27.03.2020

Kia XCeed a Ceed Sportswagon sú už aj plug-in hybridné

Kia Motors predstavuje nízkoemisné plug-in hybridné verzie modelov Kia XCeed a Ceed Sportswagon.

Ide o prvé použitie nízkoemisného plug-in pohonu v rodine Ceed. Pritom tieto dva nové modely po prvýkrát prinášajú do segmentu kompaktných vozidiel značky Kia elektrifikované pohony. Plug-in hybridná pohonná jednotka kombinuje 8,9 kWh lítiovo-iónový polymérový akumulátor, 44,5 kW elektromotor a úsporný 1,6-litrový štvorvalcový motor „Kappa“ GDI (s priamym vstrekovaním benzínu). Celkový výkon a krútiaci moment pohonnej jednotky je 141 koní a 265 Nm, takže Ceed Sportswagon dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 10,8 sekundy a Kia XCeed za 11 sekúnd. Dojazd v čisto elektrickom režime je až do 60 kilometrov.

Elektrické vlastnosti podporuje technológia zachytávania kinetickej energie. Autá majú prepracovaný dizajn exteriéru. Nové prvky v interiéri vrátane telematiky slúžia na vyhľadávanie dostupných nabíjacích miest v okolí.

Uvedenie týchto variantov do modelových radov XCeed a Ceed Sportswagon je ďalší krok v elektrifikácii vozidiel spoločnosti Kia Motors. Predaj v celej Európe sa začne v druhom štvrťroku 2020.

Počas roku 2019 predstavoval európsky predaj elektrifikovaných modelov Kia približne jednu sedminu vozidiel, pričom tento trend stúpa,“ povedal Emilio Herrera, prevádzkový riaditeľ spoločnosti Kia Motors Europe a dodal: „tieto dva modely sú ďalšou dôležitou etapou pre spoločnosť Kia. Do našej širšej ponuky zavádzame moderné pohonné jednotky novej generácie. Predaj nového radu Ceed vzrástol v roku 2019 medziročne o 46 % a nové elektrifikované varianty ešte viac rozšíria atraktivitu ponuky Naša ponuka mild hybridných, hybridných, plug-in hybridných a elektrických vozidiel prináša kupujúcim viac možností na výber a nižšie prevádzkové náklady vo viacerých segmentoch“.

Plug-in hybridné modely Kia XCeed a Ceed Sportswagon sa vyrábajú v Žiline – ako prvé plug-in modely vyrobené v Európe a exkluzívne pre Európu. Vozidlá budú v ponuke so štandardnou a bezkonkurenčnou zárukou Kia na 7 rokov, resp. 150 000 km, ktorá sa bude vzťahovať aj na akumulátor a elektromotor novej pohonnej jednotky.

Pohonná jednotka je spárovaná so šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou (6DCT), ktorá umožňuje vodičom radiť podľa vlastného uváženia a užiť si príjemnejšiu jazdu než v iných hybridných vozidlách vybavených elektronicky riadenou prevodovkou s plynule meniteľným prevodom (e-CVT). Tradičné hybridy s prevodovkou e-CVT prenášajú časť výkonu spaľovacieho motora cez elektromotor, čo vedie k stratám energie pri jej konverzii. Prevodovka 6DCT sa líši tým, že umožňuje prenos celého výkonu motora aj elektromotora paralelne cez prevodovku s minimálnymi stratami energie.

Štandardná technológia rekuperačného brzdenia umožňuje novým plug-in hybridným modelom zachytávať kinetickú energiu a nabíjať akumulátor pri jazde zotrvačnosťou alebo počas brzdenia, čím sa ešte viac zvyšuje celková účinnosť pohonnej jednotky.

Ceed Sportswagon dokáže prejsť až 60 kilometrov v čisto elektrickom režime s nulovými emisiami (kombinovaný cyklus NEDC), XCeed až 58 kilometrov (kombinovaný cyklus NEDC). Vďaka tomu môžu vodiči prejsť väčšinu denných trás a krátke každodenné dochádzanie absolvovať iba na samotný elektrický pohon.

Obidve vozidlá majú nový systém virtuálneho zvuku motora, teda zvukovým výstražným systémom. Aktivuje sa iba v čisto elektrickom režime pri nízkych rýchlostiach, alebo pri cúvaní. Systém generuje virtuálny zvuk s úrovňou až do 59 dBA, aby bezpečne informoval chodcov o prítomnosti vozidla.

Plug-in hybridné modely XCeed a Ceed Sportswagon, rovnako ako verzie na benzín a naftu, boli vyvinuté výlučne pre európske cesty a pre európskych zákazníkov. Jazdné vlastnosti sa ladili na rôznorodých európskych cestách. Jazda je pohodlná, vodič bude mať vďaka plne nezávislému zaveseniu kolies pri jazde v zákrutách pohyby karosérie pevne v rukách a pri vyšších rýchlostiach si užije maximálnu stabilitu. Dva nové plug-in hybridné varianty majú v porovnaní s benzínovou a naftovou verziou inak vyladené zavesenie kolies a riadenie, vďaka čomu si každé vozidlo zachovalo rovnaký jazdný charakter ako konvenčné modely. Zohľadnilo sa pritom rozloženie hmotnosti pohonnej jednotky.

Plug-in hybridný model Kia XCeed je vybavený rovnakými hydraulickými dorazmi na zavesení predných kolies ako verzie so zážihovým a vznetovým motorom. Gumový doraz pláva v hydraulickej kvapaline v tlmičoch a zaisťuje komfortnú jazdu na zlých povrchoch. Vozidlo bolo skonštruované tak, aby absorbovalo aj väčšie nárazy zavesenia kolies s hladkou a progresívnou odozvou. To prispieva k citlivejšiemu riadeniu a zlepšuje sa celková kontrola pri jazde. Zároveň sa znižuje hluk zo zavesenia kolies pri prejazde nerovnosťami.

Táto technológia nielen zlepšuje pohodlie jazdy, ale aj bezpečnosť. Oba modely majú štandardne elektronický stabilizačný systém (ESC) a stabilizačný systém vozidla (VSM), ako aj systém presmerovania krútiaceho momentu pomocou bŕzd, ktorý inteligentne pribrzďuje vnútorné kolesá, aby sa znížila nedotáčavosť v zákrutách.

Dizajn exteriéru a interiéru

Oba nové modely majú výrazné prvky, ktorými sa odlišujú od modelov so zážihovými a vznetovými motormi z modelového radu Kia XCeed a Ceed Sportswagon.

V prednej časti majú novú uzavretú mriežku v tvare „tigrieho nosa“. Zdokonaľuje aerodynamickú účinnosť. Modely Sportswagon majú výrazné exteriérové označenia „eco plug-in“. Nabíjacia zásuvka je v ľavom prednom blatníku vozidla. Každý model má sériovo 16-palcové zliatinové disky kolies. Obe verzie dostali vlastný nový dizajn. Za príplatok sú 17-palcové disky (Ceed Sportswagon) a 18-palcové disky (XCeed). Ceed Sportswagon má navyše nárazníky z modelov Ceed Sportswagon GT-Line. Uľahčujú prúdenie vzduchu a dodávajú autu športovejší vzhľad.

Športový dizajn v kabíne využíva rovnakú palubnú dosku orientovanú na vodiča, nízku polohu za volantom a bežnú ergonómiu súčasného radu Ceed. Nové plug-in hybridy obsahujú aj celý rad nových funkcií. Zlepšujú využiteľnosť vozidla pre majiteľov, ktorí chcú z novej pohonnej jednotky vyťažiť maximum.

Obidve vozidlá majú indikátor nabíjania – vizuálnu pomôcku. Upozorňuje majiteľov na nabíjanie, alebo úplné nabitie akumulátora. Je vo vrchnej časti prístrojovej dosky. Vodičtak  môže pohľadom skontrolovať stav nabitia vozidla aj zvonku.

Obe vozidlá ponúkajú informačno-zábavný systém Kia s 8-palcovou dotykovou obrazovkou, alebo voliteľný informačno-zábavný systém s navigáciou, 10,25-palcovou dotykovou obrazovkou a telematickými službami UVO Connect od spoločnosti Kia. Sú prispôsobené pre nové plug-in hybridné varianty, obsahujú nové funkcie, ktoré majiteľom pomôžu vyhľadať dostupné nabíjacie miesta v blízkosti alebo na trase do cieľa. Na obrazovke sa môžu zobrazovať aj dôležité informácie o pohonnej jednotke, napríklad zostávajúca úroveň nabitia a spotreba energie. Dotyková obrazovka sa dá použiť aj na naplánovanie, kedy sa má vozidlo nabíjať po zapojení do domácej nabíjačky, aby sa dali využívať lacnejšie tarify za elektrickú energiu. Oba systémy majú štandardne funkcioe Apple CarPlay a Android Auto. Cez voliteľný navigačný systém sa dajú pripojiť dve mobilné zariadenia naraz.

Prístrojová doska obsahuje jedinečné vizuálne prvky pre plug-in hybridnú pohonnú jednotku Kia. Zobrazujú zostávajúcu úroveň nabitia, predpokladaný dojazd v čisto elektrickom režime a tok energie medzi akumulátorom, motorom a elektromotorom. Súčasťou príplatkovej výbavy bude nový, plne digitálny 12,3-palcový prístrojový panel Supervision s vysokým rozlíšením 1920 x 720 pixelov. Nahradí konvenčné ukazovatele rýchlomera a otáčkomera. Budú sa na ňom zobrazovať informácie s množstvom jedinečných grafických prvkov

Systém kúrenia, vetrania a klimatizácie „len pre vodiča“ sa aktivuje novým tlačidlom na prístrojovej doske a okamžite deaktivuje prúdenie vzduchu do všetkých vetracích otvorov okrem tých, ktoré sú najbližšie k vodičovi. Slúži to na zníženie spotreby energie akumulátora z ventilačného systému pri zachovaní požadovanej teploty pre vodiča. Systém Kia vypína samotné ventilátory, čím znižuje spotrebu energie.

Akumulátor s kapacitou 8,9 kWh je umiestnený vedľa 37-litrovej palivovej nádrže pod zadným lavicovým sedadlom. Na rozdiel od iných plug-in hybridných vozidiel nezaberá cenný batožinový priestor. Plug-in hybridný Ceed Sportswagon má objem batožinového priestoru 437 litrov a 1 506 litrov so sklopenými zadnými sedadlami (delené v pomere 40 : 20 : 40). Kia XCeed v plug-in hybridnej verzii má objem batožinového priestoru 291 litrov, po sklopení zadných sedadiel vzrastie na 1 243 litrov. Pod podlahou batožinového priestoru majú obidve autá samostatný priestor na uloženie nabíjacieho kábla.

Oba modely budú k dispozícii s voliteľnou súpravou na ťahanie brzdeného prívesu, čo je nezvyčajné medzi hybridnými vozidlami.

Výroba nových plug-in hybridných modelov Kia XCeed a Ceed Sportswagon sa začala v prvom štvrťroku 2020 v európskom výrobnom závode Kia v Žiline. Nové modely sa vyrábajú spolu s ostatnými modelmi Ceed na tej istej výrobnej linke. Na obidva modely sa poskytuje štandardná záruka na 7 rokov, prípadne do najazdenia 150 000 km.


FOTO: Kia Motors
AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku