Spomedzi mnohých kritérií je asi tým najpodstatnejším zisk. Profesor Dudenhöffer z Centra pre automobilový výskum (CAR) pripravuje pravidelne štatistické údaje o zisku automobiliek a koncernov. Zaujíma ho pritom ako kľúčový parameter obchodná marža. Z nej potom plynie aj zisk za jedno predané auto.

Ako dosiahnuť zisk? Nebudeme si tu teraz rozoberať ekonomické parametre na jeho výpočet. Sústreďme sa na konštatovanie, že výrobcovia sa zisk snažia dosiahnuť väčšinou dvoma cestami. Prestížnym značkám stačí vyrobiť relatívne málo kusov a predať ich s vysokou obchodnou maržou. Takto dosahujú dostatočnú mieru zisku pre svoju ďalšiu existenciu. Kto boduje v tomto segment zo všetkých výrobcov najviac? Najlepšie sa na poli exkluzívnych výrobcov darí talianskej automobilke Ferrari. Počas prvého polroka roku 2018 predala päťtisíc vozidiel. Poviete si, že toľko niektoré automobilky predajú za mesiac. Správne, ale nie s maržou 24,7%. Pritom je známe, že ceny áut z Maranella sú vysoké. Výsledkom je teda zisk (pred zdanením) 68 987 eur za jedno predané auto!

Pri výrobcoch, ktorí sú na opačnom konci možnosti, ako dosiahnuť zisk, to funguje celkom opačne: Ich snahou je predávať obrovské množstvá áut s nižšou maržu. Aj ich cena je neporovnateľne nižšia, ako pri prémiových značkách. Automobily sú tak cenovo dostupné pre veľké množstvo ľudí. Napríklad koncern Volkswagen v prvom polroku 2018 predal 5 575 000 vozidiel s maržou 8,2%. Dosiahol pritom zisk z jedného auta (pred zdanením) 1 757 eur.

Ak sa pozriete do tabuľky, respektíve do grafu, zistíte, že sú  tam uvedené už len prémiové a luxusné značky. Znamená to totiž, že efektivita výroby automobilov nie je až taká vysoká pri hromadnej výrobe áut, ako by sa dalo očakávať. Dnešné ceny bežných áut sú dostatočne dostupné pre široké masy, čomu sa musia prispôsobiť ceny, marže a logicky aj (vysoké) počty vyrobených a predaných vozidiel.

Na nelichotivých miestach skončili značky Tesla a Bentley. Nečudo, lebo svoje výrobky predávajú nie so ziskom, ale so stratou. Pri Tesle to takto funguje od začiatku jej existencie. Od začiatku dodávok svojich áut sa jej ešte nepodarilo vykázať zisk. V prípade britskej aristokratickej značky Bentley vraj ide o dôsledok vysokých investícií do elektromobility. No, povedzme... Ale aj na týchto dvoch príkladoch vidno, že elektromobilita nie je zadarmo, ako sa nám snaží nahovoriť elektrická loby a zelení „aktivisti“ v európskom parlamente.

Zaujímavým výsledkom sa v rámci porovnania môže pochváliť športovo orientovaná značka Porsche. Patrí ak automobilkám, ktoré nevyrábajú veľa, ale zasa v porovnaní s Ferrari je to obrovské množstvo. Počas sledovaného obdobia (prvého polroka 2018)sa jej podarilo predať 123 000 áut. Pritom marža bola 18,4%. Predstavuje to zisk 16 780 eur na jedno predané auto.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: www.automobil-produktion.de

Komentáre k článku