2024-02-26 10:30:00
Jeep Avenger e-Hybrid
Jeep Avenger e-Hybrid
Zdroj: Jeep

Jeep Avenger 4xe - najmenší hrdina dostal nový pohon všetkých kolies

Jeep sa chce Európanom páčiť ešte viac. Do svojho najmenšieho modelu pridáva moderný pohon 4x4.

Avenger mal doteraz na Slovensku nadmieru skromnú ponuku. Buď ste si mohli zvoliť benzínový variant s dvojtretinovou cenou s manuálnou prevodovkou a s výkonom cca 100 koní, alebo ste si mohli trúfnuť na elektrickú špecifikáciu s trojtretinovou cenou. V oboch prípadoch šlo a stále ide o autá s pohonom výhradne prednej nápravy.

To je ale vo výpočte modelov ikonickej offroadovej značky nadmieru nepatričné a tak je to práve Jeep, ktorý z poličiek koncernu Stellantis vytiahol najčerstvejšie pečivo a použil ho vo svojom aute tak, aby aj najmenší Jeep vedel byť skutočný Jeep.

Keďže sme však v Európe, Podkapotou Avengera nehľadajte ani pulzné delo, ani benzínový šesťvalec spojený so zadnými kolesami kardanom. Nie,nie, tu sa na to musí rafinovanejšie, po vzore napríklad japonských výrobcov.

A síce: vpredu je najnovšia verzia benzínového trojvalca 1,2 PureTech s novou dvojspojkovou 6-stupňovou prevodovkou eDCS6, v ktorej je integrovaný elektromotor. Takýto eHybrid je ale pri modeli Jeep navyše dostupný s pohonom aj zadnej nápravy prostredníctvom rovnako výkonného elektromotora umiestneného medzi zadnými kolesami. Tak motor v prevodovke, tak motor vzadu dodajú maximálne 21 kW (28 k). Kým však predný elektromotor sa stará primárne o rekuperáciu energie pri brzdení a o funkciu štart-stop pre spaľovací motor a pre boost v prípade rozbehu, zadný elektromotor sa väčšinu času vezie a zaberie len vtedy, keď riadiace jednotky vyhodnotia, že ho bude treba. Napríklad pri rozbehoch z miesta, či práve v teréne, skrátka pri nedostatku trakcie. Jeho pripájanie k celému pohonu však vďaka absencii mechaniky a spojok prebieha omnoho rýchlejšie, navyše má ako elektromotor všetku svoju silu k dispozícii hneď.

A ak si poviete, že 21 kW nie je veľa, netreba zabúdať na rozmery a hmotnosti vozidla, no a hlavne na to, že vo výsledku dokáže aj takýto drobný elektromotor presunúť na kolesá solídny krútiaci moment. Jeep si v tlačovej správe pomáha údajom 1900 Nm, ako však vieme, tento údaj nie je výsledkom práce malého 48 V motora, ale "čarov" za ním. Aby mal zadný elektromotor stále dosť sily, Jeep vybavil systém funkciou, ktorú nazval power looping. Vo výsledku sa predné jednotky postarajú o to, aby bolo vzadu dosť sily bez ohľadu na stav nabitia mild-hybridnej batérie.

Avenger s pohonom 4xe bude pre objednávky dostupný na konci tohto roka. Dovtedy sa môžete zamýšľať nad čisto elektrickou alternatívou.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Jeep

Komentáre k článku


Stream naživo