2013-10-17 15:45:31
Ford B-Max 1,6
Ford B-Max 1,6

TEST: Ford B-Max 1,6 Ti-VCT – Stará dobrá atmosféra!

Nie tak stará, ako dobrá... Atmosférický motor v spolupráci so šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou? Nečakaný luxus v triede.

B-MAX je verejnosti známy hlavne vďaka „chýbajúcemu“ B-stĺpiku. Jeho praktickosť je bezkonkurenčná. To však ani zďaleka nie je jeho jediná devíza. Test naftovej motorizácie si môžete pozrieť tu.

Zvonka malý, zvnútra veľký

Vzhľadom je to jasný Ford, avšak z diaľky vyzerá lepšie než z blízka. Keď sa k nemu priblížite na pár metrov uvedomíte si, že je síce vysoký, no pomerne krátky a akýsi disproporčný. Môže za to spriaznenosť s Fiestou, s ktorou zdieľa podvozok. Je to síce van, no krátky a relatívne drobný. Čo však stráca zvonka, získava vo vnútri.

Pocit klaustrofóbie počas sedenia v tomto aute rozhodne nezažijete. Vzdušnosť a výška kabíny sú fajn nielen pre basketbalistov. Vysoký posed je príjemný a dáva pocit sedenia vo väčšom aute. Vysoké čelné sklo poteší spolujazdca, no spolu s panoramatickým strešným oknom za teplých letných dní spôsobuje, že klíma má čo robiť, aby udržala teplotu v aute na prijateľnej úrovni (čo sa prejaví na zvýšenej spotrebe). Testované auto bolo vybavené vyhrievaním predného skla, čo v danej triede nie je bežné. Drobné „drôtiky“ v prednom skle sa spočiatku zdali na príťaž, no zvykli sme si na ne v priebehu niekoľkých kilometrov. V chladnejších dňoch je vyhrievanie predného skla veľkým plusom.

Miesta pre vodiča a spolujazdca je naozaj dostatok. Lakťová opierka vodiča je nastaviteľná a po vzore iných „autobusov“ sa dá úplne zaklopiť do úrovne operadla. Na sedadle spolujazdca podobnú opierku nenájdete. Spolujazdcov lakeť sa spolu s vodičovým na jedinú opierku jednoducho nezmestí.  Spolujazdec si musí vymyslieť iné miesto pre svoje hnáty. Sedadlá sú pohodlné, ani pri sedení vzadu sa sklon operadiel nezdá byť príliš príkry. Vďaka možnosti sklopiť aj spolujazdcovo sedadlo môžete v aute prenášať predmety dlhé až 2,30 metra.

Chýbajúci B-stĺpik nechýba

Všetko má svoje výhody aj nevýhody. Chýbajúci B-stĺpik až tak nechýba. Je totiž zabudovaný vo dverách, ktoré pôsobia robustne. Po zabuchnutí dvier sa cítite naozaj bezpečne. A nie je to len kvôli piatim hviezdičkám z testu EuroNCAP, ktoré svietia na nálepke na dverách. Ich robustnosť sa však podpisuje na ich váhe. Deti si síce môžu otvoriť zadné dvere samostatne, budú mať čo robiť. Aj pri zatváraní treba použiť viac sily než je slušné, inak dvere jednoducho nezapadnú na svoje miesto. Ford si dal na dverách záležať, a tak si môžete skôr vychutnať zväčšený priestor pri nastupovaní a výhody posuvných dverí než riešiť obavy z netradičnej konštrukcie automobilu.

B-MAXimum

B-MAX sľubuje na svoju triedu (maximálnu) poriadnu dávku priestoru a to do bodky plní. Ibaže... Dvojité dno batožinového priestoru nám prišlo trochu nezmyselné a uprednostnili by sme hlbšiu „dieru“ než úplnú rovinku. To je však vec názoru. Objem kufra 304 litrov rekordy lámať nebude, ale stačí. V podobnom duchu môžeme vytknúť tvrdé zadné časti sedadiel vodiča a spolujazdca. Majú svoj praktický zmysel (ľahko sa čistia a v prípade sklopenia sedadla a prenášania väčšieho predmetu neriskujete potrhanie látky), no taktiež majú svoj praktický „nezmysel.“ Ak je totiž vodič vysoký a chce svojim kolenám dopriať trochu priestoru, spolujazdec za ním má jednoducho smolu. Buď si vtlačí kolená do škár medzi dverami, sedadlom vodiča a sedadlom spolujazdca, alebo bude trpieť ako kôň. Tvrdý plast obťažuje už v pokoji, nieto pri cestných nerovnostiach. Na krátku jazdu dvoch, či štyroch dlháňov za sebou to nie je až taký problém – vodič a spolujazdec sa uskromnia a dajú tým vzadu viac priestoru. Na dlhé cesty to však pohodlné nebude. B-MAX je auto pre rodinu s (malými) deťmi. Tvrdšie plasty nie sú až takým problémom. Keď však vyrastú...

Palubná doska súčasných Fordov rozdeľuje verejnosť na dve polovice. Jedni majú pocit, že futuristický stredový panel je už príliš, iným sa páči. Čo sa dizajnu a účelnosti týka, Fordu B-MAX nie je čo vytknúť. Samozrejme oproti typickej nemeckej strohosti vyzerá stredový panel výraznejšie, avšak nám to vôbec neprekážalo. Všetko je prehľadné a vyzerá to dobre. Tlačidiel je dosť, no dá sa v nich ľahko vyznať. Podobne je na tom volant, budíky a radiaca páka. Volant obšitý kožou je príjemný na dotyk, dobre sedí v rukách. Palubnej doske a ovládaniu skrátka nemáme čo vytknúť, pohľad dopredu rozhodne neomrzí.

Podvozok je tak akurát

A to doslova. Nie je ani ultra tuhý a nie je ani príliš mäkký. Pohodlie jazdy je postačujúce. Kosti z vás auto nevytrasie ani na povestnej českej D1-tke. Kabína je slušne odhlučnená. Ani pri vysokej rýchlosti nemusíte zvyšovať hlas, no zároveň ste podľa zvuku stále informovaný o tom, čo sa deje pred vami (v motore) a pod vami. Od začiatku testovania sme striehli na prípadné krútenie sa karosérie, vplyvom chýbajúceho B-stĺpika. Auto nevŕzga a všetky jeho prejavy možno prisúdiť iba výške.

Automat mu svedčí

Automatická šesťstupňová prevodovka PowerShift  je spolu s motorom najväčšou devízou tohto auta. Automat je nielenže rozumný a radí vtedy, keď treba, doslova vám hrá podľa chuti. Ak sa jemne hráte s plynom, radí rozvážne a drží otáčky nízko. Ak mu dupnete na chrbát chvíľu váha (akoby sa vás pýtal: To myslíš vážne?), no potom vyrazí s takou vervou až sa vás (nafťákoví) spolujazdci pýtajú, či tam nemá turbo. No nemá! V prípade pružného zrýchlenia – pri predbiehaní, sa neokúňa a podradí aj o dva stupne, následne otáčky podrží a radí až pri dotyku s červeným pásmom. Pri zrýchľovaní je 1,6-tka rýchlejšia než ktorýkoľvek naftový B-MAX...

Aj pri opatrnom posúvaní sa v kolóne, či na parkovisku je auto ľahko ovládateľné a na automat je reakcia plynu nadpriemerne rýchla.  Osobne som presvedčený vyznávač manuálu, ale vozenie sa s týmto automatom bolo  príjemné.

Vplyv automatu na spotrebu? Skôr pozitívny. Rezerva výkonu znamená, že si auto hravo poradí aj s nižšími otáčkami než je na klasický atmosféricky benzínový motor bežné. Samozrejme, prísun výkonu prichádza so stúpaním ručičky otáčkomera, no od „atmosféry“ ani nemožno čakať iné. Motor má otáčky rád, ale netrasie sa ani pri pohybe ručičky pod hranicou 1500 otáčok za minútu.

A to isté platí o spotrebe

Iste, s dieslom v tomto aute by ste určite vedeli trhať rekordy spotreby, ale ani tak (relatívne) veľký motor si nepýta veľa. Po okreskách sa pri ekonomickej jazde hravo vopcháte pod šesť litrov benzínu. Po meste si pri dynamickej jazde vypýtal aj osem. Keď sme trošku spomalili, pridávali pozvoľne a pred križovatkami brzdili motorom, ukazoval počítač necelých sedem litrov. Pri diaľničnej stotridsiatke papkal B-MAX 7,7 litra. Pri diaľničnej stoštyridsiatke priemerne 8,2 litra. Pri ekonomickej a Bratislavsko-Trnavskej 110-tke sa spotreba opäť tlačí pod sedem litrov. Celkovo zjedol B-MAX na nádrž približne 7,2 litra. A to sme sa väčšinou o ekonómiu príliš nestarali... Zmena takmer nenastane ani po naložení auta. Plný kufor sa prejaví skôr na dynamike, než na spotrebe, ale ani tam nebadať neznesiteľný rozdiel. Cestou po alpských diaľniciach budete možno nútení preradiť zo šestky na päťku, ale to vám snáď žily nepotrhá.

Výkon 77 kW (105 k) a krútiaci moment 150 Nm sú na takéto auto vhodné parametre. B-MAX 1,6i nie je lenivý, v prípade potreby dokáže svižne akcelerovať a zároveň nie je príliš smädný.

Tak koho?

Pri kúpe B-MAX-a by sme si nad výberom motora chvíľu lámali hlavu. 1,0 litrový EcoBoost je skvelý do mesta a na okresky. Vďaka sprevodovaniu zvládne aj diaľnicu.

1,6-tka sa zas nestratí ani v meste, na okreskách je kráľovnou a diaľnicu si užije skoro rovnako ako dieselový motor. Ideálnym riešením by sa mohla zdať 1,4-ka. Má slušný výkon, manuálnu prevodovku a spája v sebe to najlepšie z oboch svojich benzínových bratov. Pre tých, ktorí majú strach z vysokej spotreby benzínových motorov na diaľnici, no nenalietajú 30 000 a viac kilometrov ročne, je motorizácia 1,6 schodnou voľbou. Pohodlie prevodovky a dostatok výkonu idú ruka v ruke so slušnou spotrebou paliva. Skrátka, načo diesel do auta týchto rozmerov? Praví traktoristi však nafťákom zostanú verní. Ford B-MAX 1,6 Ti-VCT je auto vhodné pre menšie rodiny s potrebou univerzálneho auta (mesto, okres, diaľnica). Navyše v prípade, že auto poslúži aj manželke, tá výhody automatu určite ocení. Niežeby sme ženy nejako odcudzovali, ale pri tom zhone, ktorý zamestnaná matka podstupuje každý deň, nie je takáto maličkosť až takou maličkosťou...

Technické údaje

Model: Ford B-MAX 1,6 Duratec Ti-VCT, Titanium
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1596
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 77/6300
Krútiaci moment (Nm/ot.): 150/4200
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 12,1
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,6/5,1/6,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4077/1751/1604
Rázvor náprav (mm): 2489
Objem batožinového priestoru (l): 318/1372
Objem palivovej nádrže (l): 47
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1310
Užitočná hmotnosť (kg): 548
Rozmer pneumatík: 195/60 R15
   
Základná cenníková cena modelu: od 13 990 €
Základná akciová cena modelu: 12 990 €
Základná cena verzie: 17 990 €
Cena testovaného vozidla: 22 234 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku