22.12.2014

TEST: Citroën C5 Cross Tourer. Chce oplastovaný elegán do terénu, či nie?

Citroen sa svojej vlajkovej lode len tak nevzdáva. Už je to šesť rokov od jej uvedenia a prichádza nová terénne orientovaná verzia Cross Tourer.

Citroen C5 prišiel na trh ešte v roku 2008. O tri roky neskôr, v roku 2011 dostal mierny facelift a človek by tak očakával, že okolo roku 2014 príde nová generácia. Lenže človek je tvor omylný, a tak namiesto novej generácie prichádza nová verzia. Verzia, ktorá sľubuje terénne schopnosti vďaka hydraulickému podvozku.

Do testu sa nám dostala „základná“ verzia Cross Tourer, ktorá je obdarená dvojlitrovým 164 koňovým štvorvalcovým naftovým agregátom označeným ako HDI 160. Základ však ani zďaleka nie je základom v nemeckom ponímaní a ponúka v podstate všetko čo od auta strednej triedy môžete chcieť. Už má aj automat, bi-xenónové natáčacie svetlomety, duálnu klimatizáciu, spomínaný hydraulický podvozok, palubný počítač s navigáciou a riadnym infotainmentom a k tomu terénne oplastovanie exteriéru. To všetko za zhruba 29-tisíc eur.

Testovaná verzia mala ešte k tomu rezervu a asistenta jazdných pruhov. Toť vsio.

Cena: dobrá, či zlá?

To záleží od uhla pohľadu. Ak sa nastavíte na vlnové dĺžky internetového konfigurátora a cenníka C5-ťky, zistíte, že vám automobilka len tak pre vaše pekné oči odrátala takmer 12 000 cenníkových eur. Za to už môžete manželke kúpiť svojského Cactusa a rodinka bude kompletne motorizovaná.

Zľava poteší, chytí za dušu, ale ak si zrátame, že auto prišlo na trh pred šiestimi rokmi, že okrem hydraulického podvozku a plastíkov toho v teréne veľa neponúka, cena nám príde adekvátna a nie v „zľave.“

Lenže odpisovať C5-ťku lebo je už „stará“ si toto vozidlo vôbec nezaslúži. V prvom rade je to veľmi pekné auto, a síce je krása subjektívna veličina, každý kto nemá v srdci vytetovanú vrtuľku v modrom poli, trojcípu hviezdu, štyri kruhy, či vé a Wé, jeho nestarnúci dizajn ocení.

Rodinný kombík ako lusk!

Citroen C5 poskytuje dostatok priestoru pre štvor až päť člennú rodinu. Má slušný 503 litrový kufor pravidelného tvaru. Nie je to najviac v triede, ale je to dosť.

Okrem priestrannosti na slušnej úrovni ponúka širokú výbavu a hlavne pohodlie. A pohodlie s veľkým P. Začnem tým interiérovým pohodlím. C5-ťka má veľmi dobre tvarované zadné sedadlá s vhodným sklonom. Ak by som bol povrchný, napísal by som, že sedadlá nie sú dobré, lebo vzadu nie je dosť miesta. Fakt je ten, že Francúzi pred tabuľkovým priestorom uprednostnili pohodlie pasažierov vzadu, a tak sa síce vysoký novinár môže posťažovať na menej priestoru nad hlavou, ale ako pasažier na dlhej ceste každý omnoho viac ocení, že po odchode z auta mu chrbtica zostane kompletná. Jednoducho, miesta je tam dosť a aj osobe s výškou nad 190 cm zostáva ešte kúštiček v každom smere. Poľahky si však urobí pohodlie a cestu si užije.

To isté, ale „krát 1,5“ platí vpredu. Predné sedadlá sú nastaviteľné v toľkých smeroch, že konkurovať môže iba nemecká elita. Poteší elektrické nastavovanie sklonu sedáku, i sklonu hornej časti operadla. Samozrejmosťou je nastavovanie bedrovej opierky elektricky, i posúvanie sedadla hore-dolu, dopredu-dozadu. K ideálnej pozícii za volantom prispieva i volant nastaviteľný v štyroch smeroch a nastaviteľná lakťová opierka v strede. Škoda, že nastaviteľná horná časť operadla síce uľahčí chrbtici, ale hlavovú opierku vzdiali natoľko, že je nevyužiteľná a pochybná je v tom prípade aj bezpečnosť, ktorú by mala poskytovať (vidieť i na obrázku). Stačila by možnosť zmeny sklonu opierky. Toto však niekto nedomyslel, alebo na to neostali peniaze.

 Citroen C5 má pomerne krátke dvere (hlavne zadné), a tak je o niečo náročnejšie nastupovanie. Môže za to ohromujúco dlhá kapota a snaha vyťažiť z kufra maximum. To čo stráca na dĺžke dverí, zasa doháňa pri nastaviteľnej svetlej výške. Väčšie ubolené telá síce trpia stále, ale tie menšie ubolené nastúpia predsa ľahšie.

Navigácia v Citroenoch patrí k tým údajovo veľmi dobre vybaveným, no nie príliš inteligentným. Ak o tom však viete, ponúknutú trasu si skontrolujete a prípadne ľahko upravíte. Nastavenie destinácie je jednoduché, rovnako zrušenie navigácie. Prekvapí absencia ovládania hlasitosti audia na stredovom panely. Jediná možnosť ako upraviť hlasitosť je na volante.

Mimochodom volant, ten je kapitolou samou pre seba. Pevný stred a krútenie len obručou je zaujímavé, ale nemožno o tom hovoriť ako o vylepšení, ani zhoršení ovládania auta. Ak ste práve presadli z iného auta, ktoré má klasický volant, môžete kde tu zavadiť prstíkom o pevný stred.

Poďme spolu plávať, pozri ja už plávam! Ale radšej po ceste...

V tomto prípade nejde o plávanie v negatívnom zmysle slova. Citroen C5, a teda aj Cross Tourer vďaka podvozku Hydractive III. filtruje bežné nerovnosti s noblesou hodnou kráľovského dvora. Namiesto drncania sa po cestách, sa kolísate ako v kolíske a deti vzadu to doslova uspáva.

To pocítite najmä na diaľniciach a cestách prvej triedy. Keďže sme však na Slovensku a naše cesty majú od dokonalosti ďaleko, prejavuje sa neochota podvozku reagovať na krátke a priečne nerovnosti. Hydraulické tlmiče akoby neboli schopné reagovať rýchlo na výmole, diery a všakovaké kanáliky. Namiesto preplávania sa tak ráz prenáša do kabíny a posádka to pocíti a začuje. Ak vo vysokej rýchlosti prejdete ozaj veľkou dierou, auto sa doslova prekvapene zatrasie a cítite ako tým trpí celá konštrukcia. Napomáhajú tomu aj pomerne veľké kolesá s nedostatkom gumy, ktoré tiež nie sú vhodne ani na kamenistú cestu.

A presne to je hlavný dôvod, prečo jazda s C5-ťkou je na hrboľatej poľnej ceste doslova utrpením. Výhody hydraulického pruženia sa stratia spolu s asfaltom a jazda po poľno-lesnej ceste by bola taká istá na špotovom aute. Síce si podvozok neoškriete ale natriasate sa ako na drevenom kočiari.

Mimochodom, podvozok dokážete zdvíhnúť oproti normálu o štyri centimetre. Pri rýchlosti do 10 km dokonca zdvihnete podvozok o 6 cm. Poslúži to napríklad pri ostrom vjazde do garáže. To isté sa dá urobiť aj do opačného smeru. Podvozok môžete zo základnej pozície ešte znížiť tiež do 10 km/h. To vám pomôže napríklad pri nízkom vjazde do garáže. Aj poloha normal je o 1.5 cm vyššia než pri bežnej C5-ťke, čo autu pomáha vyzerať naozaj terénnejšie.

Čo na tom, keď si nemôžete dokúpiť pohon 4x4? Toto považujem za najväčšie mínus auta. Aj keď už dlho píšem, že nezáleží ani na tak na pohone 4x4 ako skôr na schopnostiach vodiča, sú situácie, kedy sa tento pohon naozaj hodí a zníži dávku stresu na minimum. Už len za pocit, že môžem, lebo mám 4x4, zákazníci radi zaplatia. Tak prečo tu nemôžu? Auto síce má „zimný“ režim, kde sa elektronika snaží obmedzovať preklzovanie kolies, no nie je to rovnaké.

Keď si k tomu pridáte vyššie uvedenú skutočnosť pomerne tvrdého tlmenia na hrboľatých cestách, zistíte, že C5 Cross Tourer do terénu nepôjde ochotne.

Je to ozaj paradox, že na bežnej ceste je ako ryba vo vode a pôsobí ako kolíska, kdežto na poľnej ceste sa pristihnete pri myšlienke koľko takýchto prejazdov vlastne auto prežije, kým nezačne vŕzgať.

Je ich však dosť. Auto v teste malo najazdených vyše 17 000 km a uisťujem vás, že si tie kilometre užilo naplno, keďže patrí do novinárskej flotily. Napriek tomu sa žiadne vŕzganie nedostavilo a nemyslím si, že sa skoro dostaví, pretože tuhosť karosérie je na vysokej úrovni.

Riešením je samozrejme spomaliť a dovoliť tlmeniu pohltiť nerovnosti. To zas vylučuje možnosť prejsť aj cez rozbahnený terén.

Motor a prevodovka

Dvojlitrový turbodízel s nastaviteľnou geometriou lopatiek má typický naftový zvuk, ktorý sa takmer vôbec neprenáša do kabíny. Nielenže ho nepočujete, ani ho necítite. Kabína je skutočne nadmieru dobre odhlučnená a rozdiel medzi posedom v aute a státím pri ňom je ohromujúci. Motor je len akousi vzdialenou kulisou.

Výkon je aj na mohutnú C5-ťku postačujúci a netreba poškuľovať po výkonnejšom 2,2 litrovom bračekovi. Trhač asfaltu to nie je a môže za to prevodovka. Tá jednoducho odmieta prešmykovať kolesá pri ostrom štarte a dovolí vám iba taký nárast výkonu, aký dokáže preniesť na kolesá bez straty priľnavosti. Ale kto by chcel s C5-ťkou machrovať pred pubertiakmi?

Šesťstupňový automat patrí k nadpriemeru a odváži sa konkurovať aj prémiovým autám. Nešklbe ani za studena a ak o sebe dá vedieť, tak veľmi mierne a iba v určitých prípadoch. Iné je to pri snahe o dynamickú jazdu, kde radí rýchlo a v správny moment. Ak pocíti prudké stlačenie akcelerátora nehanbí sa podradiť aj o dva stupne.

Manuálne radenie pri Citroenoch nevyužívam lebo mi daný spôsob nevyhovuje. Ak si ale auto kúpite, zvyknete si a nebudete mať s opačným radením pákou problém (vyšší prevod od seba, nižší k sebe). Prevodovka radí už pri cca 1300 ot/min, niekedy aj skôr. Akonáhle pocítite, že je motor podtočený, prevodovka preradí na nižší stupeň. Automat má aj režim plachtenia a zapína ho iba vtedy, keď je užitočný.

K dispozícii máte okrem spomínaného režimu na zhoršené podmienky aj režim Sport, ktorý tradične ponecháva vyššie otáčky a reaguje rýchlejšie. Auto je vďaka výkonu a slušnému krútiacemu momentu dynamické, má dostatok síl na rýchle predbiehanie a nebojí sa ani ostrej jazdy. Pravda, jazdenie brzda plyn sa prejaví na spotrebe.

Spotreba

Auto doslova neznáša krátke jazdy cez mesto a pri slovách ako špička a zápcha dostáva žalúdočnú (nádržovú) nevoľnosť. Aj napriek snahe sa mi v meste nepodarilo jazdiť za menej ako osem litrov, a to s naftovými autami jazdím v priemere o liter až dva úspornejšie (áno v meste). Je to daň za vyššiu svetlú výšku, a tiež vyššiu hmotnosť vozidla. Automat by som k tomu neprirátaval, aj keď si subjektívne myslím, že s manuálom by som jazdil za menej. Ten je k dispozícii iba k nižším výbavám klasickej C5-ťky i Tourera bez oplastovania.

Keď sa odhodláte vyjsť mimo mesto, náhle si uvedomíte na čo je vlastne toto vozidlo stvorené. Doslova si vydýchne a spotreba ide prudko dolu. Čím dlhšie idete, tým lepšie priemerný údaj vyzerá. Pritom nezáleží na tom, či jazdíte medzimesto alebo po diaľnici.

Jazda priemernou tachometrovou rýchlosťou 140 km/h si z nádrže vypýtala priemerne 6,7 litra paliva. Ak by som spomalil na 130 km/h jazdil by som zhruba za 6,3. To je na taký kolos ozaj dobré. Pri dlhších úsekoch mimo mesto som sa dostal aj pod šesť litrov a nepochybujem o tom, že keby som mal auto dlhšie a jazdil po známych cestách, spotrebu by som potlačil ešte nižšie.

Pritom C5-ťka má nádrž s veľkosťou 71 litrov, takže za priemerných 6 litrov jazdíte takmer 1200 kilometrov na nádrž, a to poteší každého z nás.

Terén? Cesta? Terén? Cesta?

Citroen C5 Cross Tourer klame telom. Ochranné lišty a zvýšený podvozok rozhodne zvyšujú jeho schopnosti mimo spevnených ciest, ale nie je to jeho šálka kávy. Dokonca tvrdím, že sa najlepšie cíti na dlhých cestách po diaľnici, či okreskách. Lenže to isté zvláda aj klasická C5-ťka Tourer a miernu dávku nespevneného povrchu bez ujmy prežije tiež, veď aj ona si vie zdvihnúť sukničku.

Aký má teda Cross Tourer zmysel?

Je terénnejší presne o toľko o koľko má vyššiu svetlú výšku a okoľko viac škrabancov zvládne. Podstatou je, že si za jeho mierne zvýšené schopnosti v porovnaní s C5-ťkou vlastne ani nepriplatíte (pri zachovaní rovnakej výbavy). Ak teda jazdíte veľa, túžite po vysokej úrovni pohodlia pre seba i posádku a občas navštívite chatu (v zime tam nesneží), ku ktorej sa dostanete po horších cestách, C5 Cross Tourer je výborná voľba. Navyše vyzerá drsnejšie a chlapskejšie.

Auto totiž zvládne priechod cez naozaj ťažké úseky, no myšlienka takejto jazdy sa mu protiví a budete prekvapení ako dokáže byť Cross Tourer nepohodlný, keď nie je na asfalte.

Je to rodinná kolíska s drsným imidžom, krásnym exteriérom a vysokým štandardom pohodlia. C5 je skrátka výborná voľba, ak však potrebujete auto do terénu a snehu, pozrite sa radšej inam.

 

Technické údaje

Model: Citroën C5 Cross Tourer 160 HDi
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 1997
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  120/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 340/2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 208
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,2/5,1/6,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4829/2096/1483
Rázvor 2815
Objem batožinového priestoru (l): 505/1490
Objem palivovej nádrže (l): 71
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1779
Užitočná hmotnosť (kg): 507
Rozmer pneumatík: 245/45 18
   
Základná (trvalo akciová) cenníková cena modelu C5 Tourer: 19 390 €
Základná cena modelu Cross Tourer: 16 990 €
Základná akciová cena verzie: 29 590 €
Cena testovaného vozidla: 30 290 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku