2013-10-31 05:59:00
Ford Kuga
Ford Kuga s dvojlitrovým vznetovým motorom je vhodná kombinácia.
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Ford Kuga druhej generácie nie je facelift predchádzajúceho modelu

Počas týždňa klasické auto do práce a na nákupy, cez víkendy na výlety, rybačku, či stanovanie.

Také autá dnes zákazníci chcú. Ford zásadne prekopal prvú generáciu modelu Kuga a priniesol druhá vydanie. Keď mu kopnete pod zadný nárazník, odmení sa za takú pozornosť a otvorí zadné piate dvere.

To je iba jedna z vychytávok, ktoré si pripravili konštruktéri druhej generácie modelu Kuga. Tá prvá bola malá, teda menšia, aj s pomerne malým kufrom. Terajšia má ťažkú úlohu - upútať pozornosť, čo je vďaka silnej konkurencii čoraz ťažšie. Kuga na to ide pekne cez kinetický dizajn a veľmi dobrý podvozok z Focusa – základ pre auto kategórie SUV.

Druhá generácia ide ďalej ako predchodca. Rázvor sa nezmenil, auto nárástlo do dĺžky o 81 mm. Vďaka tomu v interiéri pribudlo miesta na nohy vzadu, aj veľkosť kufra. Z podpriemernej hodnoty 360 litrov sa zväčšil na 406 litrov. Platí to v prípade s dojazdovou rezervou. Lepiaca sada je vyľkorysejšia, tam došlo k zmene zo 410 na 456 litrov.

 

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Hoci je auto trocha užšie, paradoxne je aj v tomto smere miesta dosť. Na kratšie trasy na zadných sedadlách aj pre troch menej urastených pasažierov. Nemajú ale na zadnej lavici veľa opory v (ne)tvarovaných sedadlách ani pre dvoch krajných pasažierov. Tretí v strede má navyše pod zadkom a za chrbtom celkom rovnú placku. Výhodou je, že sa dá zmeniť uhol operadla a zlepšiť tak komfort cestovania. Nedostatok miesta sa prejavuje vďaka stredovému tunelu pri pravej nohe vodiča, čo prekáža hlavne pri dlhých cestách.

Dva displeje, každý malý

Stredová konzola, so sci-fi tvarom, aký poznáme naprieč takmer všetkými novými modelmi je posiata tlačidlami. Hodnú chvíľu trvá, kým sa naučíte ovládať ich.O stave vozidla a multimédií sa dozviete z dvoch zobrazovacích jednotiek. Jedna je medzi prístrojmi pred volantom, druhá pod malým tienením v strede palubnej dosky. Je to však dosť mimo zorného poľa a uhlopriečka patrí skôr do kategórie smartfónov. Mala byť rozhodne väčšia, aj s lepším rozlíšením. Displej pred vodičom je však úplne v pohode a údaje z palubného počítača zobrazuje naraz, bez prepínania.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Spoza volantu novej Kugy je výhľad vpred dobrý - spodná hrana čelného skla je nízko a neprekáža ani kapota. Len masívne predné stĺpiky obmedzujú výhľad hlavne v zákrutách, Dozadu je výhľad podstatne obmedzený, musíte sa spoľahnúť na vonkajšie spätné zrkadlá a parkovacie snímače... Môžete si ale vybrať aj parkovacieho asistenta na pozdĺžne parkovanie.

Variabilné dno a kopanie do vzduchu

Batožinový priestor má dvojité, zaujímavo riešené dno. Keď je vodorovne, vznikne medzi jeho zadnou hranou a sklopenými zadnými operadlami malý schod. Keď preložíte vzdialenejšiu časť vyššie, schodík zmizne, ale dno kufra sa mierne zvažuje od sedadiel k nakladaciemu otvoru. Automatické bezdotykové otváranie dverí kufra, ktoré okrem otvárania dverí zabezpečuje aj bezkľúčové odomykanie a zamykanie vozidla, je ako súčasť príplatkového balíka Free style za 795 eur po prvý raz mimo prémiových modelov áut. Stačí zamávať, alebo „kopnúť“ nohou pod zadným nárazníkom a elektricky ovládané dvere sa začnú otvárať. Nesmiete zabudnúť ustúpiť, inak veko kufra asi poldruha sekundy pre istotu počká. Urobte krok dozadu a kufor sa otvára okamžite. Zatváranie funguje rovnako, ale zamknutie auta potrebuje ešte aj dotyk na plochu jednej z predných kľučiek čo potvrdia sklopením predné zrkadlá. Už len treba počkať s plnými taškami v rukách, kým sa batožinový priestor zavrie, potom ešte dotyk prednej kľučky, alebo zamknete diaľkovým ovládaním. Až potom je zamknuté. Aj to len vtedy, ak máte kľúč pri sebe. Ak je niekde v kabíne, auto sa nezatvorí. Celkom logicky, aby ste sa "nevymkli". Alebo to môžete urobiť aj inak, jednoduchšie: Ak viete, že idete po plné tašky do kufa, môžete auto zamknúť a potom prísť ku kufru, otvoriť ho kopnutím, vybrať veci, zatvoriť kopnutím a auto zostane zamknuté. Zvyknete so rýchlo.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Komfort jazdy zabezpečil podvozok

Už prvá Kuga patrila podvozkom k tomu najlepšiemu, ale len na pevnom povrchu. Mala nekompromisne športový podvozok a komfort pruženia na hrboľatom povrchu, či na nespevnenej ceste bol, no, ako to povedať slušne - neštandardný. Presnejšie: auto poskakovalo ako kamzík. Pri generačnej výmene došlo k výraznej zmene. Nová Kuga neodtají geniálne nadanie podvozkového maestra - Focusu. Nakláňa sa síce vďaka vyššej stavbe karosérie v zákrutách o čosi viac, ale má veľkú rezervu bezpečnej jazdy. No a najmä z vás nevytrasie dušu. Napriek tomu je Kuga SUV vhodné predovšetkým na dobré cesty. Posilňovač riadenia je pomerne tuhý, čo prináša lepší pocit z riadenia a viac stability pri väčších rýchlostiach. Ženy by prijali jemnejšie nastavenie – aj v prípade brzdy, na ktorú treba viaczatlačiť, ale potom už brzdí odušu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Trocha väčší papkáč, ako sme čakali

Dostali sme sa k motoru. Pri prudšom zrýchlení, alebo pri rýchlej jazde po diaľnici sa ozýva. Je to ale jeho vlastnosť, nie slabé odhlučnenie. Dobre potlačený aerodynamický hluk aj ruchy od podvozka sú ozaj utlmené. Priemerne odhlučnený motor to ale prekričí. Nie je to nepríjemné ani nekomfortné, no občas ho počuť.

Dynamický prejav motora podporuje aj kvalita manuálnej šesťstupňovej prevodovky. Radiaca páka sa v kulise pohybuje dostatočne ľahko, pri radení má jasne určené dráhy. Nezadrháva a je príjemne blízko pri volante.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Kuga bude iste plniť aj funkciu rodinného auta. To často jazdí dlhé trasy. Napríklad na dovolenky  po diaľnici. Preto sme pri vznetovom motore rátali s nižšou spotrebou. S vypätím všetkých síl sme dosiahli spotrebu vyše 8 litrov na 100 km pri diaľničnom limitnom tempe. Môže za to prevodovka, keď motor na najvyššom stupni má pri 130 km/h až 2500 otáčok za minútu, hoci už pri 2000 je celkom vitálny. Šiesty stupeň by potreboval „dlhší“ prevod, aby sa motor pri diaľničnom tempe dostal do nižších otáčok. Veď pri 110 km/h stačilo motoru už len menej ako sedem litrov, 90 km/h na mestskom obchvate „odleje“ z nádrže približne päť a pol litra. Jazda po okreskách je za menej ako šesť litrov a v meste pod osem.

Hodnotenie

Nová Kuga odstránila nedostatky predchádzajúcej: podvozok pruží a drží aj v teréne, kde sa zadný pohon v prípade potreby pripája skutočne bleskovo. Narástol aj batožinový priestor na slušný objem, pribudol priestor v kabíne. Je tu možnosť vybrať si z klasického aj akčného cenníka. Ford dal do výbavy Titanium X všetko možné, ale ak chcete v aute za 27.990 eur bi-xenónové svetlá a navigáciu, musíte si ich priplatiť. Spomeňme ešte sériový systém SYNC s funkciou automatického núdzového volania v prípade nehody. Auto samé zavolá tiesňovú linku a udá údaje o polohe, ak posádka nedokáže komunikovať.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Námety na premýšľanie (a zlepšenie)

Keby ste chceli Kugu pod stromček, mali by ste napísať Ježiškovi, aby ešte pár vecí na nej doladil. Alebo si to prečítajú konštruktéri a návrhári? Tak teda aspoň menej mohutnú stredovú konzolu a vďaka tomu viac miesta pre pravú nohu vodiča, menej tlačidiel a väčší hlavný displej a ešte iný prevod šiesteho stupňa. Bodka. Viac niet čo dodať, ostatné sa už objavilo v texte.  Ale predsa: nová generácia modelu Ford Kuga zlepšila renomé svojho mena. Netrpí neduhmi, ktoré mala prvá a pridala moderné technológie, pritom jazdí na vynikajúcom podvozku. Kto neverí, nech skúsi.

Technické údaje

Model: Ford Kuga 2,0 TDCi AWD Titanium X
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1997
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  120/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 340/2000-3250
Maximálna rýchlosť (km/h): 198
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,2/5,1/5,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4524/1838/1689
Rázvor náprav (mm): 2690
Objem batožinového priestoru  rezerva/lepiaca sada(l): 406/456
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1692
Užitočná hmotnosť (kg): 558
Rozmer pneumatík: 235/55 R17
   
Základná cenníková cena modelu: 20 890 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 27 990 €
Cena testovaného vozidla: 29 280 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku