2024-02-27 16:50:00
Dacia Spring na autosalóne
Dacia Spring na autosalóne v Ženeve 2024
Zdroj: jm

ŽENEVA: Dacia Spring NAŽIVO - Nie je to len dizajn, skok vpred ukazuje aj kvalita

Pri prvom predstavení vzbudila Dacia Spring výrazné vášne, lebo sa stala prvým elektrickým autom, ktoré bolo reálne dostupné pre všetkých.

Údaje o dojazde ale až také prístupné pre všetkých neboli. Čo sa však dá čakať od auta za približne 20 000 €? Nová a modernizovaná verzia dojazdy nezlepšuje, zlepšuje iba vizuálnu stránku auta, ktorá bola azda ešte viac kritizovaná. Naživo nový Spring vyzerá ešte lepšie ako na fotkách!

Dacia Spring je stále malé auto s dĺžkou 3,7 metra a šírkou 1776 mm. To ale znamená, že dokáže do interiéru natlačiť 4 pasažierov a batožinu. Batožinový priestor vylepšeného Springu sa zväčšil o 6 litrov na 308 litrov a pribudol aj druhý kufor pod prednou kapotou. Frunk má objem 35 litrov. Nevyzerá to ako veľa, ale do takéhoto objemu dokážete s prehľadom natlačiť nabíjacie káble.

Tvary modelu ostávajú v základe rovnaké, ale zmenila sa nielen predná, ale aj zadná časť. Predná časť predvádza vizuálne príbuzenstvo s modelom Duster vďaka tvarovaniu svetiel a novej prednej maske s výrazným logom DC. Je bielej farby, lebo biela farba je menej náročná na produkciu a zároveň šetrí životné prostredie, lebo nepotrebuje niektoré zložité procesy pochrómovania. Vpredu vidno ešte zaujímavý nový nárazník. Má pútavo štruktúrované okolie evidenčného čísla. Nie je to nasávací otvor, je to plastová plocha, ktorá svojím povrchom pripomína mapu. Nabíjací konektor naďalej ostáva pod predným znakom, ale dvierka sú útlejšie.

Inovovaný model Dacia Spring prinesie aj vylepšené možnosti diskov. Mne sa najviac páčia takmer celoplošné kryty, ktoré budú asi tou základnejšou alternatívou, ale pripomínajú niektoré kreácie z osemdesiatych rokov a začiatku deväťdesiatych. Veď napríklad Citroën XM mal tiež skoro celoplošné dekle ako na kanáloch.

Zdroj: jm

Ešte väčšia novinka ako tvary zovňajšku budú tvary interiéru. Dacia kompletne prekopala celú štruktúru prístrojovej dosky a použila kvalitnejšie materiály. Nie sú kvalitnejšie len o kúsok, ale o mnoho. Veď predchodca práve týmto nevynikal, teraz už sa Spring tvári ako normálne auto, nie iba produkt hračkárskeho oddelenia v poslednej kancelárií indickej fabriky.

Okrem horizontálnej štruktúry získala prístrojová doska vozidla 7-palcový displej pred vodičom a 10-palcový displej v strede. Úplne nové sú výduchy, ovládanie klimatizácie, ale aj prepínač prevodovky. Miesto kolieska sú teraz režimy ovládané malou páčkou. Pocit z Porsche 911 to ale rozhodne nie je. Keď sme v interiéri, treba ešte spomenúť jeden výrazný pokrok. Tým je materiál použitý na čalúnenie. Na dotyk je príjemnejší ako kedykoľvek doteraz.

Z hľadiska pohonu si pomalé vozidlo necháva obe verzie dostupné pred modernizáciou. Na výber bude teda výkon buď 33 kW (45 k), alebo 48 kW (60 k). Výkonnejšia verzia dokáže šprint na stovku zvládnuť za 14 sekúnd, kdežto základ potrebuje sekúnd 20. Energia je uskladnená v batérii s kapacitou 26,9 kWh, ktorá má možnosť nabíjania až výkonom 30 kW jednosmerným prúdom. Automobilka udáva, že na nabitie prejde Spring až 220 km.

A aký mám z auta pocit naživo? Vizuálne je novinka pokrok, vrátane novej béžovej farby nazvanej podľa piesku. Pokrokom bude určite aj interiér, je rozhodne lepším miestom na život ako doteraz. Prekvapilo ma, že sa zmenila aj pachová štruktúra vozidla. Inak povedané, už tak nesmrdí ako pôvodný Spring ked bol nový.

Aj keď to nie je úplne jasné na prvý pohľad, rumunská automobilka použila ešte jeden fígeľ. Nabíjanie bude možné oboma smermi, čo sa môže pretaviť do možnosti používania elektrických zariadení aj mimo domova. Spring môže teda slúžiť ako powerbanka. Nabíjanie notebooku, či mobilu je nudná minulosť, budúcnosť môže byť použitie kosačky.

Celková hmotnosť auta narástla o 6 kg, kvôli rôznym prvkom potrebným z pohľadu Európskej únie a bezpečnosti. Určite bude s faceliftom spojený aj nárast ceny, ale je ešte skoro hovoriť o koľko to bude. Dúfam, že nie veľa. Dacia Spring predsa nemá byť primárne imidžovým vozidlom, ale základnou cestou ku elektrickému vozidlu. Doteraz to spĺňala, po modernizácii bude hrať na viacero zmyslov, nie iba na klasickú racionálnu formu rozhodovania. Teraz sa do rovnice pridajú aj emócie, lebo až prekvapivo dobre vyzerá nielen zvonka, ale aj zvnútra. O jazdných vlastnostiach si nerobím ilúzie, ale do mesta to rozhodne stačí. Veď mesto je revírom tomto auta. Dacia ani nič iné neprezentuje.

No a ak by ste hľadali cenu pôvodného Springu u nás, tak s najrozsiahlejšou výbavou Extreme a výkonnejším motorom označeným číslom 65 stojí 21 500 eur.


AUTOR: © Zoznam/jm

Komentáre k článku


Stream naživo