05.06.2015

Citroën C5 je posledným modelom značky s hydropneumatickým pružením

Legendárne hydro-pneumatické pruženie Citroënu sa poberie do histórie ukončením výroby súčasnej generácie C5

Podľa zdrojov servera Autonews.com musí Citroen ukončiť produkciu áut s týmto systémom, čím sa definitívne vzdá jednej z typických čŕt automobilky.

Dôvodom je ako inak znižovanie nákladov celého koncernu PSA, v ktorom hrá značka Citroen tretie husle... Škrtanie nadbytočných položiek nariadil súčasný riaditeľ koncernu Carles Tavarez a pruženie Hydractive III. by mal byť jednou z vyškrtnutých súčastí.

Tento systém vyrába značka vo vlastnej réžii v závode PSA v meste Caen na severe Francúzska v Normandii. V súčasnosti je dostupný v jedinom aute značky – vo vlajkovej lodi Citroene C5. Predaj áut s týmto systémom sa zmenšil na 10 000 ročne a tak neprináša dostatočný prínos pre spoločnosť, ktorá sa snaží upchať všetky diery, aby sa stala konkurencieschopnejšou v budúcnosti.

Práve konkurencieschopnosť sa stala slabou stránkou systému. Hydractive III. stráca v porovnaní s modernými systémami konkurentov vrátane systému DCC od Volkswagenu, a to ako do komfortu tak i jazdných vlastností, keď sa k tomu prirátajú vysoké náklady na výrobu a vývoj, spolu s nízkym záujmom zákazníkov, výsledok je jasný.  

Paradoxom je, že ukončenie výroby tohto systému sa udeje po osamostatnení značky DS. Aktuálne ani jeden z modelov DS toto pruženie nemá a C5 je už dlhšie jediným modelom, kde je toto pruženie dostupné.

Tento systém pruženia by malo nahradiť štandardné pruženie, i keď Citroen nezavrhuje vývoj iného systému pre vyššie pohodlie pasažierov najmä pri drahších modeloch. Gule ani vaky však čakať nemožno...

Hydro-pneumatické pruženie je jedným s prvkov, ktoré značku Citroen preslávili a dodali jej punc výnimočnosti a technického pokroku. Najväčšiu slávu systém zažil v 60-tych a 70-tych rokoch. Prvý krát bol použitý v roku 1954 v modeli Traction Avant. V priebehu dekád prešiel množstvom vylepšení, zmien a v nedávnej histórii najmä zjednodušením a výmenou väčšej časti mechaniky za elektroniku. Súčasná tretia generácia systému Hydractive sa od pôvodného systému odlišuje, no to podstatné ich spája.

Fungovanie hydropneumatického pruženia naznačuje už samotné označenie. Spojenie hydro- s –pneu ozrejmuje, že ide o plynokvapalinové pruženie. Systém využíva hydropneumatické zásobníky (gule), ktorých je niekoľko podľa verzie systému. Gule sú vo vnútri rozdelené membránou. V prvej časti sa nachádza plyn, do druhej vstupuje hydraulická kvapalina a pôsobí na membránu s plynom. Vibrácie sú prenášané prostredníctvom kvapaliny do gule a pôsobia na membránu a plynovú komoru. Plyn sa pri pružení stláča a tým nahrádza pružinu, čím guľa pohlcuje vibrácie. Systém je ovládaný elektronicky. Riadiaca jednotka vyhodnocuje jazdný štýl a podmienky. Na ich základe reguluje pruženie. Vodič má na výber automatický režim auto, alebo režimy komfort a šport podľa vlastných preferencií. Ak vyberie režim komfort systém pripojí ďalšie gule a podvozok filtruje nerovnosti lepšie, jazda sa mení doslova na plávanie. Ak naopak zvolí športové nastavenie, systém odpojí niekoľko gúl a podvozok je podstatne tvrdší, čo zvyšuje stabilitu auta pri ostrej jazde. Navyše je možné nastavovať výšku podvozku podľa vlastných preferencií. Súčasná generácia systému sa vyznačuje veľmi dobrou spoľahlivosťou jednotlivých komponentov, i keď treba systém pravidelne udržiavať.

cp, citroen, pruzenie
ZDROJ: autonews europe

Komentáre k článku