21.11.2013

Ford Edge predstavuje nové, veľké a luxusné SUV pre Európu

Nový koncept Ford Edge sa hrdí novými technológiami, dizajnom a kvalitou spracovania.

Tieto parametre auta majú charakterizovať veľké SUV značky Ford pre Európu. Automobilka  už dávnejšie avizovala pre autosalón v LA novú generáciu typu Edge, ktorý sa už úspešne predáva v USA a niektorých ďalších krajinách. Bude to prvé veľké, luxusné SUV značky Ford pre Európu, ako jeden z 25 globálnych modelov.

Ako vlani potvrdila spoločnosť Ford, objaví sa na európskom trhu do roku 2017. Kompletný sortiment prepracovaných SUV budú tvoriť modely Ford Edge, nový Ford Kuga a nový EcoSport.

Koncept Ford Edge prezentuje napríklad systém, ktorý dokáže vozidlo automaticky zaparkovať po stlačení tlačidla na prístrojovej doske, alebo na diaľkovom ovládači, bez prítomnosti vodiča vo vozidle. Koncept Edge využíva novú, high-tech aplikáciu technológie aktívnej masky chladiča. Maska obsahuje klapky, ktoré sa automaticky otvárajú a zatvárajú v záujme udržiavania ideálnej prevádzkovej teploty motora a mimimálneho aerodynamického odporu. Unikátne vzduchové clony v dolnej časti prednej masky vedú vzduch narážajúci do prednej časti vozidla von cez priehlbne pre predné kolesá a popri bokoch vozidla.

Namiesto crossoveru „čisté“ SUV

Ford chcel v prípade tohto modelu zanechať koncepciu kríženca a vybrať sa smerom k čistokrvnému SUV. Predstavený prototyp v podstate dáva tomuto zámeru zmysel. Napriek tomu, že Edge sa stále celkom nezbavil tieňa svojho doterajšieho života a jeho predná časť je... no ako to povedať, nadrozmerná. Napriek tomuto typickému americkému reliktu chce Ford uspieť aj okrem územia Severnej Ameriky. Zvyšok auta tomu určite pomôže.

Novinka s čistými tvarmi je celkom v aktuálnom štýle dizajnérov detroitskej značky. Medzi výrazné štylistické riešenia možno počítať trojlamelovú uzatvárateľnú masku či prepojené zadné svetlá, ktoré prechádzajú plynulo do zadného okna. Koncept Edge využíva novú, high-tech aplikáciu technológie aktívnej masky chladiča, ktorá obsahuje klapky. Automaticky sa otvárajú a zatvárajú, aby sa udržala ideálna prevádzková teplota motora a mimimálny aerodynamický odpor. Unikátne vzduchové clony v dolnej časti prednej masky vedú vzduch z prednej časti vozidla von cez priehlbne pre predné kolesá a popri bokoch vozidla.

 

Technológie na postupe

Jedinečný systém automatického parkovania s názvom Fully Assisted Parking Aid vychádza zo systému Ford Active Park Assist (aktívny parkovací asistent). Umožňuje majiteľovi zaparkovať vozidlo stlačením tlačidla na prístrojovej doske, alebo dokonca zvonka, pomocou diaľkového ovládača. Systém dokáže pomocou ultrazvukových senzorov nájsť voľné kolmé parkovacie miesto a tiež dokáže automaticky vyviesť vozidlo z tesného parkovacieho boxu ešte pred nastúpením vodiča.

Spoločnosť Ford navyše spustila výskumný projekt zameraný na zdokonalenie moderného systému Obstacle Avoidance, ktorý pomáha vyhýbať sa prekážkam. Vývojový prototyp dokáže vydať upozornenie, keď pred vozidlom zaregistruje pomaly sa pohybujúci objekt alebo statickú prekážku v rovnakom jazdnom pruhu. A ak vodič na upozornenie nezareaguje otočením volantu alebo brzdením, vozidlo automaticky zabočí a zabrzdí tak, aby sa vyhlo zrážke. Adaptívny posilňovač riadenia výrazne uľahčuje manévrovanie pri nízkych rýchlostiach a zlepšuje charakter riadenia v každej situácii, čo vodičovi prináša väčší pocit istoty pri jazde.

V interiéri koža – aj v sérii?

Produkčné verzie modelov Ford sa v poslednom čase neveľmi odlišujú od štúdií. Preto aj v tomto prípade netreba očakávať veľké dizajnové zmeny, keď sa v budúcom roku predstaví ukáže finálny sériový model. Mal by pravdepodobne mať upravenú kostru karosérie súčasného modelu Kuga. Preto by mali Podkapotou byť rovnaké motory. Hlavnú rolu majú zohrať prepĺňané štvorvalce EcoBoost. Možno bude mať nasilnejšia verzia motor V6. Hoci je interiér zrelý, má niekoľko prvkov, ktoré zrejme sériové modely mať nebudú. Napríklad  digitálny prístrojový panel a dotykový displej aj v zadnej lakťovej opierke. ktovie, či bude celokožené čalúnenie sedadiel sériovo dostupným prvkom.

Jozef Vydra
ZDROJ: Ford

Komentáre k článku