23.11.2012

"Odišla" vám baterka? Možno je len vybitá

Prídete k autu a namiesto príjemného cvaknutia zámkov pri otváraní je zlovestné ticho. Nežmurká na vás ani len kontrolka alarmu. Zle je. Váš akumulátor to už má asi za sebou.

Alebo sa ešte pokúsite o jeho záchranu? Ak mu stačí dobitie, máte vyhrané. Ale už nie trvalo. Batériu ste možno "načali" ešte v lete a teraz sa vám odmenila. Možno vydrží ešte túto zimu, možno ani to nie. Lebo nároky dnešných áut na elektrickú energiu sú podstatne vyššie, ako kedysi. Hoci je elektrická sústava na to viac pripravená, časté jazdy po meste, kde je veľa štartovania, zapnuté vetranie, kúrenie či klimatizácia, rozsvietené svetlá - to všetko spotrebúva energiu.

Prečo sa akumulátor vybije?

Ak k spomínaným "žrútom"  energie pridáme ešte pomalú jazda v po meste a v zápchach – alternátor to všetko nestihne „živiť“ a akumulátor odovzdáva viac energie, ako potrebuje na dobitie. Pomaly klesá množstvo uskladnenej energie a pri nižších teplotách výrazne klesne kapacita. Nabitý na sto percent odolá aj tým najnižším teplotám v našich krajoch. S nabitým len na polovicu sú problémy už okolo nuly. S poklesom teploty klesá jeho účinnosť odovzdať energiu. Pri mínus dvadsiatich stupňoch funguje približne na štyridsať percent svojej obvyklej kapacity.

Akumulátor môže zamrznúť

Čím je akumulátor starší a menej nabitý, tým menšiu má kapacitu s klesajúcou teplotou. Že sa to novému autu nemôže stať? Ale hej, pritrafiť sa to môže už po dvoch rokoch. Stačí len menej jazdiť a nechať zapnutý alarm. Prevenciou je kontrola a nabitie akumulátora ešte pred príchodom zimy. Aj keď má označenie bezúdržbový. Ak akumulátor„vypľuje“ svoju dušu uprostred zimy, máte dve možnosti: pokus o reinkarnáciu s dobrou nabíjačkou, a keď to nepomôže, kúpu nového akumulátora.

Potrebujem odísť, pomoc!

Riešiť akútne nenaštartovanie auta pomôžu štartovacie káble - a ochotný kolega motorista. Pri vybití batérie sa totiž dá naštartovať núdzovo prúdom z iného auta. Nespoliehajte sa, že prepojovacie káble má ten druhý, je dobré voziť ich so sebou. Už keď ich kupujete, vyberte si kvalitnejšie s veľkým prierezom a so svorkami, ktoré dokážu obopnúť svorky akumulátora. Zabudnite na roztláčanie, či rozťahovanie auta so vstrekovaním paliva a s katalyzátorom. Nespálený benzín prenikne do katalyzátora a pri vznietení ho poškodí.

Ako pripojiť káble

Pamätajte: najprv vždy pripájajte káble na auto, ktoré dodáva energiu. Spojte ich v nasledujúcom poradí:

1. Najprv (červeným káblom) spojte "plus" svorku akumulátora vozidla, z ktorého odoberáte prúd s "plus" kontaktom batérie auta, ktorého motor štartujete
2. "Mínus" svorku akumulátora, z ktorého beriete prúd, spojte (čiernym káblom) s blokom motora štartovaného auta. Pozor: Autá sa po celý čas nesmú dotýkať! Motor auta, z ktorého beriete prúd stačí naštartovať a držať ho v trochu zvýšených otáčkach v čase "požičiavania" prúdu. Potom sa pokúste štartovať auto s vybitou baterkou – najviac 15 sekúnd. Keď motor vášho auta naskočí, nechajte ich bežať chvíľu spoločne, potom odpájajte káble v opačnom poradí, ako ste ich pripojili. Ak sa štartovanie hneď nepodarí, urobte si aspoň 1-2 minútovú pauzu a skúste to znova.

Zistite dátum výroby

Kúpiť akumulátor je dobrý nápad, ak sa ten pôvodný odporúčal na večný spánok. Podobne ako pri pneumatikách, najlepšie je kúpiť čo „najčerstvejšiu“ batériu. To býva problém, lebo vyčítať správne dátum výroby konkrétnej batérie z kódov na obale dokážu len naslovovzatí odborníci. Preto pozor na „výhodné“ akcie v supermarketoch. Aby ste si nekúpili aj niekoľko rokov starý akumulátor!

Nečinnosť batérii neprospieva

Akumulátor má rád, keď je okolo neho frmol – dobre sa cíti, keď auto pravidelne jazdí a on sa dobíja v predpísaných medziach. Moderné batérie nepotrebujú takmer žiadnu počiatočnú údržbu. Ich životnosť, ktorá je väčšinou v intervale tri až šesť rokov, však môžete znížiť lajdáckym prístupom. Stačí, ak zabudnete vypnúť svetlá a baterku vybijete až do dna. Alebo keď sa vinou regulátora batéria prebije, hrozí jej krátka životnosť. Odborníci preto odporúčajú aspoň raz ročne pred príchodom zimy nechať akumulátor premerať. Aspoň zistia ako na tom je a či nepotrebujete nový. Keď viete, že nebudete autom často jazdiť, dobite akumulátor približne raz za mesiac.

Pri kúpe batérie:

- Kupujte v špecializovanom obchode alebo v sieti autorizovaných servisov

- Dobre si skontrolujte označenie výrobcu a dátum životnosti

- Skontrolujte si trvanie záruky batérie

- Dôkladne si prečítajte návod na údržbu batérie a dodržiavajte ho

 

Tipy pre vás:

- Akumulátor nikdy nekupujte do zásoby

- Pri výbere nového zvážte aktuálne výsledky testov

- Celkom vybitá batéria ani po dobití nikdy neposkytne plný výkon a v zime môže úplne zlyhať – nedopustite absolútne vybitie akumulátora

- Ak akumulátor nepoužívate, pravidelne ho dobíjajte každé tri týždne až mesiac

- Pri dlhšej nečinnosti preneste akumulátor z mrazov do tepla

Jozef Vydra
ZDROJ: Bosch, Varta, Exide

Komentáre k článku