2014-11-14 10:45:00
Eurotunel
Eurotunel
Zdroj: independent.co.uk

Už 20 rokov sa dá z Francúzska do Británie dostať cez Eurotunel popod more

Verejná osobná doprava Eurotunelom pod Lamanšským prielivom začala pred 20 rokmi v roku 1994.

Verejná osobná doprava Eurotunelom pod Lamanšským prielivom, ktorý spája Veľkú Britániu a Francúzsko, sa začala pred 20 rokmi 14. novembra 1994.

Tunel absolvoval slávnostné otvorenie ešte v máji v tom istom roku za prítomnosti vtedajšieho francúzskeho prezidenta Francoisa Mitterranda a britskej panovníčky Alžbety II. Ako vtedy poznamenali svetové agentúry, Veľká Británia sa spojila po súši s Európou po prvý raz od doby ľadovej.

Prvé vlaky s cestujúcimi tunelom prešli 14. novembra 1994. O mesiac neskôr začali tunelom jazdiť aj špeciálne vlaky prepravujúce osobné a nákladné autá.

Dopravné dielo 49,4 km dlhé (37,9 km tunela vedie pod morom) tvoria dva tunely pre nákladnú a osobnú železnicu, medzi ktorými sa nachádza obslužný - únikový tunel. Južná rúra je určená pre smer z Francúzska do Británie, severnou premávajú vlaky opačným smerom. Raziť ich začali v mestách Calais vo Francúzsku a Folkestone v Anglicku v roku 1986. Tunel, ktorý si vyžiadal dvojnásobné náklady oproti projektu, prebieha v hĺbke 40 m pod morským dnom.

Dopravu v ňom zaisťujú kyvadlové vlaky, ktoré prepravujú osobné a nákladné automobily medzi terminálmi na oboch brehoch a vysokorýchlostné vlaky Eurostar, spájajúce Londýn s Parížom a belgickým Bruselom. Cesta aj s nakladaním a vykladaním vozidiel trvá z Londýna do Paríža dve hodiny a 15 minút, z Londýna do Bruselu hodinu a 51 minút. Prejazd tunelom trvá približne 35 minút. Na prepravu v obslužnom tuneli slúžia multifunkčné automobily špeciálne navrhnuté len pre tento účel.

Konkurenciou pre spoločnosť Eurostar, ktorá prevádzkuje vlaky premávajúce cez podmorský tunel, sa v roku 2013 stala nemecká spoločnosť Deutsche Bahn. Jej vlaky by mali začať jazdiť v Eurotuneli v roku 2016.

Ján Hargaš
ZDROJ: TASR

Komentáre k článku


Stream naživo