2015-12-09 09:05:00
GAZ 69 s motorom
GAZ 69 s motorom HEMI

Máte doma starý Gazík? Ale s osemvalcovým motorom?

Vedia to nielen v Amerike, ale aj v na opačnom konci sveta - renovovať staré autá.

Keď sa taký klenot ešte vybaví silným osemvalcom, ani neuveríte, že to bolo v Rusku. Čo si predstavíte pod spojením legendárneho GAZu 69 a klasiky v podobe motora Hemi od Chryslera?

Firma Truck Garage z Petrohradu sa venuje extrémnym úpravám terénnych áut pre ruské podmienky. Aktuálne majú v ponuke zaujímavú „svadbu“: dvojdverovú 69-ku s motorom Hemi. Auto vyvinula firma Tundravoz Vjačeslava Paputského. Na prvý pohľad by ste nepovedali, že ide o nejakú zmenu. Auto si zvonka zachováva svoje typické črty a celkový rustikálny ráz. Dostalo však úplne nový nastaviteľný podvozok a pohon všetkých kolies bude mať aj uzávierku zadného diferenciálu ARB so štvoricou kotúčových bŕzd Teraflex.

Pod kapotou je motor s objemom 6,4 l. Poskytuje výkon 342 kW (465 koní) a je spriahnutý so samočinnou prevodovkou. Limitovaná edícia je obmedzená na 12 kusov, každé auto ale bude vyzerať inak. Truck Garage ponúknu rôzne farby, pevnú aj plátenú strechu, ochranný rám a alternatívne aj motory 5,7 a 6,1 l. Sú to repasované motory dovezené z USA, ktoré majú najazdené maximálne 30 000 km Na sedemnásťpalcové kolesá poputujú až tridsaťpäťpalcové pneumatiky, aby sa autá „nezľakli“ ani ťažkého terénu. Mohutný predný navijak je na prednom nárazníku - bez toho sa v Rusku mimo spevnenej cesty jednoducho nezaobídete.

Škoda, že zatiaľ nezverejnili fotografie nového interiéru. Je síce navrhnutý v retro štýle, ale nechýbajú mu moderné prvky vrátane kožených sedačiek. Rádio síce vyzerá ako zo šesťdesiatych rokov minulého storočia, no zvládne prepojenie so smartfónom chytrým telefónom. Volant i pedále predstavujú modernu. Takto upravený Gazík nie je žiadnym lacným tovarom. Ceny sa začínajú na štyroch miliónoch rubľov (1,46 mil. Sk). Len motor totiž príde v prepočte na 300 tisíc korún ...

GAZ 69 získal v bývalom Sovietskom zväze prezývku "cap". Vývoj nástupcu "Čapajev" 67B začal už po druhej svetovej vojne, viedol ho Grigorij Mojsejevič Vasserman. Prvé prototypy vyšli v októbri 1947. Sovietski konštruktéri použili štvorvalec 2,12 l s výkonom 41 kW (55 k) z osobnej Pobedy vrátane trojstupňovej priamo radenej skrine bez synchronizácie jednotky. Tú dopĺňala dvojstupňová redukcia. Obe tuhé nápravy boli od seba vzdialené 2,3 metra a odpružené poleliptickými listovými pružinami. Základ konštrukcia tvoril rám s priečkami.

Autá boli dlhé 3,85 m a v teréne im pomáhal nielen priraditeľný pohon predných kolies (štandardne šiel krútiaci moment dozadu), ale aj 21 centimetrová svetlosť. Základný model bol dvojdverový a do kabíny sa vošli dve osoby, prípadne ďalších šesť mohlo sedieť na pozdĺžnych laviciach vzadu. Štvordverový variant A bol päťmiestny. Obe dosahovali maximálku 90 km/h, ale už pri tretinovej rýchlostibrali štrnásť litrov benzínu ... Niet divu, že mali dve nádrže: jednu s objemom 48 l pod podlahou a druhú prídavnú (27 l) pod sedadlom spolujazdca. Továreň v Gorkom (predtým aj teraz Nižnom Novgorode) spustila sériovú výrobu v septembri 1953. V decembri 1954 sa výroba spustila tiež v Uľjanovsku, kam sa o necelé dva roky neskôr úplne presunula. „Šesťdesiatdeviatky“ s plátenými strechami a sklopným čelným sklom vznikali až do decembra 1972 a vyrobilo sa ich presne 634 285. Modernizované modely mali väčšie motory 2,45 l s výkonom 53 kW (72 k) a dosiahli 100 km/h.

GAZy, respektíve UAZy 69 používali všetky armády Varšavskej zmluvy vrátane našej. U nás tiež jazdili v rôznych podnikoch, za volanty sedávali poľovníci, poľnohospodári, vodohospodári, geológovia a ďalší. V Rumunsku ich vyrábala továreň Auto Romania (Aro) dokonca až do polovice 70. rokov. Existovali v rade špeciálnych modifikácií, mnohé neprekročili štádium prototypu, napriklad kolesopásová verzia vyvinutá v NAMI. Vychádzal z nich i obojživelný automobil GAZ 46 MAV.

jv

Komentáre k článku


Stream naživo