10.11.2014

TEST: Smart ForTwo electric drive – najlepšie auto do mesta?

Elektrický Smart fortwo sme mali len pár dní, ale aj to stačilo na zásadné zistenie: existuje len málo lepších áut do mesta.

Neriešme teraz využiteľnosť auta mimo mesta, na diaľnici, cestou na dovolenku... Tam Smart oproti bežným autám nemá šancu, a to nemusí byť ani elektrický. Jeho revírom je mesto, jeho tempo je vražedné, jeho obratnosť je až absurdná... Jednoducho lepšie auto do mesta len tak nenájdete. A bodka. Prečo? Rozoberme si to na drobné...

Smart fortwo electric drive vychádza z predchádzajúcej generácie Smartu Fortwo a stále sa predáva (u nás len na objednávku). Pravdepodobne dovtedy, kým nepríde na trh nový Smart s elektrickým pohonom. Aj keď o predchádzajúcej generácii Smartu možno hovoriť ako o staršej koncepcii, prakticky ničím nezaostáva za dnešným priemerom. No a elektrický Smart sa zdá byť odpoveďou na otázku rýchleho a lacného premiestňovania sa po preplnenom veľkomeste. Veď načo zo sebou ťahať stovky kilogramov, ktoré pri jazdení po meste nepotrebujete? Načo spaľovať fosílne palivá, keď aj tak väčšiu časť jazdy strávite stojac alebo plaziac sa v zápche?

Lepší ako vyzerá

Význam vozidiel Smart bol pre mňa vždy tak trochu záhadou. Je to rekordne malé auto, automobilka Daimler si s ním pomohla pri znižovaní emisií, navyše je to rekordne malé auto a má málo emisií a ešte je to rekordne malé auto a... Dobre, a čo ešte? Nič? Zabudli sme: lebo je to (možno) štýlové a dobre sa s ním parkuje.

Veru, Smart fortwo bol vždy tak trochu iný, no jeho majitelia sú pre väčšinu obyvateľstva iba čudákmi a ich auto je vlastne na smiech. Možno nová generácia pohľad verejnosti zmení, ale táto...

Nepochybujem o tom, že klasický benzínový, či naftový Smart fortwo môže zaujať a môže sa celkom dobre predávať. Hlavne nový Smart vyzerá zaujímavo a mohol by sa ujať.  Má totiž obrovské výhody v porovnaní s bežnými autami – totiž všade sa zmestí. Ľahko s ním zaparkujete v „štrbinách“ medzi veľkými autami, ľahko s ním manévrujete, jazdíte a má spotrebu ako pažravá motorka. A čo je tiež dôležité má svoj nespochybniteľný šarm. Skrýva v sebe akúsi unikátnosť.

Ale to vidím až dnes. Potom, čo som strávil víkend s elektrickým Shrekom menom Smart. A pri ňom platí vyššie uvedené dvojnásobne.

Jazda v elektromobile dnes už nie je výsadou novinárov. Elektromobil si vyskúšalo veľa ľudí a zopár elektrických vozidiel sme vyskúšali aj tu Podkapotou. Od Smarta, cez eGolf, Leaf až po Teslu S. Každé z týchto áut má niečo do seba. Každé je postavené inak a každé je určené pre iného zákazníka. Ani jedno však nemá také opodstatnenie ako elektrický Smart.

Tesla S je absolútny vrchol elektrifikovaných automobilov, je úžasná, živá, luxusná a má obrovský dojazd. Leaf a eGolf sú dobré elektromobily ale pre bežného užívateľa neprichádzajú do úvahy. Sú skôr zaujímavosťou, prestupnou stanicou, než reálny univerzálny dopravný prostriedok. Smart e-drive je však tak dobré auto do mesta až sa čudujem, že ich po Bratislave zopár nebehá. Vlastne ani nečudujem, ale o tom neskôr.  

Jazda v bubline

Keď som ho preberal, prevracal som očami – a to akože prečo mám jazdiť v chladničke? Keď som ho prvýkrát uvidel, rozosmial som sa. Je to ozaj vtipné vozidlo. Maličké, s výraznou zelenou farbou, hranaté. Má však niečo do seba a spaľovací motor mu vlastne vôbec nechýba.

Elektromotor má výkon 55 kW (75 k), čo sa zdá na malé autíčko dosť. K tomu treba prirátať váhu batérií a z toho zasa odrátať maximálny krútiaci moment dostupný od 0 otáčok. V praxi to znamená, že maličký Smartík na prvých tridsiatich, štyridsiatich metroch v šprinte prekoná hocijaké auto bez výraznejšieho športového genofondu. V rámci mestskej päťdesiatky je skvelý, zvládne aj 70-tku a prežije aj obchvat pri 90-tke.

Keď však istú časť slovenských vodičov na semafore totálne zahanbí Smart a ešte aj elektrický (aj keď bez väčšej snahy) nedarujú mu to a urobia všetko preto, aby k ďalšiemu semaforu prišli ako prvý... A je im jedno, že pritom prekročia maximálnu povolenú rýchlosť, takú urážku neznesú a na ďalších svetlách to tomu krpatému drzáňovi zrátajú. Ako ich prekvapí, že ten krpatý drzáň vlastne ani nie je krpatý, iba auto má malé... O to viac ich prekvapí, keď sa aj pri všetkej snahe aj na ďalších svetlách ocitnú na prvých metroch ďaleko za elektromobilom... Ach tá bolesť (ach tá zábava v Smarte!).

Jazda so Smartom je ozaj veľká zábava. Je tvrdý ako šľak, ťažisko má vďaka batériám dosť nízko a sám o sebe je dosť stabilný. Navyše máte v Smarte okolitý svet doslova na dlani, a tak je pocit z rýchlosti úplne inde ako v obdobne svižných „normálnych“ vozidlách. Pripadáte si v ňom ako mikro pretekár, ako veverička utrhnutá z reťaze. Poskakuje na dierach, prepletá sa v premávke, prudko akceleruje, vyhľadáva krátke šprinty a miluje ostré zákruty. Je to taký beťár pri ktorom nikdy neviete čo sa stane, no viete ako to dopadne – v poriadku. Vďaka svojim kompaktným rozmerom a nižšej váhe však netrpí výrazne skráteným dojazdom. Pri pokojnom jazdení zájde na jedno nabitie bez problémov aj 100 km. Viac som ani neskúšal, celkovo som so Smartom najazdil necelých 100 km. Pri extrémne ekologickom jazdení to môže byť ešte viac, no vzhľadom na obmedzený čas sme to vyskúšať nedokázali.

A práve to je zaujímavé. Aj keď sa mnohé mestá zdajú byť obrovské a aj Bratislava je poriadne roztiahnutá, z jedného konca na druhý je to sotva dvadsať kilometrov. Aj keď som auto využíval každý deň a čo najviac, podarilo sa mi ho vybiť iba raz. Vzhľadom na krátke mestské vzdialenosti a možnosť rýchlonabíjania je Smart fortwo e-drive potenciálne najlepším firemným autom do mesta. A to nemyslím len rôzne donáškové služby, ale bežné firmy (či štátnu správu), ktorých zamestnanci denne prejazdia po meste desiatky kilometrov. Väčšina ich jázd je krátka, s prestávkami, v zápchach, s neustálym brzdením, pridávaním, státím, či parkovaním. O koľko jednoduchšie by to bolo v takomto malom aute? O koľko lacnejšie?

Veď sto kilometrov v Smarte nebude stáť viac ako 3 eurá a aj to je veľa. Auto nemá takmer žiadne pohyblivé časti, navyše nemá ani príliš bohatú výbavu, je malé, jednoduché a spoľahlivé. Servis v podstate žiaden.

Údržba? Dopĺňanie vody do ostrekovačov a dvakrát do roka prezúvanie. Po pár rokoch výmena klasického spotrebného materiálu – brzdové obloženie, súčiastky na nápravách, pneumatiky, svetlá... Iba jazdiť, jazdiť, jazdiť a po skončení lízingu po piatich rokoch posunúť ďalej. Nový majiteľ bude ďalej jazdiť, jazdiť, jazdiť... až kým mu nezdochnú baterky.

Keď si predstavím koľko služobných dízlových kombíkov je obsadených jedným človekom a často jedným dôležitým papierom, či fasciklom... Neuveriteľné mrhanie priestorom a energiou.

Iste, elektromobil má aj svoje nevýhody, no Smart akoby zobral dopravu človeka z miesta na miesto úplne od začiatku a oklieštil ju iba na to, čo naozaj potrebujete.  

Ako to pri elektromobiloch býva, pri rýchlostiach nad 100 km/h už nestíhajú a papajú priveľa. S mimomestskými cestami si Smart poradí, ale najlepšie sa cíti do 80 km/h.

Interiér

Na Smartovi cítiť, že na svet prišiel pred viac než pätnástimi rokmi. Aj keď postupne prichádzali rôzne vylepšenia, svoj vek nezaprie. Dané auto bolo vybavené dotykovým displejom s navigáciou, celkom slušným audiosystémom, športovými sedadlami,dvojicou airbagov a automatickou prevodovkou (jednostupňovou). Materiály vo vnútri sú príjemné na dotyk, budíky vysvetľujú prečo som ho vyššie nazval Shrek, no k štýlu auta sa hodia.

Sedenie je pohodlné a za volant mikro auta sa pokojne zmestí aj dvojmetrový chlap. Dosť nepraktická je palubná doska, obzvlášť jej spodná vydutá časť. Je tvrdá a neudrží sa na nej ani mobil. Veľmi praktické je nastavovanie prúdenia vzduchu. Aj keď sú výduchy trošku retro, slúžia perfektne, nastavujú sa ľahko a to je dôležité. Výhodou tiež je, že ak sa chcete dostať do kufra, stačí sa načiahnuť ;).

Nabíjanie

Ako som už spomínal, auto som nabíjal iba raz. Keďže pár týždňov pred testom otvorili novú nabíjaciu stanicu v obchodnom centre Eurovea, bol som ju vyskúšať. Navyše malo byť dobíjanie zadarmo. A to som musel využiť!

Aké to bolo prekvapenie, keď som na nabíjacej stanici auto ani nemohol dobiť? Prečo? No pretože na oboch parkovacích miestach pri nabíjacej stanici PARKOVALI! firemné autá spoločnosti, ktorá nabíjaciu spoločnosť prevádzkuje. A ani jedno sa NENABÍJALO! Tak to tu máte: je jasné, že daná firma si na nabíjacej stanici urobila dobré promo, ale minimálne počas prvého mesiaca poskytovania nabíjania zadarmo nerátala s tým, že si niekto dovolí nabíjať elektromobil na ICH stanici. Našťastie v Euroveii pracujú ochotní SBS-kári s ktorými som sa dohodol na nabíjaní z opačnej strany, za závorami. Smart bol taký malý, že závory ani nemuseli zdvíhať, obišiel som ich po cestičke pre chodcov... Auto som za polhodinu nabil zo 40-tich percent na takmer 100 % rýchlonabíjaním.

Mierny problém som mal s odblokovaním „nabíjacej pištole.“ Po ukončení nabíjania som ju nemohol vytiahnuť. Dalo mi to pár minút, kým som pochopil, že auto pištoľ nepustí inak ako hneď po odomknutí vozidla – odomknutím sa uvoľní aj nabíjacia pištoľ. Ja som totiž najprv auto odomkol, skontroloval nakoľko bolo nabité a potom som chcel vytiahnuť pištoľ – chyba!

Záver

Smart je perfektné mestské vozidlo, jeho prednosti netreba opakovať a aj teraz, tesne pred uvedením nástupcu stále má čo ponúknuť. Okrem výborných jazdných vlastností, zábavnosti a nevšednosti pridáva elektro verzia aj ohromnú ekonomickosť, istú ekologickosť, ale tiež mimoriadne dôležitý „ekologický imidž“. A ten ekologický imidž môže byť  pre firmy, ktoré by takéto autá privítali vo svojom vozovom parku veľmi dôležitý. Elektrický Smart fortwo nie je vozidlo pre bežného vodiča. Úžitkové vlastnosti auto prakticky nemá, odvezie dvoch a iba dvoch, do kufra sa nikto na dovolenku nezbalí. Jednoducho nie je možné toto auto hodnotiť na základe parametrov, ktoré pri autách používame.

Hodnotiť ho môžeme iba na základe myšlienky a jej uskutočnenia. A v tomto parametri je auto jednoducho uchvacujúce. Jazda s ním bola veľká zábava. Vzbudzovalo záujem všade kam som s ním prišiel a dokázalo ma nadchnúť.  

Základná cena v Nemecku sa pohybuje na úrovni 19-tisíc euro, čo nie je málo, pre firmy a lízing to však môže byť stále zaujímavé.

Je stvorené pre mesto, pre firmy pracujúce na svojom ekologickom spoločenskom obraze a pre tých, ktorí potrebujú auto iba a výhradne do mesta, pretože ďalej ich dopravia prostriedky verejnej dopravy. A že tento koncept nie je hlúposť, že autá iba do mesta majú zmysel, o tom svedčí projekt zo západných miest menom Car2Go.

Car2Go aj v elektrike

Pred šiestimi rokmi padol vo výskumnom stredisku Daimler v Ulme štartovací výstrel pre revolúciu v oblasti mestskej mobility. 24. októbra 2008 sa s päťdesiatimi bielo-modrými vozidlami smart fortwo začala pilotná prevádzka prvého programu zdieľania vozidiel bez pevného stanovišťa pod novou značkou car2go. Dnes systém zdieľania áut car2go funguje v 25 mestách celého sveta Európy aj Severnej Ameriky.

V prvej, testovacej fáze prevádzky revolučný služby car2go bol okruh užívateľov obmedzený na zamestnancov spoločnosti Daimler, pracujúci v Ulme. Situáciu dnes jasne charakterizujú štyri čísla: už 500 000 zákazníkov používa viac ako 9000 vozidiel smart fortwo, z toho 1100 elektromobilov. V septembri 2013 sa autá prenajali viac ako miliónkrát.

Ako to funguje?

Dvojmiestne vozidlá smart car2go majú benzínový motor optimalizovaný na nízku spotrebu a automatický štart-stop systém. Do centrálnej obslužnej jednotky vozidla s veľkou dotykovou obrazovkou sa vkladá kľúč od neho, ako aj štyri čipové karty, napríklad na tankovanie a vchod do parkovacích domov. Telematika vozidla funguje v závislosti od procesu požičania, riadi okrem iného aj imobilizér. Každý smart car2go má tiež sériovo strešný solárny článok (výkon 100 wattov) na napájanie elektrinou systému telematiky a zároveň dobíjanie akumulátora. Pri parkovaní na slnku článok tiež samočinne napája vetranie smarta (dokáže v ňom znížiť teplotu až o 18 stupňov Celzia).

Vyskúšali sme si elektrický smart aj na prezentácii jeho mladšieho brata – novej generácie, ktorá sa predstavila v júli tohto roka v Berlíne. Aj v tomto meste nájdete zaparkované bielo-modré smarty na ulici. Prenajať si ich je veľmi jednoduché a je to podobné, akoby ste si chceli požičať bicykel: po prvotnej registrácii si na diaľku vyžiadate požičanie auta, systém vám oznámi, kde najbližšie je zaparkované a vy sa môžete rozhodnúť, či chcete klasiku, alebo s elektrickým pohonom. Zadáte získaný prístupový kód, otvoríte si vďaka nemu auto, odjazdíte čo potrebujete a zaparkujete auto.  Nemusí to byť  žiadne zberné miesto. Len ho necháte na ulici. Z kreditu sa vám odráta poplatok za použitie auta – nemáte však problém s parkovaním, opravami, poistným, daňami. Jednoducho využívate auto vtedy, keď ho naozaj potrebujete.

Aké to bolo naživo?

Elektrický smart sa ukázal aj v meste, ako je Berlín, vhodným riešením na presun pár kilometrov z miesta na miesto, kam nesmerujú priame spoje MHD. Napriek svojej veľkosti je to veľmi živé a dynamické približovadlo, ktoré povýšilo mobilitu celkom iným smerom. Ponúka oveľa viac voľnosti, ako keď idete taxíkom, pritom vďaka dynamike jazdy nemá problém udržať sa v hustej a pomerne rýchlej premávke veľkomiest. Keď som z neho vystupoval, ani som si neuvedomil, že som niekoľko desiatok kilometrov absolvoval v aute s elektrickým pohonom. Hlavne v takom malom aute je totiž prioritou mobilita a nie to, čo máte Podkapotou, v tomto prípade pod kufrom nad zadnou nápravou.


 

Ján Hargaš, Jozef Vydra

Komentáre k článku